homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 10:55
Senior Member

Reputatie: Clicquot is op goeie weg
Standaard Masterkeyboard

Hi homerecorders!

Ik heb nu zo'n axiom midikeyboardje aangeschaft om 't een en 't ander uit te proberen, heel het gebeuren bevalt me zeer, maar die aanslag en toetsen zijn toch niet je van het.
Ik denk dat ik maar beter investeer in iets degelijk. Ik wil iets dat zo dicht mogelijk aanleunt bij een echte akoestische piano.
Naar welk 88 gewogen keyboard kijk ik best uit? Ik zag deze Akai, maar die blijkt maar 1 midi layer te hebben? Handig mocht ik er 2 kunnen hebben (bestaat dat wel??) Iemand een andere tip?

bedankt!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 11:10
Senior Member

Reputatie: ramon.smits wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Masterkeyboard

Een master keyboard kan wel leuke functies hebben maar layering doen de meeste DAW's gratis voor je. Ik zou me dus absoluut niet druk maken om het aantal layers.

Ik heb zelf de AKAI MPK88 en de Yamaka KX8 en als beide moet vergelijken dan maakt de MPK88 meer herrie, verder vind ik de KX8 net iets prettiger spelen maar dat is echt heel persoonlijk.

Het fijne van de MPK88 zijn ook de drumpads, de faders en de footpedel aansluitingen welke ook een volume/expression pedal op kunt aansluiten.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 11:28
Senior Member

Dag Ramon,

bedankt voor jouw feedback. moet nog veel leren ivm die daw's, ik dacht dat je maar 16 tracks kon inspelen als het keyboard maar 1 midi kanaal heeft?

als ik het zo hoor, dan zou ik eventueel met een instrument als deze -ik noem maar wat - nord stage hetzelfde kunnen doen als met een midicontroller (behalve dan de knopjes besturen in de daw) ??
Op die manier zou ik een "goede" pianoklank, wat echte synths in het instrument hebben ipv via een vst instrument?

Ik probeer wat filmmuziek neer te pennen en merk op dat ik precies toch wel meer dan 16 tracks/instrumenten wil gebruiken. Maar dat zou dan perfect kunnen met een toestel dat maar 1 midi heeft, right? Sorry voor mijn domme vragen...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 11:58
Senior Member

Reputatie: huug92 wordt hier goed onthaald

Zoals Ramon zegt : layeren doen de DAW's, je hebt dus aan 1 midi kanaal genoeg om zelfs honderden tracks op te nemen (tot zover je computer het aankan, natuurlijk).
Wat betreft de Nord Stage : je goede pianoklanken en synths moet je dan wel als audio recorden in je DAW.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 12:15
Senior Member

De Nord Stage produceert naast MIDI data ook geluid. Deze dien je dan volgens ook aan te sluiten op je audio interface.

Het aantal Layers is eigenlijk niets meer dan dat je je klavier kunt indelen in zones. Elke zone kan dan één of meer MIDI channels uitsturen en ik je DAW of welk MIDI apparaat dan ook kan een MIDI channel mappen op een instrument. Zoals eerder aangegeven kan zo ongeveer elke DAW deze layers maken. Je DAW doet dan feitelijk het indelen van zones en dat gaat vaak eenvoudiger dan via je masterkeyboard.

Die 16 tracks waar jij naar refereert is het aantal kanalen wat over één standaard midi aansluiting kan verlopen. Simpel gezien houd dit in dat je maximaal 16 midi devices in één MIDI loop kunt aansluiten. Dit zegt niets over het aantal tracks dat je DAW ondersteund.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 12:19
Senior Member

Het nadeel trouwens van het opnemen van het Nord Stage geluid is dat het niet eenvoudig is om het geluid achteraf te wijzigen. Je dient dan via MIDI OUT je Nord Stage weer aan te spreken om opnieuw de gehele sessie af te spelen. Dit is precies het voordeel wat een DAW heeft met VST's omdat wijzigingen die je in het geluid aanbrengt direct voor een losse track of een groep van tracks effect heeft.

De Nord Stage zoals de naam ook al aangeeft is meer een Stage keyboard voor Live gebruik en niet zo zeer een Master Keyboard voor in de studio.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 12:37
Senior Member

ok got the picture, thx!

Ivm die stage piano, je zou toch ook de midi kunnen inspelen, dan terug rerouten (of hoe noem je dat) naar de stage piano om het piano geluid van de stage te laten spelen? En als alles op "punt" staat gewoon omzetten naar audiotrack, niet?

Nu, mij gaat het vooral om een 88 key gewogen keyboard, die m-audio is precies zo'n plastic ding, dat voelt niet echt goed aan. Zou een SL-990 beter aanvoelen? OF die Akai.
Het voordeel van een echt instrument is dat ik er zonder pc connectie op kan spelen, op de momenten dat mijn akoestische vals staat en ik te lang moet wachten op de stemmer, of gewoon een goeie synth in a box te hebben??
pfff, ik weet het niet, heb geen ervaring genoeg hiermee, maar ik wil nu wel iets degelijker dan die axiom ...zonder steeds per vergissing iets te kopen
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 13:04
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
En als alles op "punt" staat gewoon omzetten naar audiotrack, niet?
Zeker, maar dan moet je audio opnieuw opnemen incl. latency correction.

Citaat:
Nu, mij gaat het vooral om een 88 key gewogen keyboard, die m-audio is precies zo'n plastic ding, dat voelt niet echt goed aan. Zou een SL-990 beter aanvoelen? OF die Akai.
Zoals ik al zei is de feel van een keybed nogal persoonlijk. Veel mensen zweren dat de Fatar SL9XX serie goed is maar persoonlijk vind ik de 'travel' van de toetsen te klein. Ik vind persoonlijk de feel van de Yamaha KX8 super maar de AKAI MPK88 heeft gewoon de fijne mastering controls, aftertouch en de drumpads. Daarom heb ik ze ook nog steeds beide.

Ga eerst na wat je budget is en wat je nodig hebt de komende paar jaar. Besluit dan wat voor soort keyboard je nodig hebt nl. een master keyboard en/of een stage piano en selecteer dan een aantal modellen. Ga daarna naar een dealer die gewoon deze apparaten heeft staan en probeer ze uit. Anders geef je straks je geld uit aan onnodige zaken of heeft het niet de feel welke je nodig hebt. Stel dat je een master keyboard koopt dan heb je nog voldoende budget om een aantal fatsoenlijke VST's aan te schaffen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 15:29
Senior Member

bedankt voor de nuttige tips ramon, much appreciated!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 08-05-2012, 16:31
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

ik ben over deze aan het twijfelen...

Homepage englisch

iemand ervaring met de nieuwe CME Z reeks?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten