homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-01-2012, 16:24
Member

Reputatie: ezaz is op goeie weg
Standaard reflectiescherm voor microfoon

Beste forumers

Maken jullie bij jullie micopnames gebruike van een refelctiescherm?
Zo ja, zijn er grote verschillen?
Waar moet je op letten en zijn ze hun prijs waard?
Ze lopen qua prijs uiteen van € 45,- bij Musicstore (Fame, natuurlijk) tot vele honderden euros.
Wat kunnen jullie adviseren?

Ik hoor het graag
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 14-01-2012, 16:36
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: reflectiescherm voor microfoon

Ik maak gebruik van de originele sE Electronics Reflexion Filter en merk wel degelijk een verschil.
Als je het budget hebt, zou ik zeker voor het origineel gaan en niet voor één van die goedkope knock-offs (die waarschijnlijk meer slecht dan goed doen).
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14-01-2012, 17:37
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Als je in de studio werkt (niet mobiel) ben je beter af (goede absorptie en goedkoper) met twee absorberpanelen in een hoek van ±90° eventueel verbonden met scharnieren.
Daar midden in die hoek zet je een statief met je mic. En wat een soundverbetering... !

Laatst gewijzigd door JB; 14-01-2012 om 18:16
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-01-2012, 21:06
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Wat JB zegt.
Als ik op de sE site naar dat (ook nog erg lange) lulverhaal luister over hoe zo'n reflectiefilter zou werken, denk ik eerder aan een oplichter dan aan een ingenieur, helaas.
En metingen zie ik zo snel ook niet.

Het zal best werken, maar de reden dat het werkt is volgens mij niet de exclusieve constructie van het ding, en het kan in ieder geval een stuk eenvoudiger.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-01-2012, 22:57
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Ben sinds een paar dagen ook in het bezit van 2 grote absorbers. Gemaakt door een ander forumlid, maar nog steeds goedkoper dan een SE-filter. Als je ze zelf maakt ben je NOG goedkoper af.

Op het eerste gehoor een hele verbetering, heb nog geen opnames/mix gedaan waarbij ik track met behulp van de absorbers..Maar ik verwacht er wel veel van
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 15-01-2012, 12:52
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik pas JB zijn trukje ook toe. Het werkt. Alleen is het niet zo mobiel. Daarom de SE filter al een paar keer getest (wel nog steeds niet gekocht) en het werkt echt wel.

De Thomann variant is gewoon een blik met een schuimrubber in, die je in de gamma voor 5 EUR kan kopen. Die doet meer slecht dan goed.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16-01-2012, 21:24
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Ben niet zo'n fan/voorstander van die reflection dingen. Veel te duur en niet zo flexibel.

Ik heb net vocals opgenomen voor een album in een slaapkamer met een zéér fijn resultaat.

Behandeling? een paar absorptiepanelen (*) in de hoek gezet, 2 hoog. Daar stond de zanger met zijn rug naar toe. Achter de micro nog zo'n contraptie gezet en het geheel gedecoreerd met wat kerstversiering
[kamer in oud huis, houten planché vloeren, gipsen muren, gips plafond]

Heel slechte foto onderaan.

(*) Homatherm 10cm dik, 60x120 in een houten frame met een stofje erover gespannen. Homatherm is een isolatiemateriaal op basis van gerecycleerd papier, kan je ook gewoon rotswolpanelen voor gebruiken.

Herwig
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  P1000932 (Small).JPG
Bekeken: 262
Grootte:  48.5 KB
ID: 10146  
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 17-01-2012, 13:43
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Ik pas JB zijn trukje ook toe. Het werkt. Alleen is het niet zo mobiel.
Ik ben zelf niet zo handig, maar volgens mij is het ideale idee qua mobiliteit om absorbers te maken die net groot genoeg zijn (geen scharnier) en aan de onderkant van de panelen een gedraad gat met de afmetingen van de adaptor van een statief te voorzien.

Snel octrooi versieren of helpt iemand me? Nee serieus, waarschijnlijk al lang gedaan, maar waarom niet eerder zo gebruikt? Het geeft je wel de luxe om absorbers op elke hoogte en met elke draaiing te plaatsen...

EDIT: Damn: origineel of niet, ik ga dit toepassen!!!!!!!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 17-01-2012, 14:03
Senior Member

Reputatie: Mr. Nice wordt hier goed onthaald

Wat voor verbetering merken jullie in sound met de panelen? Eventuele soundbite is welkom uiteraard
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 17-01-2012, 14:14
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Nice Bekijk bericht
Wat voor verbetering merken jullie in sound met de panelen? Eventuele soundbite is welkom uiteraard
Reflecties/flutter. Ik kan je dit zo zeker vertellen omdat ik zeer weinig van akoestiek ken, en de verschillen wel hoor.

Op de momenten dat m'n trackingroom nog niet in orde was, kon ik in m'n handen klappen, en die vervelende "robotachtig"-klinkende flutter horen. Een houten afscherming voor de rommel zorgde meteen voor een ongewenst effect bij het gebruik van galm.

En dan besef je dat je niet op één plaats mag gaan klappen. En dat dat hout misschien wel eens nood heeft aan een laken uit de slaapkamer. En dat wanneer de deur halfopen staat het laken nog wat beter klinkt, enz. Je snapt uiteraard wat ik bedoel.

Wanneer je close-micet, dan maakt je ruimte nog weinig uit. Opgepast: er zijn verschillen, maar geminimaliseerd. 't is pas wanneer je op een bepaald niveau vocals gaat opnemen of roommics gaat gebruiken, dat de ruimte veel gaat meespelen in de trackingroom. Controlroom is anders: daar moét de akoestiek zorgen dat de monitors hun ding kunnen doen.

Die panelen op een statief zouden voor mij de situatie steeds vergemakkelijken. Ik kan absorbers tegen de muur hangen ed, maar van zodra ik in een andere ruimte opneem, of in m'n vertrouwde ruimte meer of minder reflectie wil, dan lijkt het me fijn om te kunnen spelen met de plaatsing van de panelen. Eric gaf al eerder aan dat het wonderen kan doen (zonder dat de muzikanten snappen waarom) om te spelen met die reflecties.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten