homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 18:03
Active Member

Reputatie: Ectro is op goeie weg
Standaard Alesis Q49 met Slim Phatty en Waldorf Blofeld

Hoi

Ik ga binnenkort Slim Phatty en Waldorf Blofeld Desktop Synth aankopen en deze dan aansturen met midi piano : Alesis Q49.
Deze Q49 heb ik al een jaar maar ik heb deze gekocht zonder adapter en stak deze via usb in macbook... Mijn eerste vraag is dus dat deze midi-piano gaat werken als ik deze aan de slim phatty en Blofeld hang via midi of moet ik zo een adapter aanschaffen?

Mijn 2de vraag
De alesis Q49 heeft maar 1 midi uitgang en ik wil liefst zo weinig mogelijk altijd deze kabel te hersteken van slim naar blofeld en omgekeerd... Dus was mijn vraag of ik mijn alesis aan mijn Tascam US-122L kan hangen via usb, mijn blofeld en slim phatty aan de midi/lijningang van interface of gaat dit niet? ( ik denk dat dit niet gaat )
Of moet ik gewoon alesis Q49 in macbook steken en blofeld en slim phatty aan interface hangen en zo dan inspelen?

Ik heb er niet zo veel verstand van dus heeft iemand een idee hoe ik dit het best zou doen en zo efficient mogelijk?

Mvg
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 18:12
Vintage Member

Reputatie: PascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Alesis Q49 met Slim Phatty en Waldorf Blofeld

In jouw geval zou ik het volgende doen:

Q49 -> Tascam MIDI IN -> MacBook -> Tascam MIDI Out -> Slim Phatty MIDI IN -> Slim Phatty MIDI Thru -> Blofeld MIDI IN

Qua MIDI zie ik geen probleem dus.
Alleen vraag ik me af hoe je de audio wil opzetten. Want de Tascam heeft maar 2 inputs (links/rechts) en je hebt er 4 nodig.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 18:24
Active Member

dus zit ik met een probleem?

Ik begrijp het niet zo goed met al die aansluitingen. Dus je vetrekt vanuit Q49 via midi-out naar Tascam midi in? Van Tascam midi out naar macbook ? Of bedoel je tascam via usb naar macbook? en dan volg ik niet meer ...

Mvg
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 19:06
Vintage Member

Reputatie: PascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaald

Neen, de Tascam sluit je via USB aan op de MacBook
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 19:09
Vintage Member

Tascam via USB aansluiten op MacBook

Q49 aansluiten op MIDI In van Tascam via MIDI kabel

Tascam MIDI Out aansluiten op Slim Phatty MIDI In via MIDI kabel
Slim Phatty MIDI Thru aansluiten op Blofeld MIDI In via MIDI kabel

Om de 2 synthesizers tegelijk te kunnen horen heb je ofwel een mengpaneel nodig ofwel een audio interface met minimaal 4 ingangen.
Je kan natuurlijk ook elk instrument apart opnemen, dan heb je voldoende aan de Tascam.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 19:14
Vintage Member

Persoonlijke bedenking: je koopt 2 redelijk dure instrumenten zonder kennis van MIDI en/of audio aansluitingen.

Ik weet niet wat je doel is, maar ik zou toch maar eens enkele artikels lezen over hoe je een homerecording setup in mekaar steekt.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 19:16
Active Member

Ok nu snap ik het, bedankt.
En ik ga ze appart opnemen, ik wou gewoon niet telkens de kabels veranderen... Binnen DAW kan ik ze dan layeren als dit nodig is ...

Ik heb wel al eens geprobeerd om Q49 met midi-kabel aan tascam te koppelen en toen deed ie het wel niet dus dit ga ik wel nog eens bekijken...

Bedankt

Mvg
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 19:20
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Je kan trouwens de Q49 ook gewoon via USB aansluiten als je de Slim Phatty en de Waldorf Blofeld aan de midi-uitgang van je Tascam aansluit hoor.
Geen enkel probleem.
Dat spaart je weer een midi-kabel uit .
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 20:14
Senior Member

Reputatie: gino wordt hier goed onthaaldgino wordt hier goed onthaald

Hey,

Je midi keyboard heeft steeds een voeding nodig, nu krijgt hij stroom via de usb kabel, of als je zonder computer wil werken kan je hem ook met een adapter voeden, of je kan volgens mij ook de usb kabel in een adapter steken die dan in het stopcontact gaat (die kan je soms heel goedkoop vinden overigens.)

Als het de bedoeling is om altijd met de computer te werken zou ik je midi keyboard op usb aangesloten houden, de interface ook, en van de midi out van de interface naar de synths gaan, zo kan je kiezen of je daw, of de controller de synths aansturen.

Als je je hoofd erbij houdt is het aansluiten eigenlijk niet moeilijk hoor...

Veel succes met je synths, zijn beide coole machienes.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten