homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-02-2012, 20:39
Vintage Member

Reputatie: reinoss wordt hier goed onthaaldreinoss wordt hier goed onthaald
Standaard Cubase/Tascam us1641 vraag

Ik dacht iets logisch bedacht te hebben, maar ik loop tegen een probleem aan.

Als ik in Cubase ga opnemen en de zangeres wilt zichzelf niet horen tijdens de opname en in de controleroom willen wij de zangeres wel horen, kan dat niet.

Naast de recordingknop in dat spoor, zit een knop met een luidsprekertje. Als ik die aan zet, hoort de zangeres zichzelf over de koptelefoon. Wij horen haar dan ook in de controleroom tijdens de opname.

Wat moet ik doen als wij haar wel willen horen maar zei zichzelf niet? Ik had hetvolgende bedacht (ik neem op met een tascam US1641):

Ik neem de zang op in dubbele spoor. het ene spoor zet ik de output op "output 1 en 2". Het andere spoor zet ik op "output 3 en 4". Achter op de Tascam plug ik de koptelefoon van de zangeres in "output 1". Achter op de tascam plug ik de studiomonitoren in "output 3 en 4".

In Cubase stel ik spoor 1 van de zang de output in "output 1 en 2"(koptelefoon van de zangeres) en spoor 2 van de zang in "output 3 en 4"(studiomonitoren).

PROBLEEM: ik krijg ontzettende last van latancy. HOE KAN DIT?

Graag oplossingen van jullie, of zouden jullie het compleet anders doen? Misschien doe ik het ook helemaal niet goed.

Reinoss
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-02-2012, 22:02
Active Member

Reputatie: luna is op goeie weg
Standaard Re: Cubase/Tascam us1641 vraag

Je kan ook een Beringer Ha4700 er tussen zetten dan ben je van het probleem af.
hier staat hij kabel in de tascam naar de Beringer koptelefoons erin.
En je kan zelfs het volume instellen op de Beringer voor de zangeres
vriendelijke groet Luna

Laatst gewijzigd door luna; 19-02-2012 om 22:07
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 19-02-2012, 22:12
Vintage Member

Hoi Luna,

dank voor je reactie. Maar met de Behringer kan ik mijn opstelling zo laten zoals ik hiervoor heb uitgelegd?

Reinoss
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-02-2012, 12:32
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

De Tascam heeft aparte uitgangen en regeling voor output en monitoring. Als de zangeres de enige is die je opneemt heb je daar mogelijkheden mee.
Sluit je monitors aan op de monitor out, nu hoor je daar alleen wat je instelt met de MIX knop. Als je die op een mix tussen input en computer zet krijg je zowel de return van Cubase als de input (zangeres) zonder latency.
Sluit je koptelefoonversterker voor de zangeres aan op de output 1 en 2, als je dan het monitor icon (luidsprekertje) niet aanzet hoort de zangeres alleen wat er al in Cubase opgenomen is.
Als de zangeres opgenomen wordt samen met de rest van de band kan je dit natuurlijk niet toepassen, maar zou je eventueel gebruik kunnen maken van een van de tekortkomingen van de US1641. De S/PDIF digitale input zit namelijk niet in de INPUT monitoring. Als je dus een pre-amp met digitale output op S/PDIF gebruikt voor de zang krijg je die niet in de monitoring, je hebt dan wel latency in de control room maar als alles gelijk loopt zou dat niet zo een probleem moeten zijn.
Nog een oplossing (afhankelijk van de Cubase versie die je gebruikt) is de Control Room (beschikbaar enkel in de volledige versie van Cubase). Daar kan je per kanaal een "Studio Send" aanmaken naar vier Studio kanalen.
En om af te sluiten kan je ook je eerder voorgestelde opstelling gebruiken, maar dan zonder een dubbel kanaal door het instellen van Sends naar verschillende output bussen (bv. Output 3/4) en dat gebruiken. In dat geval heb je ook latency natuurlijk, want alles passeert door Cubase.
Jan
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 20-02-2012, 13:09
Vintage Member

Begrijp ik het goed dat de Behringer dan een beetje overbodig is, of is het juist een hele goeie oplossing?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 20-02-2012, 13:40
Moderator

Reputatie: wil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerdwil72810 wordt alom gerespecteerd

De koptelefoonversterker voegt niet onmiddellijk functionaliteit toe. Je kan niet meer gedetailleerd monitoren ermee. Wat je wel kan is de uitgangssignalen naar een koptelefoon sturen.
Jan
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 20-02-2012, 15:27
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wil72810 Bekijk bericht
Sluit je koptelefoonversterker voor de zangeres aan op de output 1 en 2, als je dan het monitor icon (luidsprekertje) niet aanzet hoort de zangeres alleen wat er al in Cubase opgenomen is.
En kunnen we dan in de controleroom haar wel horen? En dat kan dmv een send van de studio-controolroom-functie in Cubase? Kan dat ook dan zonder die functie, en dan wel icm de Behringer?

Mijn excuses voor de zoveel onduidelijke vragen! Ontzettend bedankt voor iedereen die heeft gereageerd. Ik heb hier zeker wel wat aan!!

Reinoss
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 20-02-2012, 16:33
Moderator

Als je de monitoring niet aanzet komt er uit de output enkel wat er al in Cubase is opgenomen. De output 1/2 geeft dus enkel weer wat er al is opgenomen. Als de zangeres enkel dat wil horen zit je goed met die opstelling.
De monitors in de control room sluit je aan op de Monitor out (L/R) van de Tascam en de MIX zet je tussen input en computer zodat je in de control room zowel de zang als de opgenomen track hoort (zonder latency).
In dat geval heb je geen send of control room nodig, wel de koptelefoonversterker zodat je de line out signalen van je output naar haar koptelefoon kan sturen.
Wel een bizarre opstelling ... meestal moeten we al het mogelijke doen opdat de zanger(es) zichzelf goed zou horen ;-)
Jan
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-02-2012, 16:39
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Werken met bussen is in Pro Tools de oplossing, dus in cubase waarschijnlijk ook.

Los daarvan, als je maar 1 track opneemt, mag er niet zo'n immense latency optreden als je 1 track gaat monitoren. Zeker dat je latency/buffers goed ingesteld zijn?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-02-2012, 17:04
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Werken met bussen is in Pro Tools de oplossing, dus in cubase waarschijnlijk ook.

Los daarvan, als je maar 1 track opneemt, mag er niet zo'n immense latency optreden als je 1 track gaat monitoren. Zeker dat je latency/buffers goed ingesteld zijn?
En hoe weet ik dat ik die goed heb ingesteld?

Wat ik heb gedaan:

spoor 1 = karaoketrack (mp3)
spoor 2= zang links uitgepand (wat op dat moment opgenomen gaat worden). Deze had ik qua output ingesteld op out 1 en 2.
Spoor 3= zang rechts uitgepand (wat op dat moment opgenomen gaat worden). Deze had ik qua output ingesteld op out 3 en 4.

Achterin de Tascam had ik in Out 2 de monitoring van de zangeres geprikt. In Out 3 en 4 de monitoring voor de controleroom.

Ik zit me nu te bedenken: Kan het zijn dat ik door het vooraf ingestelde panning r en l de latancy creerde? Of moet dat niet uitmaken?

Ik hoop dat jullie iets aan deze info hebben! Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten