homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Effect plugins en virtuele instrumenten

Mededelingen

Effect plugins en virtuele instrumenten Een subforum voor alle software geluids-effecten en software instrumenten, al dan niet als plugin of standalone programma.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 31-05-2012, 15:05
Member

Reputatie: thomasdb is op goeie weg
Standaard Delay tips

Hallo,

Ik ben nog maar net gestart met homerecording en ik slaag er niet direct in om een deftige delay op mijn vocals te krijgen. Ik vind ook geen thread op het forum (zal wss wel bestaan, maar vind niets bruikbaars voor mij met de zoekfunctie) hierover. Bestaat er al een artikel over basic delay settings ofzo, zoals in de gids over compressie en EQ?
(ps: ik werk met pro tools se, bijgeleverd met fast track mkII. delay controls zijn: delay - feedback - envfbk - mixmod - mix)

Thomas
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 01-06-2012, 08:22
Member

Reputatie: HanSolO is op goeie weg
Standaard Re: Delay tips

Sowieso 'sync' aanschakelen, om de delay in de maat te laten lopen. Voor de rest een kwestie van persoonlijke smaak en/of genre zeker?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 01-06-2012, 08:53
Vintage Member

Reputatie: reinoss wordt hier goed onthaaldreinoss wordt hier goed onthaald

Ik denk dat het ook een kwestie van spelen is... iedere opname zal niet vaak dezelfde instellingen hebben. Ik heb in ieder geval veel geleerd van het spelen ermee. Probeer ook eens in het extreme te testen. Dan hoor je al snel wat je er wel en of niet in wilt hebben. En inderdaad wat Hansolo zegt... puur smaak en/of Genre!

Reinoss
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 01-06-2012, 11:38
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Standaard settings kan ik je niet geven. Want dat hangt van de bron, het nummer, de ruimte en het gevoel van dat moment af. Je moet gewoon keihard ermee gaan experimenteren tot je ergens een idee begint te krijgen wat elk knopje doet.

Denk er zeker ook aan om delay met bussen te gebruiken, dat je die dingen ook kan pannen en dat af en toe enkel het "wet" signaal van een delay net is wat je zoekt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 01-06-2012, 18:39
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Denk er zeker ook aan om delay met bussen te gebruiken, dat je die dingen ook kan pannen en dat af en toe enkel het "wet" signaal van een delay net is wat je zoekt.
Met bussen gebruiken? Wet signaal? Wat is dat?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 01-06-2012, 19:01
Vintage Member

Reputatie: Rangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomasdb Bekijk bericht
Met bussen gebruiken?
Inplaats van je delay als insert effect te gebruiken (dus rechtstreeks op de track zelf), kan je ook een audio bus (een soort snelweg waar je signaal door loopt) gebruiken. Je zet dus je delay als insert effect op die audio bus, en je stelt een send in van een audiotrack (dus bijvoorbeeld de vocals) naar die audiobus. De send van je vocaltrack loopt dan door die bus heen (waarop de delay staat) voor die terug naar de master loopt (indien de busoutput op "master" staat). Nu komen er in totaal 2 signalen aan in je master, namelijk 1) de droge vocaltrack, en 2) de send van die vocaltrack, die eerst langs de bus gepasseert is, en waarop nu dus een delay effect staat. Nu kan je gemakkelijk het "droge" ((dry), =zonder enig effect, hier signaal 1) signaal vermengen met het "natte" ((wet), =met effect, hier signaal 2) signaal. Begrijp je het een beetje?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
enkel het "wet" signaal van een delay net is wat je zoekt.
Alexxx bedoelt hier dat je dus enkel het signaal dat van je bus komt gaat gebruiken, en het "droge" signaal achterwege laat.

Hier is er wel wat over gesproken:
Send fx, ik snap het nog niet helemaal.

Misschien heb je hier wat aan?
[media]http://www.youtube.com/watch?v=kFU0WV77udI[/media]
[media]http://www.youtube.com/watch?v=NIxqEx9QTTo[/media]

Succes!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 02-06-2012, 18:50
Member

Bedankt allebei voor de uitleg, ik snap het nu wel denk ik
Ik kan er alleen zelf nog niet mee experimenteren, de SE versie van pro tools is niet zo uitgebreid
Kzal het voorlopig dus met automation moeten stellen als ik wet en dry een beetje door elkaar wil pannen!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 05-06-2012, 12:23
Active Member

Reputatie: Quibbler wordt hier goed onthaald

ben je ook zeker dat je het over delay hebt, en niet over reverb? Ik weet niet hoe ervaren je bent, dus dit lijkt misschien een domme vraag, maar een beginner gooit die twee wel es door elkaar...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 05-06-2012, 12:34
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie

Heb gisteren deze plugins een keertje ge´nstalleerd: TAL - Togu Audio Line: TAL-Dub
Gratis plugins maar of deze werken onder protools (rtas?) weet ik niet.

Ik was al een tijdje op zoek naar dub-achtige delays/reverbs om op vocals/fx te plaatsen.

De camelspace-demo van camelaudio vond ik helemaal maar niks eigenlijk. 't Is maar een tip dat ik geef. Anyway, vocals mixen/fijntunen is een stiel apart!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten