homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 18:16
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard stereopaar t-bone RB100 op akoestische gitaar

Ik weet het, weeral akoestische gitaar, maar het enige andere instrument dat ik hier voor handen heb is mijn stem. Dat wil ik jullie toch besparen.

Vandaag ben ik eens kort aan de slag gegaan met een setje RB-100 ribbon microfoons. Goedkope mic's die in ieders homerecording budget passen. Ik wou dan ook eens nagaan hoe ze presteren in een stereo opstelling. Om het nog steeds wat budgetvriendelijk te houden, heb ik de pré-amps van mijn MR816x préamp gebruikt. Zoals je kan horen in de opname hebben ze redelijk wat gain moeten geven, wat zich uit in de ruisvloer.

De eerste test was een mid-side (MS) opstelling. Er is discussie of de mid microfoon nu wel cardioid moet zijn of niet, ik heb het me niet aangetrokken en beide figure-8 microfoons gebruikt. Het decoderen van de MS heb ik zelf gedaan door het dupliceren van de side microfoon en de fase op 1 track om te draaien.

Hier hoor je de onbewerkte opname, waarin de sides infamen gedurende het spelen. Zo hoor je het stereobeeld breder worden, maar ook dat het stereobeeld schuin trekt naarmate de sides luider worden:

Daarna een highpass-filter toegepast op de microfoons rond 80hz.
Op de mid microfoon ook nog een dipje van 3db rond 90-95hz, een 1,5db boost rond 450hz en nog eens rond 5khz:

De tweede stereo opstelling was een blumlein.

Dit is de onbewerkte opname met harde LR panning:

En als afsluiter nog eens een bewerkte versie met ongeveer dezelfde bewerkingen als de mid microfoon uit de MS opstelling:

Mijn idee, zeer bruikbare en betaalbare mic's, maar nogal een ruisvloer. Op luide bronnen moet dit zeker beter kunnen.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 21:50
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling
Standaard Re: stereopaar t-bone RB100 op akoestische gitaar

Doe eens dezelfde test met een AEA TRP-preamp en ik denk dat je anders gaat praten over deze mics.
Verander daarenboven de transfo door een betere en je mening zal helemaal herzien worden.
Ik nodig je uit voor een vergelijk.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 22:04
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Hey Johan,

Negatief ben ik niet, hoor. Het is de ruis, die misschien ook deels komt van het harde gebruik van mijn interface pré-amps, als het enige echte minpuntje. Ik plan de test nog eens over te doen via mijn SSL's of GAP's (om in het recording budget te blijven).

Benieuwd of dat een verschil gaat maken.

En anders is transformers upgraden een mogelijkheid. Maar dan sta ik weer aan je deur.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 22:07
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

You're welkom!

Met je SSL (zeer HR budget?) en of GAP zal het ook al veel beter klinken.

Laatst gewijzigd door JB; 26-02-2012 om 22:10
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 23:49
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

De SSL VHD PRE heeft minstens evenveel gain als de TRP. (Ik heb ze beiden). Dat moet zeker lukken.

Maar ik vind de MS-versies eigenaardig klinken. Er zit een 'gat' in 't midden en dat heb je met MS meestal niet. Mij lijkt het dat er een foutje zit in de decodering. Of je hebt teveel Side toegevoegd. Meestal is het side-kanaal een stukje zwakker tijdens de opname omdat die ribbon volledig van de bron weg kijkt. Bij de opstelling zou die ribbon evenwijdig met je gitaar moeten staan. De Mid daarentegen staat loodrecht op de gitaar.

Of stond je heel close met de mic's bij je gitaar. Dan gaat de Side ribbon ook rechtstreeks gaan opnemen zoals in Blumlein.

Ik gebruik de gratis plugin van Voxengo (MSED) voor de Mid-side decodering. Gewoon een groep-track maken en daar de plugin inladen en kiezen voor 'decode'. De tracks Mid en Side stuur je naar die groep waarbij je de Mid ribbon uiterst rechts zet en de Side uiterst links.

Dan kan je op de de plugin de stereobreedte regelen of via de volumes van de individuele tracks. Deze plugin bespaart je een extra track en dus ook wat data op de schijf. Voor mij scheelt dat telkens +/- 1GB per concertopname.

Audio mid-side encoder-decoder plugin (AU, VST) - MSED - Voxengo

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 26-02-2012 om 23:55
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-02-2012, 12:36
Moderator

Hey Henk

Wat dat "gat" in het midden betreft heb je gelijk. Maar ik had, voor deze test, de side microfoons laten infaden gedurende de hele take. In het begin hoor je dus zo goed als geen side, waarna die gelijdelijk bijkomen totdat ze te ver gaan.

Deze takes heb ik gemaakt in het kader van mijn blog, waar ik over het effect van de sides wil praten. Daarom missschien een verklaring voor deze bizarre sample.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 28-02-2012, 12:45
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
De eerste test was een mid-side (MS) opstelling. (...) Het decoderen van de MS heb ik zelf gedaan door het dupliceren van de side microfoon en de fase op 1 track om te draaien.

(...) Zo hoor je het stereobeeld breder worden, maar ook dat het stereobeeld schuin trekt naarmate de sides luider worden
Dat "scheeftrekken" van het stereobeeld met een akoestische gitaar heb ik ook eens gehad. Ik ben er nooit echt achtergekomen wat ik verkeerd had gedaan...

Henk, kan je dat "te dichtbij opnemen" van een akoestische gitaar in M/S nog wat meer uitleggen? Interessant, want in mijn geval had ik inderdaad de mics (een Oktava MK012 cardio en een AKG C414 in fig8) heel dichtbij de gitaar staan (ik denk een 10-tal cm), rechtover de 12de fret. Ik wou een directe gitaarklank, maar zat op locatie in een ruimte met veel galm. Ik dacht toen dat zo te bereiken. Maar misschien is dat dus de oorzaak van het probleem?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 29-02-2012, 00:28
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke Bekijk bericht
Henk, kan je dat "te dichtbij opnemen" van een akoestische gitaar in M/S nog wat meer uitleggen? Interessant, want in mijn geval had ik inderdaad de mics (een Oktava MK012 cardio en een AKG C414 in fig8) heel dichtbij de gitaar staan (ik denk een 10-tal cm), rechtover de 12de fret. Ik wou een directe gitaarklank, maar zat op locatie in een ruimte met veel galm. Ik dacht toen dat zo te bereiken. Maar misschien is dat dus de oorzaak van het probleem?
Ik ben niet zo goed in de theoretische uitleg maar geef mijn ervaring mee van uit de praktijk.

Stel dat je een paar meter van je gitaar een MS opstelling maakt.

Bij MS neemt de Mid (cardio in jou geval) vooral het geluid op dat rechtstreeks van de gitaar komt. De fig.8 van de Side staat evenwijdig met de gitaar en neemt dus vooral geluid op dat van links en rechts komt (weerkaatst geluid) maar ook wel een klein deeltje rechtstreeks geluid.

Luister eens enkel naar de Side en ga dichter en dichter met je gitaar maar zorg ervoor dat de fig8 parallel blijft met je gitaar. Aanvankelijk ga je eerst meer room geluid horen maar als je heel dichtbij komt zal je rechtstreeks geluid oppikken van je gitaar en veel minder room.

Van zodra je echter een beetje draait met je gitaar tov van de Side (in nabije toestand) gaat de ene lob van de fig8. rechtstreeks geluid oppikken (degene die dan kijkt naar je gitaar) en de andere lob zal dan vooral room-geluid opnemen omdat ze afgewend staat van je gitaar. Als je dat signaal dan mengt met de Mid en decodeert tot een stereo-track krijg je een scheef stereobeeld.

Bij een MS opstelling moet je de MiD altijd loodrecht 'mikken' op de geluidsbron of het midden van de breedte van het klankbeeld en de Side evenwijdig met het klankbeeld. En het is echt wel belangrijk dat die 2 micro's onder een hoek van 90° opgesteld staan. Anders krijg je een scheef stereobeeld.

Je kan ook een MS opstelling maken met 2x fig.8. Dan krijg je wel wat meer room in de Mid.
Kijk ook eens op onderstaande link. Daar staan figuurtjes van MS die mijn verhaal duidelijker maken. Een interessante site trouwens..

6 Stereo Miking Techniques You Can Use Today

of onderaan deze pagina staan nog een paar pdf's over MS technieken:

AEA Big Ribbon Mics™ and Mic Preamps – AEA Library
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 29-02-2012, 22:09
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Bedankt, Henk. Reputatiepuntje verdiend

Ik vond in die literatuur wel geen ondersteuning voor de uitleg ivm de afstand van M/S-microfoons. Nochtans voel ik wel met mijn ellebogen aan dat het daar iets mee te maken heeft. Je uitleg is logisch, allicht gebeurt er een soort gedeeltelijke phase-cancellation door direct opgenomen geluid in de side-signalen op L en R, waardoor het zaakje "scheef" trekt in het stereobeeld. Maar hoe het dan heel precies gebeurt, dat kan ik nog steeds niet helemaal bevatten.

Ik vraag me af of dit schematisch of met een tekening kan weergegeven worden. Enfin, als iemand een link kent: ik ben heel geïnteresseerd.

En zou er een soort minimale afstand mics-bron voor de M/S-opstelling bestaan?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 29-02-2012, 23:45
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pierke Bekijk bericht
Bedankt, Henk. Reputatiepuntje verdiend

Ik vond in die literatuur wel geen ondersteuning voor de uitleg ivm de afstand van M/S-microfoons. Nochtans voel ik wel met mijn ellebogen aan dat het daar iets mee te maken heeft. Je uitleg is logisch, allicht gebeurt er een soort gedeeltelijke phase-cancellation door direct opgenomen geluid in de side-signalen op L en R, waardoor het zaakje "scheef" trekt in het stereobeeld. Maar hoe het dan heel precies gebeurt, dat kan ik nog steeds niet helemaal bevatten.

Ik vraag me af of dit schematisch of met een tekening kan weergegeven worden. Enfin, als iemand een link kent: ik ben heel geïnteresseerd.

En zou er een soort minimale afstand mics-bron voor de M/S-opstelling bestaan?
Bedankt voor het puntje! Ik ben nog eens op zoek gegaan op het net ivm met MS-recordings en vond deze link. Daar gaat men behoorlijk diep in op de theorie van MS techniek:

EQEM -- Front and Center

Op volgende site kan je samples beluisteren. De 'mid' mic hoeft niet steeds een cardio te zijn. je kan ook een fig.8 of omni gebruiken:

Mid-Side (MS) Mic Recording Basics - Blog - Universal Audio
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten