homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Homerecording.be On Tour 2012 - meeting subforum > Awards 2012 subforum!

Mededelingen

Awards 2012 subforum! In dit forum kan je je inzending posten voor de Homerecording.be awards 2012! De prijzen zorden uitgereikt tijdens het H.O.T. event op 18 maart in Leuven. In dit subforum worden alle inzendingen gepost, en kan je bovendien elkaar feedback geven.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-02-2012, 01:44
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard Inzending Bill Bakers Big Band by PCDJHENK

Ik heb zonet mijn versie van BBB geupload. Er moet iets misgelopen zijn met het uploaden van mijn toelichting. Ik vond ze niet terug. Bijgevolg nog eens opnieuw mijn verhaal gepost:

Eerste en vooral een woordje dank aan de organisatie. Opnieuw een heel leuke challenge.

Hoe ben ik tewerk gegaan?

Aan de intro vond ik dat er iets ontbrak. Ik heb er wat applaus aan toegevoegd. Dat wekt de gedachte dat de muzikanten net opgekomen zijn op 't podium terwijl de presentator nog eventjes de zangeressen aankondigt (hoop dat mijn opzet gelukt is ).

Daarna heb ik aan de hand van de room-tracks de positie van de diverse instrumenten min of meer proberen te achterhalen.

De overtollige tracks (video, room ed) overboord gegooid. Daarna de instrumenten in groepjes verdeeld en geplaatst in 't klankbeeld:

Drummer ver naar links, piano ernaast, bas en gitaar in 't midden. De saxen iets naar links, trompetten iets naar rechts en de trombonen nog meer naar rechts. De ene zangers iets naar links, de andere een beetje rechts.

Er zat behoorlijk wat overspraak van de instrumenten onderling in de tracks. Aanvankelijk had ik daar geen aandacht aan besteed maar 't maakte het moeilijker om de instrumenten te pannen. Overspraak verwijderd door met manuele automation het volume van de groep-track te dimmen als de desbetreffende groep niet speelde.

Tegelijk ook met EQ per instrumentengroep een filter ingesteld zodat enkel het spectrum van die instrumenten doorgelaten werd. Zo kon ik de bas wat wegfilteren in de instrumenten. Bij de trombonen kwamen de trompetten goed door . Met een high-cut filter kon ik die wat wegfilteren.

Daarna het volume van de groepen over gans het lied in balans proberen te krijgen.

Op de master heb ik wat reverb gezet om het 'zaal-geluid' te creŽren. Aanvankelijk eerst reverb gezet op de groepen maar 't klonk niet zo goed vond ik. Ik heb de roomtracks niet gebruikt omdat dit de plaats van de instrumenten dan weer wat verdoezelde.

Om de dynamiek te behouden heb ik geen compressie toegepast. Enkel een klein beetje limiting op de drum omdat die een paar keer serieus voor een piek zorgde in de mix.

Dat was het. Benieuwd wat jullie ervan vinden. En graag reacties natuurlijk.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-02-2012, 07:06
Senior Member

Reputatie: Augusti wordt hier goed onthaaldAugusti wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Inzending Bill Bakers Big Band by PCDJHENK

euh? waar is het nummer?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-02-2012, 09:09
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Augusti Bekijk bericht
euh? waar is het nummer?
Hier is het adres : Homerecording.be mix award 2012! group on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 25-02-2012, 13:38
Senior Member

Reputatie: Augusti wordt hier goed onthaaldAugusti wordt hier goed onthaald

oeps,
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 10:18
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Ik kon niet eerder reageren want familiale omstandigheden weerhielden me daarvan (vader overleden).

Je zal er wellicht ook wat werk aan gehad hebben en dat is te horen.
Alles klinkt relax en zuiver maar hetgeen me een beetje stoort is de "artificiŽle reverb".
Vooral bij de zangeressen klinkt het niet "live".
Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden maar alles klinkt nogal "braaf".
De echte BigBand-sound en spirit voel ik zo niet. Let wel, het is goed gedaan maar het mocht volgens mij met iets meer durf en minder perfectie.
Ik deel alleen mijn visie en daar hoef je geen rekening mee te houden.
Wie ben ik om te oordelen?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 26-02-2012, 10:46
Vintage Member

Hallo JB,

Sterkte in deze moeilijke periode. Toch bedankt dat je de tijd gevonden hebt om te reageren.

En geen probleem met de kritiek. Zo leer ik ook iets bij.

Voor die reverb heb ik de plugin SIR2 gekozen en daar dan de 'jazz' settings van genomen en daar dan nog wat aan gesleuteld. Mijn bedoeling was om er een ruimtelijke opname van te maken en te laten klinken zoals je in de zaal zit.

Ik heb de indruk dat het braaf klinken veroorzaakt wordt door die reverb. In de bijlage heb ik de versie meegestuurd zonder reverb. Misschien moet hier en daar de balans wat gecorrigeerd worden maar zo hoor je het verschil met en zonder reverb. (Deze upload telt natuurlijk niet mee voor de challenge). Maar ik vind het leuk om daar verder op te werken. Dat is ook een beetje de opzet toch van zo'n challenge: ervaring op doen.
Persoonlijk vind ik het toevoegen van reverb niet gemakkelijk. Maar dat komt misschien omdat ik in mijn opnames daar zelden van gebruik moet maken .
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 Baker Big Band-Thanks for everything by PCDJHENK no reverb.mp3 (4.46 MB, 61x gelezen)

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 26-02-2012 om 11:21 Reden: volume stond gemuted bij het exporteren
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten