homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > User reviews

Mededelingen

User reviews Zin om je persoonlijke ervaringen over een bepaald product te posten? Daar kunnen we allemaal lessen uit trekken. Het kan in dit forum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-07-2004, 11:13
Junior Member

Reputatie: Miditemp2Hand is op goeie weg
Standaard Roland A-80 masterkeyboard

Een must voor toetsenisten met een pianofeel. Uitgerust met een unieke polyfonische aftertouch en 88 zware, ivoren toetsen.

De A-80 heeft 4 x MIDI OUT en 2 x MIDI IN en is volledig programmeerbaar. Lijkt moeilijk, maar is in de praktijk niet zo. Op een memorycard bewaar je alle patches, die je ook weer zo op een andere A-80 kunt laden. Handig voor performance .

Nadelen:
- Bankselect met variaties lukt me (nog) niet.
- Gewicht. Los 35 Kg en in mijn flightcase komt ie op circa 50 kg!

Gemiddelde prijs voor een goeie occasion ligt rond 500 Euro.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-07-2004, 18:35
Active Member

Reputatie: flor is op goeie weg
Standaard Re: Roland A-80 masterkeyboard

hi,
zijn de toetsen dan ook aanslaggevoelig en zit er ook meer weerstand op de bass kant?kortom,is het een alternatief voor een piano?
wat is een polyfonische after touch?

[ Bewerkt door flor on 2004/7/7 17:37 ]
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-07-2004, 19:06
Junior Member

Jazekers! :-D

Eigenlijk net als bij de PMA-5 een schandaal - ops: - dat zoiets niet meer wordt gemaakt. Velen zijn het er over eens dat dit het beste apparaat is wat Roland ooit heeft geproduceerd. Lees user reviews, o.a. op Harmony Central en SonicState, en Google around zou ik zeggen. Dan ben je nog ff bezig, maar je wordt aardig bijgepraat ...

Overigens was er later - de A-80 stamt alweer uit de eighties - de A-90 mét hele goeie pianosound, maar weer zonder polyfonische aftertouch. Hoe verzinnen ze het toch? :evil:

Maarre, voor de goede orde: nothing beats the real thing! Ga 'm nou niet vergelijken met een Steinway of Bösendorfer of zoiets. Da's flauw. Hij is ook nooit bedoeld om digitale piano te zijn, het is een uitgebreid master keyboard met - toevallig ?!? - een heel goed pianoklavier. Misschien dat er onder de betere Clavinova's of HP's of hoe ze ook mogen heten wel betere zitten. Dat zijn dan weer huiskamerdingen. T'is ook maar wat je zoekt. Je zult zelf even moeten voelen of ie bij je past. Maar voor pianisten on the road is het een uitkomst.

:-?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-07-2004, 19:10
Junior Member

Ach, ik vergeet een link mee te sturen. Klik hieronder en lees het artikel:

Aftertouch

... en dan niet op één noot maar op alle noten! :-P
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-01-2006, 15:35
Junior Member

Reputatie: Acidt_Kandyboy is op goeie weg

Vraagske : zijn er buiten de vele MIDI in en out's ook nog andere dingen die de A-80 onderscheidt van een gewone stage-piano ?
Groetjes
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-01-2006, 13:32
Junior Member

Vooral: de Roland A-80 is geen (gewone) stage piano! Het is een uitgebreid masterkeyboard zonder sounds. Maar wel eentje met piano-touch. Hang er een goeie pianomodule aan en klaar ben je. Wel uitkijken met program changes. Die zijn beperkt tot standaard GM (128). Dus er zijn geen bank-changes mogelijk, waardoor je de vele variaties uit de moderne soundmodules niet direct kunt aanspreken. uiteraard kun je de userbank vullen en vervolgens selecteren via de A-80. Of een andere PRGCHG-oplossing kiezen.

Maar ja, de tijd schrijdt voort en de A-80 heb ik niet meer in mijn bezit. Inmiddels ben ik - na ook nog even de A-90 te hebben gebruikt - overgestapt naar een Kawai MP9000. Minder master + midi, wel écht stagepiano! Voor midi-toepassingen gebruik ik Miditemp.

Grt
Hans
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-01-2006, 18:16
Junior Member

Reputatie: Acidt_Kandyboy is op goeie weg

Dus als ik het goed voor heb heb je eigenlijk niet veel aan de Roland A-80 . Tenzij je voor live gebruik verschillende keybaords aan 1 klankmodule wil sluiten.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-01-2006, 18:26
Junior Member

Wat is dat nou weer voor een ongenuanceerde conclusie! De A-80 is een fantastisch instrument, maar wellicht alleen weggelegd voor mensen die weten wat ze willen. Ik ga het verder ook niet uitleggen of verdedigen. Oriënteer je maar 's eerst goed. Zien en voelen. Weten waarover je praat. Als je een simpel kiebordje zoekt dan moet je hier in elk geval vanaf blijven.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 29-03-2006, 21:06
Member

Reputatie: Cyber_MSD is op goeie weg

De A80 is een uniek instrument! Heb onlangs nog op een A80 gespeeld met ivoren toetsen, het is voor mij het meest uitgebreide midi werkstation. Om te layeren, splits aan te maken, midi te routen te syncen noem maar op. Een gast bij mij op school heeft me volledig overtuigd, alsk er 1 vind dan schaf ik die zeker aan! De oberheim masterklavieren zijn ook enorm goed maar het klavier valt serieus tegen.
- Ik heb de A80 in combinatie met de Ivory pianoplugin gebruikt: het lukte perfect om Moussorgsky of Liszt op te spelen, een goeie terugslag van de toetsen, doet me denken aan kawai. piano's.

[ Bewerkt door Cyber_MSD on 29/3/2006 21:09 ]
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 16-09-2008, 14:18
Junior Member

Reputatie: Dr.Drane is op goeie weg

Iemand die poly aftertouch dervan al eens getest?

Klopt dit:

"I've got polyAT on my Roland A-80.. but you need the hands of a very much younger Arnold S. to get anything out of it. There's supposed to be a mod that makes it a tad more sensitive."

Want ik wil me der ene aanschaffen voor de poly AT, ma als dat niet goed werkt kan ik beter mijn geld elders aan spenderen.

Thanks en groeten

EDIT:

"i managed to buy a used Roland A 50 and had it repaired and the Poly AT adjusted to a ligher response. I use it mainly with the Ohmforce Symptohm Synthesizer, Kontakt from Naitve Instruments supports Polyphonic Aftertouch as well."

Iemand een idee of er iemand in Belgie woont die die Poly AT response kan aanpassen?

Laatst gewijzigd door Dr.Drane; 16-09-2008 om 14:26
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten