homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 03-01-2012, 23:33
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: DIY monitors?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimMstr Bekijk bericht
Da's wat hij zei: hij hoort geen verschil
Zei ik dat hij geen verschil hoorde?

(niet sarcastisch of wat dan ook bedoeld, oprechte vraag, want ik snap je opmerking niet )
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 01:16
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik hoor geen verschil.

Als je weet wat je doet kun je net zulke goede speakerts bouwen als een pro, zowel actief als passief.
Geen enkel probleem.
En een bouwpakket zal het ook goed doen, mits netjes uitgevoerd.

En een fatsoenlijke versterker, buizen of transistor, klinkt hetzelfde. (Dan heb ik het natuurlijk niet over een overstuurde gitaar- of basversterker).
Als er verschillen zijn is een van de twee niet netjes gebouwd.
Punt.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 04-01-2012, 21:16
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Ik hoor geen verschil.

Als je weet wat je doet kun je net zulke goede speakerts bouwen als een pro, zowel actief als passief.
Geen enkel probleem.
En een bouwpakket zal het ook goed doen, mits netjes uitgevoerd.

En een fatsoenlijke versterker, buizen of transistor, klinkt hetzelfde. (Dan heb ik het natuurlijk niet over een overstuurde gitaar- of basversterker).
Punt.
Inderdaad, in lineaire weergave zou er geen verschil mogen zijn. Probleem is dat lampenversterkers veel afhankelijker zijn van de impedantie van de speakers, en daardoor sneller gaan kleuren.
Desalniettemin kunnen door goed design deze problemen ook worden opgelost, en zou er geen verschil mogen zijn.

Alex
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 05-01-2012, 11:25
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik ga uit van een situatie waar alles klopt, Alex.

Als je een versterker met te weinig vermogen neemt en deze in het gebied gebruikt waar hij clipt, zal hij inderdaad slechter of iig anders klinken dan een exemplaar dat juist wordt gebruikt.

Maar een goede gitaar is ook waardeloos als iemand niet kan spelen, of het ding niet netjes stemt.
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 05-01-2012, 15:00
Senior Member

Reputatie: TheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaaldTheMole wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Punt.
Inderdaad.

De lampen versterker zal wel duurder uitvallen dan het transistor alternatief. Daarenboven is het makkelijk fouten te maken bij een lampen design dan bij een transistor design. Weinig reden om voor transparante versterkers dus voor lampen te gaan, en dat was net mijn punt. Als iemand je komt vertellen dat je voor een degelijke versterker een lampen design nodig hebt, dan zou ik de rest van z'n raad toch wel met een korreltje zout beginnen nemen.

Uiteraard zijn gitaar versterkers en andere situatie waarin vervorming gewenst is een ander verhaal, daar hebben we het nu niet over (ik heb ook een lampenbak voor m'n gitaar).
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 05-01-2012, 23:46
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wiebevandomburg Bekijk bericht
...Heb tock al een paar micros ter beschikking, sm57/58, C4 overheads en nog vanalles. Nu is men volgende vraag , vooral van de shure mics , is het grafiekje dat op hun website staat over de frequentierespons te vertrouwen? iemand ervaring mee?
GRTZ
Ik heb zelf geen SM58, maar ze zitten wel regelmatig in mijn opnames, via de FOH mixer. De dips in de grafieken zijn al in een spectrum display te herkennen. Thuisgekomen blijken ze ook zo te klinken. Daarom heb ik geen Shure microfoons.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 05-01-2012, 23:50
Vintage Member

Waar gaat dit nu weer over?
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 06-01-2012, 00:14
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Droog uitgelegd; topicstarter vraagt of de frequentiecurve in de handleiding van een SM57/58 klopt, waarop Radix zegt: ja, en dat vindt ie blijkbaar niet zo leuk.
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 06-01-2012, 00:21
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Een rustig glooiende grafiek is met EQ nog wel te herstellen. Duidelijke pieken en dalen kun je meestal niet corrigeren. Een grafiek kan veel vertellen over de microfoon, als je weet waar je naar moet kijken.
Belangrijke eigenschappen - zoals detaillering, bijgeluiden, impulsresponsie, vervorming, e.d. - kun je niet aan die grafieken zien. Bovendien zijn die eigenschappen niet of nauwelijks te corrigeren.
Voor een dure aankoop is lang en zorgvuldig luisteren en testen belangrijk. Zomaar wat testgeluiden van internet afhalen is zo goed als nutteloos.
Pas op ! een peperdure, bijna perfecte, microfoon kan zwaar tegenvallen in het gebruik. Die laat namelijk genadeloos alles horen wat lelijk klinkt.

Sorry, dit is ook een reactie op de Shure karakteristieken.
Voor luidsprekers gelden dezelfde regels in ergere mate. Je kunt veel ontdekken aan parameters en karakteristieken, maar nog meer zul je daarin niet ontdekken.
Daarbij komt dat luidsprekersystemen nog complexer zijn (meer-weg, filters, kastresonantie, vervorming, begrenzing, warmteontwikkeling) en ook moeilijker te meten (ze zijn veel groter).
Zelfbouw is een goede optie voor mensen die enkele jaren studie en ervaring er voor over hebben. Ik ken iemand wiens derde poging al een groot succes was !

Laatst gewijzigd door Radix; 06-01-2012 om 00:34
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten