homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 15-04-2012, 20:39
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Akoestiek behandelen in een halve zonderkamer met schuin dak

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waussin Bekijk bericht
Ik neem aan dat je ook dus beter geluid wilt enzo.
Nou schijnt t zo te zijn dat doeken (b.v een oude gordijn) ook heel erg goed werken voor t geluid, dat t geluid goed en zuiver is, doordat dedoeken de geluid zeg maar in dat ruimte houden.
Peace
De zon "schijnt" ook, maar voor de rest klopt je verhaal niet.

Ik begrijp wel waarom veel mensen denken dat het werkt. Zo'n deken heeft wat effect op de hoge tonen. Je zal die horen afzwakken. Die hoge tonen is wat een ongeoefend oor het makkelijkste opmerkt. Maar daarmee kan je het laag niet aanpakken, en dat is doorgaans het grootste probleem.

Vrede.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 16-04-2012, 19:15
Junior Member

Reputatie: MrTC is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricDesart Bekijk bericht
Wat bedoel je met die rechte linkerwand?
Daar moet je ook wat doen aan die spiegelbron. Het doel is juist om die asymmetrie tussen die linker en rechterwand te neutraliseren door absorptie.

En als je naar isolatie refereert wordt heel de boel nog een groter vraagteken.
De linkerwand is een vrij dunne, holle gyproc muur, dus sowieso komt er volgens mij al een deel van de bassen in de kamer ernaast terecht. ik weet niet of dat goed of slecht is, maar ik wou het even vermelden

Ik heb wel de indruk dat er in deze ruimte meer werk is aan het hoog dan aan het laag. Lage tonen lijken mij behoorlijk te klinken, alleen zijn ze op sommige plekken luider dan andere (in het midden is er bijvoorbeeld amper laag). (de vraag is dan natuurlijk of ze goed te horen zijn op de plaats waar ik zelf zit te mixen).
Waarschijnlijk heffen de reflecties van het laag mekaar op in het midden ofzo, ik weet het niet.
Het meest storende is die korte galm (van nog geen 350ms ongeveer) ergens in het hoog mid.

Ik ga eerst die bastrap maken in de nok wanneer ik de tijd heb. dan zie ik wat voor effect dat al heeft
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 16-04-2012, 19:51
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk bericht
1) De linkerwand is een vrij dunne, holle gyproc muur, dus sowieso komt er volgens mij al een deel van de bassen in de kamer ernaast terecht. ik weet niet of dat goed of slecht is, maar ik wou het even vermelden

2) .......Lage tonen lijken mij behoorlijk te klinken, alleen zijn ze op sommige plekken luider dan andere (in het midden is er bijvoorbeeld amper laag). (de vraag is dan natuurlijk of ze goed te horen zijn op de plaats waar ik zelf zit te mixen).
Waarschijnlijk heffen de reflecties van het laag mekaar op in het midden ofzo, ik weet het niet.

3) Het meest storende is die korte galm (van nog geen 350ms ongeveer) ergens in het hoog mid.

4) Ik ga eerst die bastrap maken in de nok wanneer ik de tijd heb. dan zie ik wat voor effect dat al heeft
1) Zelf al komen er veel bassen door, zeg dat die wand maar 20 dB isoleert, dan betekent dat nog steeds slechts 1/100 van die energie in de andere kamer komt. Als je in je kamer zelf 50% absorbeert verlaagt dat je niveau met maar 3 dB. Je moet opletten als je zo'n dingen vergelijkt.
Je hebt snel de neiging om in rekenkundige verhoudingen te voelen en denken, maar akoestiek is nu eenmaal zo'n vervelend logaritmisch geval ....

2) Jij beschrijft hier duidelijk inderdaad superpositie van die ruimtemodes. Je gevoel klopt maar het wijst op een ongezond gedrag van de bassen door een gebrek aan absorptie.
Hetgeen jij daar in het midden ervaart is de "node" (knoop) van een mode (ruimteresonantie). Als je over het midden van de lengte praat vermoedelijk over die knoop van de eerste orde lengtemode (hoe dan ook een onpare axiale mode). Dit is dus maar een redelijk gokje ....

3) Dat is voor die ruimte helemaal geen te lage nagalmtijd. Als je daar last van hebt komt dat eerder doordat er geen logische balans is over het ganse spectrum. Er schort wat, maar dat kan je niet zomaar toewijzen aan die verondersteld (te) korte nagalmtijd.

4)
Goed idee (als begin).

Laatst gewijzigd door EricDesart; 16-04-2012 om 21:46
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 18-04-2012, 12:59
Active Member

Reputatie: Earplugz wordt hier goed onthaaldEarplugz wordt hier goed onthaald

Mijn eigen zolderkamer ziet er (uit akoestisch perspectief gezien, helaas...) hetzelfde uit.

Ik vroeg mij een aantal dingen af; die basstrap in de nok, daar was ik zelf ook al opgekomen. Maar wat zou nu in dit geval de beste plaatsing voor je monitors zijn, dat is wel iets wat ik me afvraag.

Wanneer je de situatie ziet zoals hij bij MrTC is, staan zijn monitors opgesteld op de kopse (korte) kant, waarbij de linker - en rechterwand niet gelijk zijn. als je de monitors nu hetzij onder het raam aan de rechterwand, of tegen de muur van de linkerwand zou zetten, heb je in ieder geval niet meer dat probleem.

Of zeg ik nu hele gekke dingen?
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 19-04-2012, 17:45
Junior Member

ik heb mijn monitors gewoon in de lengte van de kamer geplaatst (had ik ergens gelezen). Ze hebben ook tegen de linkse wand gestaan, maar dan leek het laag nergens op. doordat het een gyproc muur is denk ik.
ze hebben ook vooraan in de kamer onder het dak gestaan (zoals jij bedoelt), toen was de klank ok had ik de indruk, maar dat werkte niet handig.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 20-04-2012, 10:32
Active Member

dank voor je reactie. Je zegt het werkte niet handig, hoe bedoel je dat? Vanuit een akoestisch of gewoon werktechnisch principe ?
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 20-04-2012, 12:39
Vintage Member

Reputatie: satriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstralingsatriani heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
De zon "schijnt" ook, maar voor de rest klopt je verhaal niet.

Ik begrijp wel waarom veel mensen denken dat het werkt. Zo'n deken heeft wat effect op de hoge tonen. Je zal die horen afzwakken. Die hoge tonen is wat een ongeoefend oor het makkelijkste opmerkt. Maar daarmee kan je het laag niet aanpakken, en dat is doorgaans het grootste probleem.

Vrede.
Deels met je eens Alexxx, maar doeken (tenminste, beetje dikkere) kunnen wel de ergste reflecties tegen gaan.. Dus als "spiegel-oplossing" zijn ze helemaal niet gek, en nog altijd beter dan een betonnen wand zonder doek
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 20-04-2012, 13:14
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Earplugz Bekijk bericht
Mijn eigen zolderkamer ziet er (uit akoestisch perspectief gezien, helaas...) hetzelfde uit.

Ik vroeg mij een aantal dingen af; die basstrap in de nok, daar was ik zelf ook al opgekomen. Maar wat zou nu in dit geval de beste plaatsing voor je monitors zijn, dat is wel iets wat ik me afvraag.

Wanneer je de situatie ziet zoals hij bij MrTC is, staan zijn monitors opgesteld op de kopse (korte) kant, waarbij de linker - en rechterwand niet gelijk zijn. als je de monitors nu hetzij onder het raam aan de rechterwand, of tegen de muur van de linkerwand zou zetten, heb je in ieder geval niet meer dat probleem.

Of zeg ik nu hele gekke dingen?
Gemiddeld uit praktijkmetingen blijkt dat speakers langs de korte kant plaatsen tot een betere respons leidt op de luisterpositie.
Maar in deze situatie of de jouwe praat je over van die schuine vlakken.
Je kan hier niet zomaar een vaste regel op zetten.
In deze situatie bij MrTC zie ik een 90į verdraaiing ook niet als een direct voordeel. Die vormgeving blijft storend en moet via absorptie gecorrigeerd worden.

En met perfecte absorptie speelt de ruimte hoe langer hoe minder rol omdat je de (negatieve) invloed van die ruimte zelf hoe langer hoe meer neutraliseert.

In wezen hoe moeilijk het is om een ruimte door zijn vormgeving zelf perfect te gebruiken is als je naar de maatvoering kijkt van officieel geaccrediteerde meetruimtes. De officiŽle normen voor galmkamers bedragen een minimum van 150 m≥ en een standaard advieswaarde van 200 m≥ voor een meetspectrum vertrekkend van de onderste cutoff van de 1/3 octaafband van 100 Hz. En dan nog worden dergelijke metingen gemiddeld over verschillende meetposities (of met grote radius roterende microfoonstatieven).

Daarom mik je in dergelijke studioruimtes naar een stabiel beeld op een relatief beperkte zone (luisterpositie), hoe je dit ook bereikt.

Laatst gewijzigd door EricDesart; 20-04-2012 om 13:33 Reden: Tekst toegevoegd ....
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 20-04-2012, 20:29
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Earplugz Bekijk bericht
dank voor je reactie. Je zegt het werkte niet handig, hoe bedoel je dat? Vanuit een akoestisch of gewoon werktechnisch principe ?
puur werktechnisch, ik kreeg de synths, mixer etc niet goed opgesteld.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 22-04-2012, 22:25
Active Member

Eric, zeer bedankt voor je antwoord in deze. Dit, en de afwegingen van MrTC, helpen mij ook weer bij het verder nadenken over het verder afwerken van mijn kamer.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten