homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-03-2007, 21:55
Member

Reputatie: Bolan is op goeie weg
Standaard waar moet ik beginnen?!?!

hey,
Na heel veel antwoorden op honderden vragen te hebben gelezen ben ik er nog steeds niet helemaal uit wat voor mij het verstandigste is,
Wat heb ik (minimaal) nodig om (op aparte sporen) gitaar, zowel elektrisch als acoustisch, zang en basgitaar op te nemen?, drums wil ik graag met compu opnemen en nog wat geluidseffecten erbij,
ik heb cubase geprobeerd maar zie dat dit voor iemand die 'from scratch' begint toch ff te pittig is. wat is betaalbaar en nodig om dit te doen en hoe krachtig moet mijn computer zijn?
heb +/_ 1000 euro te besteden

als iemand kan helpen,
thanx!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-03-2007, 10:29
Contender's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald
Standaard Re: waar moet ik beginnen?!?!

Je hebt nodig:

1. Een krachtige computer, hoe krachtig daar staan echt talloze topics over hier op het forum. Gebruik de zoekfunctie eens.

2. Een audio-sequencer ala Ableton Live, hiervan geeft het verschillende 'lite' versies die qua werkwijze niet veel verschillen van de 'grote' alternatieven, maar wel minder omvangrijk en daardoor makkelijker te begrijpen zijn. Meestal krijg je bij dit soort programma's ook enkele leuke plug-ins als extra.

3. Een geluidskaart met minimaal 4 inputs (acoustische gitaar, electrische gitaar, zang en basgitaar zijn 4 kanalen), en natuurlijk ook goede pre-amps. Betaalbare, REDELIJKE (!!!) audio-interfaces zijn er oa van M-Audio en Emu. Hier zou ik niet op besparen, aangezien de kwaliteit van van je producties rechstreeks samenhangt met de kwaliteit van je interface's AD/DA-converters.

4. Veel tijd om te leren werken met deze setup, en om zoveel mogelijk algemene kennis van zaken op te doen.
  #3 (permalink)  
Oud 09-03-2007, 14:47
_-RidDim-_'s schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: _-RidDim-_ heeft een prima uitstraling_-RidDim-_ heeft een prima uitstraling_-RidDim-_ heeft een prima uitstraling_-RidDim-_ heeft een prima uitstraling
Stuur een bericht via MSN naar _-RidDim-_

Als opnameprogramma----> Reaper, shareware, kost 30eur en is tot en met professioneel voorzien, zeker voor alles wat jij wil doen.

Als interface kan je bv. de M-audio delta 44 kopen, 4 in&4uit en als preamps/monitoring de Soundcraft Compact 10 (4 micpre's met die mooie soundcraft eq-->link)

Kwa pc, zoek inderdaad het forum af, ik heb al genoeg systeempjes gepost voor voort te kunnen.

In het kort:

processor: Intel Core 2 Duo (of quad, maar dat zal te duur worden)
moederbord: Asus of Msi met een intel 975x chipset, of indien te duur, een intel 965 chipset

Ram: 2048mb DDR2, of indien te duur kan je met 1024mb er nog wel mee door hoor.

harddisk: 2 hd's, eentje voor windows en je programma's, de andere voor audiobestanden

Grafische kaart: goedkoopste dat je kan vinden, ati x300 ofzo, gewoon geen ingebouwde graka op het moederbord!

Zie dat als je iets koopt je nieuwe pc aan al deze zaken voldoet!
Luister vooral niet naar pc verkopers want ik ben in mn hele leven er nog nooit eentje tegengekomen die enig benul had wat een DAW(digital audio workstation) pc nodig heeft, ook al beweerden ze allen van wel.

Dit zou om en bij de 1000 eur moeten liggen, tezij je nog een scherm nodig hebt, dan kan het mss duurder zijn. Al bij al zou je een zeer toffe, en kwalitatieve beginnerssetup hiermee moeten hebben.

Bonne chance!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-03-2007, 21:44
Member

Reputatie: marc_olly is op goeie weg

Misschien kun je even invullen waar je vandaan komt. Dan is er misschien iemand bij wie je een keertje langs kunt komen om even om een hoekje te kijken en een idee te krijgen wat voor jou werkt en wat niet.

Toen ik begon heb ik dit gedaan en dat heeft me erg op weg geholpen, in wat ik wil, maar vooral ook in wat ik niet wil of niet nodig heb.

Ik ben altijd wel bereid om mensen op deze manier op weg te helpen.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-03-2007, 12:58
Mauce's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Mauce wordt hier goed onthaaldMauce wordt hier goed onthaaldMauce wordt hier goed onthaald
Stuur een bericht via MSN naar Mauce

Wat ik hier niet zie en de TS (topicstarter) wel zegt... Cubase is voor beginneling toch best pittig. Idd dus... koop een goed leerboek/cursus boek. Kost nog geen 50euro met cd-rom. Echt je leert zo van niks tot best goed niveau te begrijpen hoe je cubase, logicpro of whatever werkt. Die programma's zijn altijd zo uitgebreidt en vooral intensief hersend slopend als je geen bal van begrijpt.... Doe het rustig aan. Gewoon bij les 1 beginnen en geduldt veel geduldt hebben.
succes!

#6 (permalink)  
Oud 11-03-2007, 13:04
art-of-empathy's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: art-of-empathy is op goeie weg

Citaat:
Mauce wrote:
uitgebreidt
:-o
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-03-2007, 13:48
Senior Member

Reputatie: faderbug is op goeie weg

geduldt jef ...
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-03-2007, 21:42
Mauce's schermafbeelding
Categorie moderator

Reputatie: Mauce wordt hier goed onthaaldMauce wordt hier goed onthaaldMauce wordt hier goed onthaald
Stuur een bericht via MSN naar Mauce

Arf ik wil alleen maar mee helpen hoor... Kan ik er wat aan doen dat mijn NL niet goed is... :cry: ops: ben ook maar een fransman uit het zuiden :-P
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-03-2007, 21:50
Senior Member

Reputatie: faderbug is op goeie weg

ok, dan verontschuldig ik mij ... het is gewoon dat het nederlands hier soms van zo een bedroevend laag niveau is!

ik hou van mijn taal en soms doet het gewoon pijn aan mijn ogen!

voor een fransman uit het zuiden is je nederlands dan wel weer uitstekend

d+t is alleen voor werkwoorden. (die dt regel is trouwens een onzinnige regel waar ik ook de nodige fouten tegen maak)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-03-2007, 22:47
Active Member

Reputatie: CelticDevil is op goeie weg

@Mauce
je Nederlands is inderdaad uitstekend, man; ik wou dat mijn Frans even goed was...

En een spellingsfout meer of minder, wat maakt het uit? Het belangrijkste is toch dat de boodschap overkomt, nietwaar?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten