homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-01-2012, 00:28
Senior Member

Reputatie: reindp is op goeie weg
Standaard Samples gebruiken van bestaand nummer: hoe?

Hoi,

heb even een vraagje. Wat als ik een beat/sample van een bestaand, auteursrechtelijk beschermd nummer wil gebruiken in een van mijn nummers? vb de beat van Like A Virgin van Madonna (fictief voorbeeld ).

1. Waar kan ik die beat verkrijgen? (bestaan er bepaalde sites of zo waar je samples tegen betaling, of liever nog, gratis, kan aanvragen?)
2. Aan wie dien ik toestemming te vragen?
3. Welke kleine lettertjes zijn er?

Merci!

Rein
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 14-01-2012, 00:57
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Samples gebruiken van bestaand nummer: hoe?

Mss dat je voor een (1) symbolische euro de samples van madonna mag gebruiken..
Ze zou volgens hoog intellectuele sites zoals vandaag.be bankroet zijn..

Wie niet waagt niet wint

Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14-01-2012, 01:33
Senior Member

Reputatie: reindp is op goeie weg

Is Tori Amos ook bankroet?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-01-2012, 13:04
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reindp Bekijk bericht
Hoi,

heb even een vraagje. Wat als ik een beat/sample van een bestaand, auteursrechtelijk beschermd nummer wil gebruiken in een van mijn nummers? vb de beat van Like A Virgin van Madonna (fictief voorbeeld ).

1. Waar kan ik die beat verkrijgen? (bestaan er bepaalde sites of zo waar je samples tegen betaling, of liever nog, gratis, kan aanvragen?)
2. Aan wie dien ik toestemming te vragen?
3. Welke kleine lettertjes zijn er?

Merci!

Rein
samples clearen is een proces dat meestal tussen labels/uitgeverijen onderling gebeurd. Ik heb een aantal jaren geleden eens geprobeerd om toestemming te verkrijgen voor een bewerking van een bekend popnummer en als particulier ben ik er toen zelfs niet in geslaagd antwoord te krijgen van de betrokkenen. Meestal ga je hier wel een centje voor mogen neertellen, kleine lettertjes hangen van de onderlinge overeenkomst af, al zullen die meestal wel enige standaardvorm aannemen. Wederom een handig overzichtje van onze goede vrienden van Poppunt: http://poppunt.be/popinfo/popadvice/article.jsp?id=194

Hopelijk heb je er iets aan!
Grtz
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-06-2014, 19:07
Member

Reputatie: Gertje is op goeie weg

Zelf ben ik ook op zoek naar het antwoord hoe je een sample kunt clearen.
Alles wat ik kan vinden is dat het zeker wordt aangeraden om dit te doen.
Kan iemand mij vertellen hoe je een samples kunt clearen?
En, wat zijn de risico's die je loopt als dit te omslachtig blijkt, of te duur wordt?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-06-2014, 13:50
Senior Member

Dag Gertje,

Je moet dit rechtstreeks met de masterowner (= meestal een platenfirma) en de auteursrechthebbende (= meestal een publisher) van de track onderhandelen.

Er zijn niet echt standaarden voor. Niet voor het proces en al helemaal niet voor de uitkomst. Het zou dus zomaar kunnen dat je er veel tijd en moeite insteekt en dat je uiteindelijk geen toestemming krijgt of dat dat er een veel te hoog bedrag gevraagd wordt.

De juiste personen vinden is al een heel werk op zich. Vaak kan Sabam wel helpen om de juiste rechthebbenden op te sporen.

Als je dit te omslachtig vindt of als je vreest dat je te veel ga moeten betalen, kan je altijd het risico nemen om zonder toestemming de samples te gebruiken, maar als je er dan op aangesproken wordt door de rechthebbende zou je wel eens een schadevergoeding aan je been kunnen hebben. Afhankelijk van de bekendheid van de orginele track, jouw herwerkte versie, de herkenbaarheid van de sample en nog een hoop andere factoren, zal je meer of minder risico lopen om 'ontdekt' te worden.

Zoals hierboven reeds aangehaald, lees zeker de site van Poppunt eens door! http://poppunt.be/popinfo/popadvice/article.jsp?id=194

Groeten!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 12-06-2014, 21:29
Member

Reputatie: Gertje is op goeie weg

Livius, bedankt voor je antwoord. De site had ik al bekeken. Mijn conclusie hieruit was dat het lastig is om dit zelf te regelen. Laten doen zou wel eens kostbaar kunnen worden.
De sample waar het om gaat is zeer herkenbaar. De sample komt uit een oude opname uit 1942. Misschien dat dit nog iets uit maakt. Verlopen rechten van samples ook na een bepaalde tijd?
Eigenlijk twijfel ik nu tussen sample wel gebruiken en risico nemen, of sample weglaten.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-06-2014, 23:08
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Als ik me niet vergis kan je pas het werk van iemand gebruiken 75 jaar na het overlijden van de oorspronkelijke auteur. Hier zijn natuurlijk wel een paar uitzonderingen, en moet er nog wat genuanceerd worden.

Auteursrechten kunnen doorgegeven worden. Als ik sterf kan ik mijn intelligente eigendommen doorspelen naar mijn kinderen bv. zelfs als ik dan al 100 jaar dood ben mag mijn werk niet gebruikt worden als de 'nieuwe' eigenaar nog geen 75 jaar overleden is.

Ook moet je duidelijk het verschil weten tussen auteurs en uivoerders ; auteursrechten en naburige rechten (waar je voor bij Playright moet zijn.) Iedereen mag de muziek van pakweg Mozart vrij gebruiken. Als ik een nummer maak dat gebaseerd is op de 5de symfonie, dan kan dat zonder problemen. Ik moet hiervoor dan wel zélf de partituren omzetten naar muziek. Als een plaatselijk orkest deze 5de symfonie heeft opgenomen, en ik wil die opnames samplen, dan heb ik de toestemming van de uitvoerders nodig. En zal ik daar meestal ook voor moeten betalen.

De auteur van het stuk uit 1942 zal (waarschijnlijk) nog geen 75 jaar dood zijn? Dat wordt dus zoeken naar de rechthebbenden, of zoals gezegd doen alsof je neus bloedt en gewoon gebruiken. Als je niet gokt op een radiohit zul je daar waarschijnlijk zonder problemen mee wegraken.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-06-2014, 10:08
Senior Member

Plonserd heeft deels gelijk. Je hebt inderdaad langs de ene kant de auteursrechten voor de auteur/componist en langs de andere kant naburige rechten voor de uitvoerders én producenten (masterowner). Auteursrechten verlopen na 70 jaar (niet 75) na de dood van de langstlevende auteur en/of componist. Voor naburige rechten ligt dit voorlopig nog op 50 jaar na de eerste commerciële release of -als die er nooit geweest is- na de eerste vastlegging. Vanaf 1 januari 2015 - met de inwerkingtreding van boek XI van de nieuwe codex economisch recht (vernieuwing van het auteursrecht) zal dit ook worden opgetrokken naar 70 jaar in navolging van een Europese richtlijn.)

De vermogensrechtelijke component van je auteursrechten of naburige rechten kan inderdaad worden overgedragen/verkocht. Maar dit heeft GEEN invloed op de duur. Deze wordt nog steeds berekend op de sterfdatum van de oorspronkelijke auteur/componist!

In de praktijk worden de rechten van uitvoerende muzikanten ook vrijwel altijd overgedragen aan de producent zodat je alleen bij hem toestemming moet vragen om een nummer/sample te clearen en niet bij alle muzikanten die hebben meegewerkt. In jouw geval - als het om een opname uit 1942 gaat - zullen de naburige rechten al verlopen zijn en zal je geen toestemming meer moeten bekomen van een platenfirma, maar afhankelijk van wanneer de auteur/componist gestorven is, zal het auteursrecht al dan niet nog in voege zijn en ga je nog wel toestemming moeten vragen aan hen, hun nabestaanden of hun publisher.

En zoals Plonserd zegt, in veel gevallen zal je er wel mee wegkomen. Achteraf een deal sluiten is natuurlijk ook altijd een optie. Je gaat normaal nooit meer moeten afgeven dan dat je er zelf mee verdient..
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-06-2014, 11:08
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Samples gebruiken van bestaand nummer: hoe?ti

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Livius Bekijk bericht
De vermogensrechtelijke component van je auteursrechten of naburige rechten kan inderdaad worden overgedragen/verkocht. Maar dit heeft GEEN invloed op de duur. Deze wordt nog steeds berekend op de sterfdatum van de oorspronkelijke auteur/componist!
aha, dat wist ik niet
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten