homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12-03-2007, 16:37
Junior Member

Reputatie: HeinT is op goeie weg
Standaard MAGIX

Hallo mensen,

Piano spelen doe ik al zeker vijf jaar.
Sinds een half jaar hou ik me bezig met het opnemen/bewerken van audio en midi.
Op dit gebied ben ik dus echt nog een groentje.

Als synthesizer/keyboard heb ik een CASIO WK3000.
Nu werk ik al enige tijd met gratis software, zoals Logic Fun en Anvil Studio.
Deze programma's zitten echter vol met irritante beperkingen en kinderziektes.
Vandaar mijn volgende vraag, waar ik na lang zoeken op het web nog steeds geen antwoord op heb.

Wat zijn de verschillen tussen MAGIX MUSIC STUDIO 2007 en MAGIX MUSIC MAKER 2006 ?

En welke raden jullie aan ?

Hopelijk gaan niet een heleboel mensen hard gillen dat ik Cubase moet gaan gebruiken, want dat programma is veeeelll te duur en te ingewikkeld voor zo'n amateurtje als ik.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-03-2007, 11:05
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald
Standaard Re: MAGIX

Citaat:
HeinT wrote:
Vandaar mijn volgende vraag, waar ik na lang zoeken op het web nog steeds geen antwoord op heb.

Wat zijn de verschillen tussen MAGIX MUSIC STUDIO 2007 en MAGIX MUSIC MAKER 2006 ?

En welke raden jullie aan ?

Hi HeinT,

alles staat toch behoorlijk duidelijk op de site van Magix uitgelegd ?
(staat bij "Gedetailleerde beschrijving van de vernieuwingen")
Welke van de 2 aan te raden is hangt voor een groot deel van jezelf af vrees ik
of misschien moet je wat specifieker zijn wat jij net wil dat magix doet.
(of je bv. een mediadatabank wil, softsynths erbij, samples erbij, ..... ?)

Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13-03-2007, 19:59
Active Member

Reputatie: CelticDevil is op goeie weg

Om alle misverstanden te vermijden : het gaat hier om 2 verschillende programma's.

Ik moet zeggen : vanuit de informatie op de website is het mij ook niet geheel duidelijk wat nu de verschillen zijn. Het lijkt zo een beetje "de een heb de kleur van blauwachtig-grijs en de ander heb de kleur van grijsachtig-blauw" om het met Henk Elsink te zeggen...

De Music Studio ken ik enkel van een oude versie Generation 5 waar ik ooit mee gewerkt heb, de Music Maker ken ik helemaal niet. Maar ik probeer je op weg te helpen.

Ik meen te begrijpen dat de Music Maker voornamelijk bedoeld is voor mensen die snel en intuitief - zonder veel omhaal - eigen composities willen maken via een arsenaal kant- en klare meegeleverde bouwstenen (audio- en midi-loops, mediabibliotheek, virtuele instrumenten, e.d.). Is dus meer loop-based en wat meer repetitief van karakter. Zal dus meer geschikt zijn voor het maken van electronische muziek.

De Music Studio bevatte vroeger afzonderlijke programmagedeelten voor Audio en MIDI, maar beide zijn nu - niet meer dan logisch eigenlijk - geÔntegreerd in 1 pakket. In de oude versie 5 van Music Studio had je al uitgebreide mogelijkheden om op detailniveau te gaan editen, dat is zeker niet verdwenen (vooral de audio-editor vond ik uitstekend).
Zo is de Music Studio - denk ik - meer geschikt voor muzikanten die zelf de bouwstenen van hun muziek willen creŽren en bewerken.

Hangt er dus vanaf wat je wil...

Op de engelstalige pagina http://site.magix.net/english-uk/home/free-download/ kun je trouwens een gratis demo van Music Maker downloaden. Is dan wel (enkel) in het Engels, veronderstel ik, en misschien lichtjes andere versie dan de Nederlandse.

Van de Music Studio zie ik op die pagina geen demo staan... Eigenaardig genoeg spreekt men daar van "Music Studio 12". Tja... is vermoedelijk ook een lichtjes ander programma dan het nederlandstalige Music Studio 2007 (Deluxe).

Kijk op die pagina ook eens bij de tutorials van Magix Music, die onthullen misschien meer details over de verschillen/mogelijkheden van de beide programma's.

Als je toch absoluut Magix wil kopen, ga dan voor de Music Studio 2007 Deluxe, tenzij de electronische muziek meer je ding is en je op een gemakkelijke manier rap wat nummers in elkaar wil steken in een bepaalde stijl. Voor 70 EUR kun je niet sukkelen.

Ik hoop alleen dat de nederlandstalige handleiding intussen wat verbeterd is : was vroeger niet altijd overzichtelijk, met hier en daar woorden die duidelijk (slecht) waren vertaald uit het Duits of het Engels...

Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 13-03-2007, 20:43
Junior Member

Reputatie: HeinT is op goeie weg

Erg veel dank voor jullie reacties.

Gelukkig hoef ik nog niet gelijk morgen dat programma in huis te hebben :-)
Na wat zoekwerk ben ik er in ieder geval achter dat Music Studio veruit de voorkeur heeft boven Music Maker.

@CelticDevil:
Citaat:
CelticDevil wrote:
Als je toch absoluut Magix wil kopen, ga dan voor de Music Studio 2007 Deluxe, tenzij de electronische muziek meer je ding is en je op een gemakkelijke manier rap wat nummers in elkaar wil steken in een bepaalde stijl. Voor 70 EUR kun je niet sukkelen.
Dit klinkt alsof je Magix niet echt bepaald aanprijst?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-03-2007, 20:59
Active Member

Reputatie: CelticDevil is op goeie weg

Citaat:
Dit klinkt alsof je Magix niet echt bepaald aanprijst?
Ik geloof dat dit programma (vroeger althans) in een of ander tijdschrift, ik meen "Computermusic" zelfs lang als de nummer 1 bij de beste kopen gestaan heeft (verhouding prijs/kwaliteit).
Zelf heb ik er als beginner toch een heleboel mee geleerd gedurende de tijd dat ik ermee heb gewerkt.

Uiteindelijk vond ik echter de meegeleverde effecten (vooral de reverb) zeer beperkt van kwaliteit en ben ik overgeschakeld naar andere software.
Maar het programma kan uitstekend overweg met plug-ins, dus niets belet je om uit te breiden als het nodig is...

Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-03-2007, 22:32
Active Member

Reputatie: Rixx heeft (nog) geen reputatie

als je met muziek programma's wilt gaan werken
neem dan gelijk een goede keuzen begin met Fruityloops
en stap daarna over op Reason
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 14-03-2007, 12:06
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Rixx, ik wil niet lastig zijn. Je aanbeveling aan de topic starter voor Fruity Loops vindt ik geheel terecht. Ik zou hetzelfde willen zeggen...

MAAR: om Reason aan te prijzen, terwijl we het hier toch echt over SEQUENCERS hebben, en niet over de complete-studio-in-1 oplossing die Reason biedt.

Ik weet dat bv. Prodigy met Reason bijna een compleet album in mekaar heeft gezet (weliswaar met de ondersteuning van high-end hardware compressors en sonic-enhancers, EQ etc), maar als je dat album vergelijkt met wat Prodigy vroeger deed... Dan zeg ik geef mij maar de tijd voordat Prodigy op Reason omstapte. Snappie?

Ik persoonlijk heb een tijd met Reason gewerkt, maar t was mij allemaal veelste beperkt. Alhoewel je er redelijk flexibel mee kunt werken en het alles-in-1 principe natuurlijk zeer handig is. Je bent echter gebonden aan de instrumenten/tools die Reason je biedt (er zijn wel de nodige refills verkrijgbaar, maar goed). Mijn mening over Reason: leuk om een tijdje mee te werken, maar geen alternatief voor een volwaardige sequencer met de nodige VST(i)'s.

En al helemaal geen alternatief voor een software sequencer met hardware instrumenten. Da's toch mijn preferentie... :-)

[ Bewerkt door Contender on 14/3/2007 13:10 ]
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten