homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-12-2011, 10:44
Junior Member

Reputatie: HielkeK is op goeie weg
Question Mijn eerste post: welke DAW, Reaper, Sonar, of...?

hallo, ik heb me zojuist aangemeld op dit forum na er al een paar weken doorheen gebladerd te hebben. Ik ben Hielke, 45 jaar oud, ik zing sinds m'n 18e en speel daar ook wat gitaar bij, ik ken wat akkoorden op een keyboard, kan een beetje ritmes drummen; en nu wil ik muziek gaan maken met de computer. Gitaar, zang (2 of 3 stemmig), drum, bass, begeleiding.

De gitaar is een Line6 Variax op een Line6 Pod XT, die dus via USB naar de computer kan. De zang gaat via een Yamaha Audiogram 6 mengpaneel, ook via USB naar de computer. Een oude basgitaar kan op de Yamaha. Ik heb een MIDI-keyboard gekocht, daar moet ik nog een aansluiting voor regelen (MIDI-USB convertor?).
Ik ben nu op zoek naar de juiste DAW, voor onder de €100, en daarbij stuitte ik op een aantal interessante keuzes:
1. Reaper; het verhaal achter Reaper spreekt mij aan: een alternatief voor alle bekende programma's, met een actieve achterban, en goedkoop.
2. Sonar X1 Essential; ik heb sinds 2 jaar gitaarles, en mijn leraar gebruikt Sonar 8.5 om opnames van mijn spel te maken. Ik zou dus van hem zeker wat kunnen leren.
3. één van de vele andere alternatieven; de light-versie van Cubase, het kleine zusje van Sonar, Music Creator 6, Magix Music Maker.

Mijn vraag aan jullie:
ik zou gebruik willen maken van een aantal kant-en-klare instrumenten, met name een programma wat drumloops voor me maakt en een programma wat begeleidingspartijen met het keyboard maakt. Ik heb begrepen dat ik daarvoor VST-plugins kan gebruiken. Nu heb ik begrepen dat er bij Sonar X1 Essential al een heleboel van dat soort programma's meegeleverd wordt, en bij Reaper niet, of veel minder.
Is dat een bezwaar, of kan ik dat soort programma's eenvoudig op andere plaatsen vinden/kopen?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-12-2011, 12:04
Vintage Member

Reputatie: Rangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Mijn eerste post: welke DAW, Reaper, Sonar, of...?

Ik zou je aanraden om Reaper eens uit te proberen. Je kan het gratis downloaden van hun site, en aan de slag gaan. De kans is groot dat het je bevalt. Voor die VST instrumenten, er zijn verschillende producenten die instrumenten maken, bv. Native Instruments. Je kan hun sampler Kontakt eens bekijken, of de bundel Komplete (elements).

En welkom op het forum
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-12-2011, 15:05
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie

Welgekomen. Persoonlijk werk ik al jaren met Logic (sinds vers. 7).
Ben er zeer tevreden van en het is een totaalpakket waarmee je al ver komt. Nadeel: prijzig.
Eerlijk gezegd, moest ik nu een daw aankopen, zou het reaper zijn.

Onlangs ook een nieuwe telg ontdekt: ardour ardour - the digital audio workstation
Deze daw ziet er ook veelbelovend uit. Voor info en specs kan je best de site een keertje grondig doorlezen.

Ik denk dat elke daw wel ongeveer gelijk(w)aardig is de dag van vandaag. De prijzen kunnen best verschillen.

1 goede raad: gebruik legale software anders heb je vroeg of laat problemen met compatibiliteit en updates.

Succes

Deetr
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 08-12-2011, 15:15
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Reaper is zonder twijfel de beste uit je lijst. Probleem is dat deze niet per sé de gemakkelijkste is om mee te leren werken. "kant en klaar" is niet een synoniem voor het gebruik van Reaper, eerder een goedkoop alternatief voor uiterst professionele functies op gebied van audio editing (buiten het belachelijke feit dat je moet in bars&beats werken!! maar da's een probleem voor post productie, niet echt voor muziek).

Indien je op mac zou werken, raadt ik je zonder meer aan om Garageband eens te proberen. Meer kant en klaar als dat komt het niet en uiterst gebruiksvriendelijk.

Anders zou ik eerder naar en light versie van Cubase(Windows/Mac) en Logic (Mac) gaan kijken, deze zijn zowat de standaard programma's als het over muziek productie op de computer gaat met de beste midi functies. Dat helpt dan voor wanneer je wil uitbreiden met je hobby en naar een groter DAW pakket wil stappen, dan ken je de software al.

Alex
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-12-2011, 18:12
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Als ik het zo lees is je budget voor je DAW niet zo heel groot, dus ik dacht ook meteen aan Reaper: klinkt zoals het moet, deftige effecten en editing-mogelijkheden.

Je kan inderdaad ook je VSTi's apart gaan kopen, maar reken er wel op dat dit niet zo heel goedkoop is. Je hebt degelijke freeware-plugs, maar als je echt wat sounds eruit wil, dan zul je toch dingen moeten gaan aanschaffen. Op het vlak van aanwezige synths scoren Logic en Sonar het best...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-12-2011, 19:16
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HielkeK Bekijk bericht
ik zou gebruik willen maken van een aantal kant-en-klare instrumenten, met name een programma wat drumloops voor me maakt en een programma wat begeleidingspartijen met het keyboard maakt. Ik heb begrepen dat ik daarvoor VST-plugins kan gebruiken.
Dat heb je dan niet juist begrepen.
VST-plugins (wat in feite virtuele instrumenten zijn) laten je toe deze partijen zelf te maken, maar de software zelf doet dat niet.

Als je dus een begeleidingstoestel zoekt, zal je naar andere oplossingen gaan moeten zoeken.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 08-12-2011, 19:39
Vintage Member

Reputatie: Rangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatieRangertuf heeft een uitstekende reputatie

Kontakt heeft wel wat kant en klare drumloops zitten, maar daar is die software wel niet voor gebouwd.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-12-2011, 11:22
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

En logic is nu via de app-store beschikbaar voor 150 EUR!!!!!

Daarmee is het wel allemaal gezegd, denk ik.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-12-2011, 13:27
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

...indien je op apple werkt :-)
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10-12-2011, 13:47
Senior Member

Reputatie: Motoko wordt hier goed onthaaldMotoko wordt hier goed onthaald

Studio One Producer voor rond de 200 euro. Volledige DAW en makkelijk voor beginnende gebruikers. Unieke integratie met Melodyne, en zeer soepele workflow.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten