homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 02-01-2012, 17:18
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Shootout: 4 LDC's vs. 3 pre-amps

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
De ingangsimpedantie vd preamp staat volgens mij niet in serie maar parallel over de mic.
Daar heb ik het niet over. Voor ruis staat de microfoon in serie met de eerste versterkertrap, bijvoorbeeld 100 ohm. Met meekoppeling maak je daar bijvoorbeeld 1 kilo-ohm van, wat geen invloed heeft op de ruis. Meekoppelen heeft het risico van instabiliteit, dus dat moet je niet teveel doen.
Citaat:
Bij dynamische mics of mics met een uitgangstransformator daalt de signaalafgifte als je hem teveel belast. Dan ga je meer gain nodig hebben.
Als de signaaloverdracht beter wordt is een beetje extra versterking geen probleem.
Citaat:
In 't laag zal hij ook wat minder gevoelig worden.
Nee hoor, signaalverlies treedt het meeste op bij de impedantiepieken, en dat zijn juist de resonanties.
Citaat:
Daarom vermeldt de fabrikant meestal welke de minimum ingangsimpedantie moet zijn van de preamp die je er op aansluit. Men spreekt van minstens 5Ó 10 x de impedantie van de mic zelf.
Bij een condensator-mic is er reeds een buffertrap aanwezig en daar zou je verwachten dat de impedantie van die buffertrap zeer laag is en ook minder be´nvloed wordt door de preamp die er op aangesloten wordt.
5 x 200 ohm is 1000 ohm (signaalverlies 1dB). Bijvoorbeeld de Sennheiser MD421 (zelf 300 ohm) werd vroeger aanbevolen met belasting >=200 ohm, nu met >=1000 ohm, ik zou niet verder gaan.
Condensatormicrofoons zijn zelf vaak 50 ohm (virtueel) met advies belasting >=1000 ohm.

P.S. Sluit de ingang van jouw voorversterker (bijna) kort en je weet wat hij zelf aan ruis genereert. Gebruik metaalfilmweerstanden om te testen, koolstofweerstanden hebben extra ruis. Zie theorie.

Laatst gewijzigd door Radix; 02-01-2012 om 17:20
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 02-01-2012, 17:18
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Wacht eens even, nu kan ik niet meer volgen. Kan iemand eens stap voor stap beginnen?
Wat kan je niet volgen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
AEA ribbons (R88 & R84) : uitgangsimpedantie 270 Ohm, recommended load : 1200 ohm of meer.
Thx voor de info. Ik vond niet meteen heel afwijkende voorbeelden, maar dit gaat al de richting uit waar je moet opletten.

Citaat:
De preamp TRP van AEA ruist erg als er geen mic aangesloten is. Heb eens geŰxperimenteerd met een regelbare weerstand op de ingang en dan hoor je de ruis minderen naarmate de weerstand daalt. De impedantie van de mic zal dus inderdaad ook wel het ruisgedrag van sommige preamps bepalen.
Ribbon preamps zijn heel laagohmig. Als je die "open" laat, moet je je aan ruis verwachten. Maar de frekwentie karakteristiek verandert er ook door. En als de aflsuitimpedantie te laag is, stijgt ook de vervorming...
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 07-01-2012, 18:17
Vintage Member

Reputatie: Rangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatie

Ik heb eens geluisterd, en heb me niet beziggehouden om de microfoons en preamps bij een soundbite te plaatsen (heb ik de ervaring niet voor), maar heb gewoon geluisterd naar wat ik het mooiste vond.

Mic 1: Nogal dof, weinig gedefinieerd. (de GAP denk ik dan, omdat ie geen LDC is)

Mic 2: Al veel beter dan mic 1.

Mic 3: Ik hoor vrij weinig verschil tussen 2 en 3, kan ook niet echt plaatsen wat het verschil is.

Mic 4: Deze klinkt ook ongeveer hetzelfde als 2 en 3 vind ik, maar is mischien wat minder agressief.

Mijn algemene favoriet is mic 3, al weet ik niet precies waarom.

Tussen de preamps in het algemeen hoor ik bijna geen verschil...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten