homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Homerecording.be On Tour 2012 - meeting subforum > Awards 2012 subforum!

Mededelingen

Awards 2012 subforum! In dit forum kan je je inzending posten voor de Homerecording.be awards 2012! De prijzen zorden uitgereikt tijdens het H.O.T. event op 18 maart in Leuven. In dit subforum worden alle inzendingen gepost, en kan je bovendien elkaar feedback geven.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 17-02-2012, 10:35
PTP PTP is offline
Member

Reputatie: PTP is op goeie weg
Standaard BBBB-mix challenge 2012 toelichting

Ik heb gisteren een poging gedaan om de tracks van Bill Bakers Big Band te mixen. Ik had niet heel veel tijd, om precies te zijn 1 uur en 15 min dus dat was best een uitdaging.

Leuk om een keer een BigBand te mixen. Ik heb geprobeerd een warm geluidsbeeld neer te zetten, door veel cuts te doen met hi-shelfs en veel boosts rond het laag en middengebied waar de desbetreffende track echt "leeft".

Ik heb de tracks ingeladen in Cubase6 en heb vervolgens subgroepen gemaakt en die via mijn Aurora 16 converter naar mijn SSL X-Desk gestuurd. Daar heb ik wat externe apparatuur op aangesloten voor wat eq en compressie hier en daar. Ik heb de Chandler Germanium Tone Control, TubeTech CL1B en CL2A, Urei 1178 en DBX160 gebruikt. Ik heb twee plug-ins gebruikt: Lexicon PCM native voor wat reverb en de Waves Doubler op 1 noot in een van de vocals om een noot die net niet helemaal op pitch was te maskeren. Ik heb vervolgens de track afgespeeld en tijdens de mixdown wat fader-moves op de X-desk gedaan omdat ik geen tijd had voor automatie in Cubase. Redelijk Old-School dus

Grtz,
Koen.

Laatst gewijzigd door billybear; 23-02-2012 om 17:15 Reden: link file
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-02-2012, 00:30
Senior Member

Reputatie: RobertC wordt hier goed onthaald
Standaard Re: BBBB-mix challenge 2012 toelichting

Anderhalf uur werk? Not a bad job!!
Ik luister op een laptop met de koptelefoon op en het eerste wat mij opvalt is de dat de pianist samen met de basdrum wel heel erg vooraan zitten en de rest van de band er achter. (Breed opgesteld) Zou ik persoonlijk niet voor kiezen omdat ik kwa "deze" bigband een beetje traditioneel denk. Aan de andere kant hou ik heel erg van onconventionele mixen die tegen de traditie ingaan.

Dit in anderhalf uur klaarspelen is top.

Robert
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-02-2012, 00:45
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Leuke mix, vooral de contrabas klinkt erg fijn.

2 minpuntjes, vocals staan iets te zacht naar m'n zin, en 1 van de blazers ('ergens' rechts) klinkt als een kruising tussen een kazou en een vuvuzela, zit de hele tijd irritant te zoemen
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-02-2012, 11:31
PTP PTP is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobertC Bekijk bericht
Anderhalf uur werk? Not a bad job!!
Ik luister op een laptop met de koptelefoon op en het eerste wat mij opvalt is de dat de pianist samen met de basdrum wel heel erg vooraan zitten en de rest van de band er achter. (Breed opgesteld) Zou ik persoonlijk niet voor kiezen omdat ik kwa "deze" bigband een beetje traditioneel denk. Aan de andere kant hou ik heel erg van onconventionele mixen die tegen de traditie ingaan.

Dit in anderhalf uur klaarspelen is top.

Robert
Hee Robert,

Bedankt, ik heb bewust niet voor een traditionele aanpak gekozen omdat ik verwachtte dat meerder mensen dat zouden gaan doen, dus ik dacht, laat ik eens iets anders proberen.
Op een of andere manier worstel ik altijd met hoofdtelefoons. Ik vind het ontzettend moeilijk om het daarop goed te laten klinken omdat ik er zelf niet naar kan luisteren. Ik vind muziek nooit mooi klinken op hoofdtelefoons, dus ik gebruik ze ook nooit voor evaluatie omdat ik dan helemaal de kluts kwijtraak. Best lastig omdat veel mensen toch steeds meer via iPods e.d. op hoofdtelefoons luisteren.....George Massenburg schijnt hetzelfde probleem te hebben (niet dat ik me daarmee vergelijk).

Ik heb jouw mix net ook geluisterd en ik vond deze een van de betere, maar wel iets te weinig body naar mijn smaak. Maar das juist zo mooi aan muziek, iedereen hoort anders en heeft een eigen smaak. Daarom hoeven we ook niet bang te zijn om onze tricks vrij te geven, daar iedereen er toch zijn eigen ding mee doet.

Grtz,
Koen
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-02-2012, 11:36
PTP PTP is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Leuke mix, vooral de contrabas klinkt erg fijn.

2 minpuntjes, vocals staan iets te zacht naar m'n zin, en 1 van de blazers ('ergens' rechts) klinkt als een kruising tussen een kazou en een vuvuzela, zit de hele tijd irritant te zoemen
Hee Plonserd,

Bedankt voor het commentaar, daar kan ik me ook wel in vinden als ik het terug luister, behalve die zoemende vuvuzela, geen idee wat je bedoelt...
Het signaalpad van de contrabas was Tube-Tech CL1B > Chandler Germanium Tone Control en parallelle compressie met een DBX 160.

Grtz,
Koen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-02-2012, 19:59
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Dag Koen

Mooie mix. Ik had, zoals door anderen eerder vermeld, de bass iets minder prominent gemaakt. Maar hij klinkt wel mooi (en modern) "rond". Het valt me vooral op bij de hogere noten. De mix valt dan wat achteruit om dat die lage tonen wegvallen.

Heb je ook compressie op de drum? Daar valt het precies wat op. Zeker in het eerste stuk (luister maar eens naar de allereerste kick.

Je blazers, piano en gitaar zitten waar ze horen. Zelfs je drum, voor mij zit hij waar hij moet zitten, achteraan.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 23-02-2012, 21:15
PTP PTP is offline
Member

Hoi Alexxx,

Thanx voor het commentaar, altijd leerzaam!

Ik heb het gemixed met NS10M's dus mijn laagweergave was niet 100% betrouwbaar. Voorheen gebruikte ik Genelec 1032A's voor mijn "laagcheck" maar die heb ik net verkocht om binnenkort weer eens iets anders te proberen. Dus het kan zijn dat er net wat te veel laag in zit want ik had geen tijd gehad om de mix op andere systemen te luisteren, maar op dat moment voelde het goed.

Ik weet het niet meer zeker wat betreft die compressie van die kick maar volgens mij was het net als met de bas wat parallelle compressie van een DBX160.

Grtz,
Koen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten