homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Compilatie-cd

Mededelingen

Compilatie-cd Een dedicated subforum voor het Homerecording.be compilatie-cd project.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-03-2007, 17:27
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Compil Mastering: the crew & the rules

We hebben eerder beslist dat we de mastering van de cd zelf in handen gaan nemen, met de handen en oren die op dit forum zitten.

Volgende kandidaten hebben zich aangemeld:
- RidDim
- bonux

Zij kunnen al dan niet samenwerken, en ze mogen er zelfs een groepsactiviteit van maken (als ze willen) ;-).

Het resultaat wordt achteraf door de werkgroep beluisterd en besproken. Indien nodig vragen we deze heren voor een extra ronde ;-)

Zien julie dit zitten? Zo ja, dan zou het goed zijn als jullie gedetailleerde instructies geven ivm het afmixen (volumes en dergelijke).

Ik stel voor dat iedereen z'n finale mix op 24 bit houdt?

Zodra de instructies er zijn wordt iedereen opgeroepen zijn finale versie te maken. Dan zullen we ook weten wie eventueel nog uit de reserve kan meedoen (maar dat bespreken we later, hier niet).

#2 (permalink)  
Oud 04-03-2007, 18:02
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Compil Mastering: the crew & the rules

Ja, hou idd alles op 24bit (32bit kan ook), kwa volumes zou het handig zijn indien het grosso modo op -20dB rms wordt afgemixt, zo hebben wij meer dan genoeg headroom om te masteren. Alvast geen pieken groter dan -9dBFS aub!

Ikzelf ben van plan vooral Ozone3, psp masterQ en de Fairlight 670 te gebruiken (indien nodig), dus dat zou kwa diy mastering wel moeten voldoen. Normaal gebruik ik Wavelab hiervoor, om dan daarna de CD-track in& uit punten te bepalen en tenslotte weg te schrijven naar een .ISO

Indien Bonux zowat hetzelfde in mind heeft kunnen we er zeker een groepswerk van maken.
Enige opmerkingen, laat het vooral weten!

Nog een laatste, hoewel dit al vaker besproken is maar ik wil het duidelijk stellen, mastering doet je muziek niet beter klinken, ik/wij passen enkel iets aan indien het te fel contrasteerd met voorgaande/volgende tracks, frequentiëel of volumematig.
En aan loudness pomping doe ik al helemaal niet mee, als iets echt té dynamisch is in vergelijking met de andere tracks heb ik daar mijn fairlight voor die dat wat kan compressen/limiten zonder hoorbaar te satureren.

Pzz!
  #3 (permalink)  
Oud 04-03-2007, 18:17
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie

OK, dat is alvast goed om horen.

Ik stel voor dat we de mastering-crew onmiddellijk toegang geven tot de finale inzendingen (ftp server) zodra die binnenkomen, dan kunnen jullie de verantwoordelijken nog opmerkingen geven, of zelfs kleine verbeteringen vragen.

Een voorbeeld voor mezelf: het valt me op hoe luid de meeste nummers al klinken. Het kan toch niet de bedoeling zijn al in de mix masterbuscompressie of multiband compressie te gaan gebruiken? Ik veronderstel dat dat best bij het masteren gebeurt, waar nodig?
  #4 (permalink)  
Oud 04-03-2007, 19:45
Moderator

Reputatie: bonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstralingbonux heeft een prima uitstraling

I'm in ! Da groepswerk zie ik wel zitten ! Ozone , psp en fairlight vind ik een zeer goede keuze . Ikzelf durf ook al eens gebruik te maken van de SPL vitalizer (hardware).
  #5 (permalink)  
Oud 04-03-2007, 19:54
Senior Member

Reputatie: boekie1 is op goeie weg

op massivemastering staan interessante tips en faqs ivm. mixen voor het masteren, o.a. deze

http://www.massivemastering.com/html/before_mixdown.html
http://www.massivemastering.com/html/mix-master.html

de belangrijkste: verwar mixen niet met masteren, weg die compressie, weg die exciter of finalizer - probeer het zelfs niet een heel klein beetje...
ook de checklist die je moet invullen als je hen een mix stuurt zou voor ons nuttig kunnen zijn (o.a. ivm fades, juiste naamgeving etc. )
stelt onze masterman ook zo'n lijst op?

[ Bewerkt door boekie1 on 4/3/2007 19:56 ]
  #6 (permalink)  
Oud 04-03-2007, 20:48
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

goed idee die lijst, ook al zijn fades 9 op de 10 al in de mix gedaan.

Citaat:
de belangrijkste: verwar mixen niet met masteren, weg die compressie, weg die exciter of finalizer - probeer het zelfs niet een heel klein beetje...
Citaat:
Een voorbeeld voor mezelf: het valt me op hoe luid de meeste nummers al klinken. Het kan toch niet de bedoeling zijn al in de mix masterbuscompressie of multiband compressie te gaan gebruiken?
Welja, dat hangt er vanaf, indien een mix al buscompressie heeft, dan heeft het natuurlijk geen zin om er nog meer compressie op te zetten. De truuk bji mastering is vooral proberen géén stempel op het product te zetten, maar wel kunnen repareren indien er iets fout is, of iets niet in de mix valt (in dit geval de mix van nummers)
Als ik een mix in wavelab zet en die klinkt goed, denkt geen haar op mn hoofd om er dan nog eens compressie, exciter of weet ik veel wat op te zetten, da's echt niet de bedoeling, dit is echt geen creatief werkje, dit is simpelweg de ruwe data klaarmaken voor het medium, in dit geval CD. Meestal zal zich dat vertalen in kleine eq wijzigingen en vooral levelmatching, in sommige gevallen wat multibandcompressie of wat fairlight maar dat betekend al dat er iets mis was in de mix, en vermits we goede communicatie hebben ier op het forum zou het niet al te moeilijk moeten zijn om in de eerste plaats de mix goed te hebben zo dat wij cocktails kunnen drinken en feesten ipv onze tijd in mastering te steken... 8-)

Jullie weten wel wat ik bedoel he...
  #7 (permalink)  
Oud 05-03-2007, 10:55
Active Member

Reputatie: art-of-empathy is op goeie weg

Hoi Mastering Engineers of the Homerecording.be compilatie-cd en Company,

Enkele vragen:

- Ik heb de opnames van mijn track destijds gedaan in slechts 16 bits... Dat is hoorbaar, net zoals het hoorbaar is dat mijn apparatuur niet van de beste is. Toch hoop ik dat ik ermee door kan. De extra moeite die jullie moeten doen voor mijn 1 seconde 'te lang' kan gecompenseerd worden in het ditheren, dat bij mijn track niet hoeft ge gebeuren 8-) !

- Hoe kan ik er in Cubase zeker van zijn dan mijn mix wordt afgemixed op - 20 dB rms? Waar lees ik dat juist af?

- @ Billybear: hoe staat het juist met dat FTP-adres? Krijgen we nog een mailtje met daarin adres, login en wachtwoord? A super secret location?

- Omdat ik zelf ook deze week mijn eigen (antieke) opnames ga Masteren heb ik nog volgende vragen over de plugins die jullie gaan gebruiken:

-> Hoe gebruiken jullie de Ozone 3 van Izotope? Een beetje op de 'feeling' af?
-> Gebruiken jullie de PSP Master Q in plaats van de Paragraphic EQ van Ozone 3 (omdat die beter is of hoe zien jullie dit?)?
-> WTF is de Fairlight 670 ????? Is dat een mastering-plugin? Ik kan er nergens meer info over terugvinden! :-?

Misschien een beetje veel vragen, maar toch hoop dat jullie me wederom een stapje verder kunnen helpen! Dat ik eindelijk dat CDke van mij eens kan AFwerken en terug kan beginnen experimenteren! Experimenteren in 24bits, bijvoorbeeld :-) !

Hoi

Jef, AOE
  #8 (permalink)  
Oud 05-03-2007, 15:32
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Ik heb mijn nummer ook afgewerkt in 16 bit, ik hoop dat dat niet echt een probleem is...

Al de FX die ik heb gebruikt enzo zijn wel in 24 bit gebleven tot de finale 16-bits versie...

IZ.
  #9 (permalink)  
Oud 05-03-2007, 16:22
Groupie

Citaat:
WTF is de Fairlight 670 ????? Is dat een mastering-plugin? Ik kan er nergens meer info over terugvinden!
euhm...woops dat moest fairchild 670 zijn :-)
my bad...fairlight is natuurlijk een andere constructeur van audio stuff.

...maar ik heb natuurlijk wel niet deze 30.000$ hardware editie, maar de UAD-1 plug-in (link UA) 8-)
Citaat:
Gebruiken jullie de PSP Master Q in plaats van de Paragraphic EQ van Ozone 3 (omdat die beter is of hoe zien jullie dit?)?
eerst gebruikte ik vooral de PSP masterQ, maar ik heb ontdekt dat op modus 'digital' op de ozone plug, je EQ nog juist dat ietsje beter klinkt, ook al impliceert de naam van de modus dit niet.

Citaat:
Hoe gebruiken jullie de Ozone 3 van Izotope? Een beetje op de 'feeling' af?
Simpel, wanneer nodig iets aanpassen. Ik gebruik in de eerste plaats de EQ (digital) en de loudness maximiser, versta me niet fout, niet om de loudness te verhogen, maar omdat hij een zgn. 'intersample peak' detectie filter heeft wat erg weinig andere plugins hebben, die er voor zorgt dat ozone kan 'horen' hoe je materiaal gaat klinken na de D/A conversie en zo kan vermijden dat er intersample peaks ontstaan dewelke je niet kan zien binnenin de DAW, maar wel je uitgang van bv. je cd speler kan oversturen. ( info over fenomeen)
Ook voorziet de loudness maximiser DC bias adjust (kan héél soms nog eens voorvallen) en ook de, naar mijn mening, beste dither op softwaregebied.

Verder durf ik soms een klein beetje masteringsreverb te gebruiken, maar dat zal niet voor deze compilatiecd zijn denk ik.
Ook de multibandcompressie is soms nuttig, hoewel dat het gebruik daarvan meestal duid op fouten tijdens de mix en dat willen we hier allen vermijden toch?

Citaat:
Hoe kan ik er in Cubase zeker van zijn dan mijn mix wordt afgemixed op - 20 dB rms? Waar lees ik dat juist af?
Meerdere mogelijkheden, ik heb daarvoor ooit de Waves PAZ plugin gekocht (200$), die laat me toe om rms niveaus af te lezen, maar heb je bijvoorbeeld psp vinagewarmer, dan kan je die op je masterbus zetten zonder hem te laten compressen en in de settings de 0dBVU op -20dBFS zetten om zo de plugin enkel als VU monitoring te gebruiken. Mischien dat KVR kenners hier ook wat gratis plgins kunnen aanbevelen om dit te doen.
-20dB is geen regel hoor, ik zeg dit alleen maar zodat ik er zeker van ben dat er meer dan voldoende headroom is voor de mastering.
Voor diegene die alleen maar 16bit hebben, die mogen voor mijn part tot maximaal -14dB gaan om geen problemen te krijgen, want -20dB gaat daar vermoedelijk te veel zijn en resolutieverlies als gevolg hebben.
In alle gevallen zal communicatie onze troef hier moeten zijn.

Pzz
  #10 (permalink)  
Oud 06-03-2007, 15:30
Active Member

Reputatie: art-of-empathy is op goeie weg

Bonux vond de Fairlight nochthans een goede keuze :-D !

Jef, AOE
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten