homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 16:33
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard OSX gebruikers: update!

Er is een botnet gevonden met zo'n 600.000 ge´nfecteerde OSX machines. De malware heeft zichzelf kunnen installeren dankzij twee gaten in Java. De malware gebruikt een bekend Trojaans paard: Flashback. Daarvan is nu een Mac versie in omloop die controleert of je ÚÚn van de AV-scanners of Little Snitch ge´nstalleerd hebt. In dat geval, activeert de malware zich niet.

Het is aangewezen Software Update z'n ding te laten doen als je Mac systeem 10.6 of 10.7 draait. Er is een update voor Java beschikbaar die de twee gaten dicht.

Voor gebruikers van 10.5 of 10.4 is het aangewezen in de voorkeuren van je browser Java uit te schakelen, want daarvoor zijn geen updates beschikbaar.

Meer info hier:

Reed Corner Design : Tech News ╗ flashback
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 17:08
Senior Member

Reputatie: macmiata is op goeie weg
Standaard Re: OSX gebruikers: update!

fijn dat hier te lezen nu intermactivity bezoeken ellende is.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 17:10
Senior Member

Reputatie: cajmere is op goeie weg

Het is gewoon aangewezen om java te verwijderen als je het niet nodig hebt.
Ik draai al jaren geen java meer.

Java is laatste jaren bron voor miserie geworden, tesamen met flash.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 17:15
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door macmiata Bekijk bericht
fijn dat hier te lezen nu intermactivity bezoeken ellende is.
IM is eindelijk offline voor het opsporen van het probleem. Denkelijk is deze paniek in de OSx scene een aanleiding, want dat probleem met hun forum software was al vele maanden geleden gemeld.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 17:19
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cajmere Bekijk bericht
Het is gewoon aangewezen om java te verwijderen als je het niet nodig hebt.
Ik draai al jaren geen java meer.
Afzetten in de browser is voldoende. Verwijderen kan een probleem zijn. Er is een meetprogramma voor akoestiek (REQ) dat in Java gemaakt is en als je Java verwijderd werkt dat natuurlijk niet meer.

Citaat:
Java is laatste jaren bron voor miserie geworden, tesamen met flash.
Flash is nog steeds een stuk erger dan Java. Maar sinds Java eigendom van Oracle is, gaat het snel bergaf. Eigenlijk is dat jammer, want voor sommige crossplatform projecten was Java goed bruikbaar.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 17:29
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Kan je checken of je mac geinfecteerd is
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 17:43
Vintage Member

Reputatie: bracky wordt hier goed onthaald

He cyrano, ik heb recent mijn mac aangeschaft en ben nog aan het leren hoe ik er mee moet werken.
Wat je zegt van java-updates, ik zie bij mijn programma's java er niet tussen staan, moet ik dan Java installeren en dan nog zoeken naar die updates? Mijn systeem draait 10.7.
Even ter zijde, ik ben overgestapt naar mac omwille van weinig of geen virussen en andere shit.Daar waar ik met mijn vorig systeem enorm veel last van had, desondanks een stevig anti-virus programma.

Mvg Jurgen.

Laatst gewijzigd door bracky; 06-04-2012 om 17:46
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 17:45
Vintage Member

In principe via de terminal.

Maar de ene methode verondersteld dat Xcode ge´nstalleerd is en de andere dat sudo geconfigureerd is. En geen van beide is gelijk voor 10.6 en 10.7.

Bovendien werken die niet op 10.5 of 10.4.

Ik wacht dus nog even om iets te posten tot iemand een universele methode verzint.

De kans dat je ge´nfecteerd bent is ook heel heel laag, tenzij je russische video sites bezoekt, altijd als admin werkt en veel op US onzin fora rondhangt.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 17:52
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bracky Bekijk bericht
He cyrano, ik heb recent mijn mac aangeschaft en ben nog aan het leren hoe ik er mee moet werken.
Wat je zegt van java-updates, ik zie bij mijn programma's java er niet tussen staan, moet ik dan Java installeren en dan nog zoeken naar die updates? Mijn systeem draait 10.7.
Sorry, ben vergeten dat te vermelden. Onder 10.7 staat Java standaard niet ge´nstalleerd en is er dus geen risico op infectie. Maar als je een Java applicatie wil opstarten, wordt er wel aangeboden Java van bij Apple te downloaden en te installeren. Er is dus een kans dat je 't toch hebt en 't alweer vergeten bent.

Citaat:
Even ter zijde, ik ben overgestapt naar mac omwille van weinig of geen virussen en andere shit.Daar waar ik met mijn vorig systeem enorm veel last van had, desondanks een stevig anti-virus programma.
Dit is nog maar de eerste uitbraak. Er zullen er nog volgen...

Maar dat is natuurlijk nog altijd veel, veel minder dan op Windows. De attack vectoren zijn wel dezelfde: Flash en Java, waar de makers van het OS niet veel kunnen aan doen, want 't is hun software niet.

Apple heeft ervoor gekozen een eigen Java versie te maken. Voordeel is dat ze er controle over hebben, nadeel is dat ze zelf updates moeten maken. En dat heeft in dit geval veel te lang geduurd. Dat heeft de malware makers een venster van meer dan een maand gegeven om te ontwerpen, testen en te verspreiden...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-04-2012, 17:56
Vintage Member

Reputatie: bracky wordt hier goed onthaald

Vraag me eigenlijk af wat de makers van die virussen in hun zak steken daarmee.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten