Mischien hadden sommigen het al gelezen, maar ik begin op Cubase's limieten te stuiten wat betreft audio bewerking. Ik had mijn gedacht een beetje op Protools gezet omwille van het beter behandelen van audio ed. maar de LE versie zou dan weer een hoop onhandigheden met zich meebrengen die ik niet wens (delay compensation etc...)
Aan de hand van een topic op een ander forum ben ik deze namiddag in contact gekomen met reaper. Ik kende het programma al, ik heb zelf ooit eens geinstaleerd, gechecked en ik herinner me dat ik het wel tof vond, zeker gezien de prijs. Maar ik ben er nooit diep op in gegaan, tot nu...
Na een hele namiddag/avond/nacht reaperen ben ik tot de dramatische conclusie gekomen dat dit programma mij, totnutoe véél meer bied dan Cubase, vooral dan in termen van gebruikersgemak (meer met minder klikken), échte sidechaining, volledige VST/VSTi/DXi compatibiliteit, matrix routing (route alles naar alles), goeie bussing, drag&drop fx order, en tenslotte een ongelooflijk licht programma op de pc (zeker op mn nieuwe quad core ;-) !).
Zou ik na een heel decenium uiteindelijk Cubase verlaten? De volgende dagen zullen dat uitwijzen, nadat ik eens wat opneem, mix en downmix met Reaper zal ik snel zijn sterke/zwakke kanten ondervinden (waarschijnlijk snel in het midi-gedeelte...maar wacht...hij werkt ook als ReWire slave! dus wat belet me midi met Cubase te doen?)
Ben je nieuw en werk je met magix, le of se pakketen? Ga
NU naar
http://www.cockos.com/reaper/ en download de magere 2.2Mb aan Shareware!
Ben je zoals mij en is Cubase of een andere daw niet veelzijdig genoeg in termen van audio? Check it out!
...en aan de andere...check het toch ook maar eens, tis tenslotte 2.2Mb, en ik ben er enthousiast over dus tzal wel niet slecht zijn he 8-)
Ik weet dat het vreemd klinkt om een stuk shareware hier aan te prijzen als dé daw, maar je moet het echt eens bekijken en mee werken om het te geloven.
Oh ja het kost
32eur als hobbyist, en 160 indien je het in een commerciele studio gaat gebruiken (zelfde versie, andere licensie)
Pzz