homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 13:03
Member

Reputatie: ernst is op goeie weg
Standaard Lenovo T500

Ik heb een T500 met Firewire en en een Ricoh chipset.

Ik wil met deze laptop opnamen kunnen maken met behulp van een Focusrite Saffire Pro 26 i/o. Ik wil dat doen met behulp van Ubuntu.

Nou is de configuratie voor Ubuntu niet het grootste probleem. De Focusrite wordt ondersteund vanuit FFADO.

Mijn vraag betreft de in mijn T500 ingebouwde Firewire. Deze heeft een Ricoh chipset die voor zover ik begrijp niet wordt ondersteund door FFADO. Alleen Texas Instruments chipsets zouden geschikt zijn.
Het is niet eenvoudig, merk ik, om uit te vinden welke PCMCIA uitbreidingskaart dan wel gaat werken.
Ik heb dit gevonden: Dawicontrol DC-FW800 PCMCIA firewire controller, deze is echter nogal prijzig.

Wie weet er een goed werkend alternatief?

Ernst-Jan
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 13:28
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Lenovo T500

Ik gebruik zijn oudere broertje, de T61, met dezelfde chipset en heb een simpel Belkin PCMCIA kaartje met Texas Instruments chipset gekocht (ongeveer 40 EUR) en heb geen problemen met de Focusrite LiquidMix. Kijk even bij de lokale computerwinkel voor een gelijkwaardige kaartje (veel Belkin modellen hebben de goede chipset). Ik niet snel even kijken welke kaart ik juist heb, want ik zit nog een paar weken heel ver van mijn studio-setup.
Jan
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 13:44
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Belkin maakt goeie PCICIA kaartjes met TI chipset.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 15:04
Member

Uit je antwoord maak ik op dat jouw T61 dus ook niet werkte...?

Ik heb een nieuwe Belkin kaart gevonden met een Texas Instruments TSB41LV02 chipset.
Het gaat om de F5U513.
De oudere F5U505 is niet meer leverbaar. Dit is een nieuwere chipset dus ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met deze kaart en Linux Ubuntu. Zelf zegt Belkin dat ze alleen Microsoft ondersteunen...

Het is zo zonde om iets te kopen wat niet gaat werken tenslotte.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 01-03-2012, 19:41
Member

Talking Re: Lenovo T500

Dag allen,

Na het een en ander onderzoeken heb ik ontdekt dat de Belkin kaart wordt genoemd als verdacht. Die heb ik dus gelaten.

Ik heb ook ontdekt dat ik toch wat instellingen moest maken om Firewire goed aan de gang te krijgen. De site van Jerremy was heel erg prettig om mijn Ubuntu zo in te stellen dat het ging werken.

Mijn interne kaart (Ricoh chipset) blijkt gewoon te werken. Zolang ik niet aan de plug (4pin) in de laptop kom gaat het prima. Helaas wil echter de massaverbinding nog wel eens roet in het eten gooien.

Ik heb nu een Lacie Firewire 800 express kaart gekocht. Ook een verloop kabel van 9p naar 6p (HQ products). Deze kaart wordt gewoon herkend.

Nu was de verbinding met de Saffire 26 i/o zo gemaakt. Ook Ardour en Jamin maken nu prima verbinding en alle in en uitgangen worden keurig zichtbaar.

De uitdaging die over bleef was zorgen dat de fantoon voeding ingeschakelt wordt, dit gebeurd namelijk softwarematig. Pas toen ontdekte ik dat ffado nog een mixer programma heeft waar o.a. deze instelling in gemaakt kan worden.

Bijzonder dat alles wat nodig is gewoon meegeleverd word door Ubuntu. Via Synaptic pakketbeheer zijn alle benodigde programma's te installeren.

Het is dus gelukt allemaal en dit draadje mag gesloten worden!

Ernst-Jan
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 02-03-2012, 02:15
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Wie beslist te werken met een besturingssysteem die wordt gebruikt door 0.1% van de gebruikers moet ook niet komen zagen dat zijn apparatuur niet werkt.
Fabrikanten investeren daar niet in punt!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-03-2012, 10:43
Vintage Member

Reputatie: Jacks wordt hier goed onthaald

Ik heb een T61, zelfde chip, geen problemen hier met Belin en een Echo firewire geluidskaart.

Vooraf altijd checken en navragen of je audio hardware ondersteunt wordt op Linux!

Laatst gewijzigd door Jacks; 02-03-2012 om 11:11
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 02-03-2012, 11:05
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
Wie beslist te werken met een besturingssysteem die wordt gebruikt door 0.1% van de gebruikers moet ook niet komen zagen dat zijn apparatuur niet werkt.
We zitten op een onafhankelijk forum met een Linux & computer hardware subforum, waar mensen gestimuleerd worden hun vragen, problemen en bevindingen te posten. Wie zaagt er hier?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 02-03-2012, 11:15
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet Bekijk bericht
We zitten op een onafhankelijk forum met een Linux & computer hardware subforum, waar mensen gestimuleerd worden hun vragen, problemen en bevindingen te posten. Wie zaagt er hier?
+1

Bovendien getuigt het ook nog van een grote onwetendheid. Er zijn zeker meer computers met Linux dan alle andere samen.

Iets anders: "Een Belkin" bestaat niet. Er zijn enkele reeksen van die kaarten. Bekijk ze gewoon bij aankoop. Staat er OHCI op, werkt ze met Linux (en OSX).
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 02-03-2012, 14:46
Member

Is inderdaad een heel boeiende opmerking over Linux...

Gelukkig heeft Linux een marktaandeel van ongeveer 10% heb ik me laten vertellen. Verder is het wel aardig om even te memoreren dat het internet niet zou bestaan zonder Linux. Maar goed aan een ieder de vrije keus wat zij of hij wil gebruiken.

Het was verder niet zo dat ik een klacht had dat het niet werkte. Ik heb slechts gevraagd wat hier een handige keus kon zijn. Volgens mij precies dat waar een forum voor is.

Tik in de zoekopdracht eens Linux in, je zult je nog verbazen over de hoeveelheid van berichten...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten