homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Mededelingen

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-11-2011, 21:51
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie
Question spotify (soon) online

Heren,

Daarstraks op stubru een gast horen spreken over het einde van het cd-tijdperk.. Met name, de introductie van spotify in belgiŽ (en daarbuiten). Spotify is een gigantische wereldbibliotheek met 'alle muziek' aanwezig..

A world of music - Spotify

Wat zijn jullie meningen over dit 'nieuwe' tijdperk ?

Deetr
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-11-2011, 22:27
Member

Reputatie: jappe is op goeie weg
Standaard Re: spotify (soon) online

Langs de ene kant vind ik 't wel een goede evolutie, omdat het (denk ik) makkelijker word om nieuwe en minder bekende muziek te ontdekken.

Langs de andere kant wil ik nog steeds platen kunnen kopen, en vinyl in m'n handen kunnen houden, en bijzonder artwork kunnen bewonderen...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-11-2011, 23:02
Senior Member

Reputatie: bart noorderling wordt hier goed onthaaldbart noorderling wordt hier goed onthaald

We schrijven 1986, Utrecht, de platenzaak Glory Days. Ik was 19. Je pakte uit de schappen zo'n kartonnen exemplaar, ging ermee naar de counter, en vroeg of deze gedraaid kon worden. Je kreeg een hoofdtelefoon toegewezen, en nam met andere freaks plaats rond een indoor-vijver met enorme goudvissen. En dan luisteren, met je cowboylaarzen op de rand van de vijver. En dan die lucht van vynyl.....Spotify is leuk, laagdrempelig etc.etc. Maar het ios het definitieve einde van een tijdperk.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-11-2011, 07:59
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik vind er niks aan. Zoals iTunes mij uiteindelijk ook nog steeds niet echt heeft kunnen boeien, zo zal Spotify me ook niet over de streep trekken.

Geen idee over welke kwaliteit ze gaan leveren. Iemand?

Net zoals Jappe, hou ik van de charme van mijn muziek vast te pakken. De geur van een vers gedrukt cd-boekse of platencover, dat krijg je niet bij digitale verkoop.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 16-11-2011, 08:46
Active Member

Reputatie: kristoffel is op goeie weg

Ik maak zelf al een tijdje gebruik van grooveshark, voor zover ik die spotify nu doorheb is dat redelijk gelijkaardig..?
Ik vind het concept wel heel handig. Ik zit in een covergroep, en geregeld repeteren wij nieuwe liedjes. Die nieuwe liedjes vind ik zelf goed genoeg om te spelen, maar ik ben veel meer te vinden voor de hardere genres. M.b.v. grooveshark kan ik dat dan toch beluisteren en inoefenen enzo, zonder dat ik die muziek moet kopen. Youtube was jarenlang zowat het enige alternatief voor deze werkwijze, maar die kwaliteit is dikwijls toch wel heeel erbarmelijk..
Als er een CD uitkomt van een groep die ik graag hoor, ga ik nog old-school naar de CD-winkel om daar het album te kopen

Voor veel jeugd zal die spotify goed genoeg zijn, die zijn tegenwoordig al tevreden met een mp3-tje door hun laptop-speakers. Maar ik ben er van overtuigd dat deze initiatieven de fysieke drager niet diep(er) de kop in gaat drukken ...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 16-11-2011, 09:12
Vintage Member

Reputatie: Duuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstralingDuuk heeft een prima uitstraling

In Nederland draait Spotify alweer een tijdje. Ik heb een gratis accountje en ik gebruik het regelmatig wanneer ik een bepaald nummer wil beluisteren. (Als ik niet- muziekgerelateerde zaken op de computer doe luister ik meer naar webradio en indie-muziek stations) De kwaliteit van Spotify is een stuk beter dan de meeste YouTube resultaten. Je moet zelf playlists maken, maar kunt via de sociale media playlists met anderen delen. De database is lang niet compleet, maar er is toch al wel redelijk veel muziek beschikbaar.

Zoals de meeste muziekfreaks koop ik liever zelf de CD, of beter nog, een concertregistratie op DVD. Die kan ik dan lekker in mijn huiskamer bekijken en beluisteren over mijn fijne hifi-set. Het blijft ook geweldig om in een goede platenzaak (zo een met een persoon achter de counter die weet waarover hij praat en die net weer een te gek onbekend bandje heeft ontdekt en daar uiteraard het album al van heeft liggen om te beluisteren)

Maar Spotify geeft je wel de mogelijkheid om muziek zeer gemakkelijk te ontdekken Vooropgesteld natuurlijk dat het aanbod steeds wordt uitgebreid, ook met indie-muziek en opkomend talent en dat de drempel om muziek in de database op te nemen niet al te hoog is. Dan geeft het ook een goed en eerlijk podium aan alle muzikanten die hun muziek willen verspreiden, niet alleen diegenen die toevallig een heel goed en invloedrijk team om zich heen hebben.

Bijkomend voordeel is dat het weer normaal wordt om te betalen voor muziek. Want als je tegenwoordig om je heen zou vragen waar je moet zijn voor dat-en-dat album dan zal men zeggen: Die download je toch gewoon...

Bovendien denk ik dat het ook een kwestie van de vooruitgang is. Welke consumen heeft nog een bandrecorder, een casettedeck, videorecorder, diaprojector, filmprojector of platenspeler in de huiskamer staan die hij nog regelmatig gebruikt voor recent materiaal? We gaan nu af op volledige digitale, centrale (evt.online) opslag van geluid en beeld zodat het overal waar gewenst benaderd en afgespeeld kan worden. We kunnen dan wel vinden dat er niets mooiers bestaat dan een dubbelalbum op vinyl met prachtig artwork, maar dat is zo'n beetje hetzelfde als het terugverlangen naar het vervoer per stoomtrein: ja, het ziet er prachtig uit, maar volledig uit de tijd...

Laatst gewijzigd door Duuk; 16-11-2011 om 09:57
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16-11-2011, 09:44
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Gebruik zelf Spotify sinds een paar dagen. Het is nu mogelijk om in te loggen met je Facebookgegevens, en blijkbaar houden ze dan geen rekening met het feit dat ik in BelgiŽ woon..

Bij ons thuis staat er zo goed als altijd muziek op. Op de radio vinden we ons goesting niet, dus gebruiken we iTunes. Muzieksysteem hangt aan de Aiport Express, zodat we dus niet moeten liggen klooien met kabels. Muziek komt van de Macs, iPhones en iPad, naargelang van wat het dichtste bij ligt
Niet de allerbeste kwaliteit, maar goed genoeg voor achtergrondmuziek.

Wil ik deftig muziek luisteren, dan leg ik een plaat op. Want in tegenstelling tot wat Duuk beweert is vinyl aan een enorme opmars bezig. In de genres waar ik vooral naar luister is vinyl al de hele tijd beschikbaar geweest, maar ook de meer 'mainstream' muzikanten beginnen hun weg naar vinyl terug te vinden. Reden daarvan is volgens mij dat veel mensen geen meerwaarde meer zien in een banale CD. Zeker nu je voor 10 euro cd's kan kopen via iTunes. CD's in de standaard jewelbox-verpakking koop ik niet meer, ze moeten wel wat origineler uit de hoek komen Dan geef ik liever 2 euro minder uit en koop ik online. Voor vinyl betaal ik dan wťl graag.

Ik ben al blij dat ik de gratis Spotify kan gebruiken.

edit: Op de site van Spotify staat het nu zwart op wit: Spotify beschikbaar in BelgiŽ. 120 euro om een jaar lang naar ALLES te luisteren..Mensen die illegaal downloaden met het argument dat CD's kopen te duur is moeten nu maar ns twee keer nadenken..
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 16-11-2011, 10:52
Member

Reputatie: guest01 is op goeie weg
Lightbulb Re: spotify (soon) online

Hier een dagelijks gebruiker van de gratis versie van Spotify.

Met name de 'Related Artists' is een handige functie. Als je een bepaalde artiest afspeelt, krijg je direct suggesties voor gelijksoortige muziek, die meteen beluisterd kan worden.

Ik heb al veel mooie muziek ' ontdekt' via deze optie. Dit is natuurlijk niet nieuw, want dit suggestiesysteem met ' Similar Artists' heeft de online muziekdienst Lastfm ook al jaren. Lastfm is met name voor de verschillende radiofuncties aan te raden!

Ik ben de laatste jaren inderdaad minder cd's gaan kopen...
Voordeel: Scheelt ontzettend veel ruimte.
Bovendien belandden mijn cd's met enige regelmaat in de verkeerde hoesjes... lagen ze verspreid op de grond...gebruikte ik ze als spiegeltje of onderzetter... en meer van dat soort rommeligheid... ...

Ik ben dus heel blij met zo'n overzichtelijke dienst als Spotify!

Laatst gewijzigd door guest01; 16-11-2011 om 11:13
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 17-11-2011, 19:32
Active Member

Reputatie: BenignBastard is op goeie weg

Misschien handig, maar vind 't een jammere zaak voor artiesten.
Bvb Jon Hopkins op twitter: Got paid £8 for 90,000 plays. Fuck spotify.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 17-11-2011, 20:12
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BenignBastard Bekijk bericht
Misschien handig, maar vind 't een jammere zaak voor artiesten.
Bvb Jon Hopkins op twitter: Got paid £8 for 90,000 plays. Fuck spotify.
Da's weinig, maar verkopen is niet 't zelfde als laten beluisteren. Ik zou de inkomsten via Spotify eerder vergelijken met inkomsten via de radio ipv traditionele verkoop: hoeveel krijgt Jon Hopkins per keer z'n nummer gedraaid wordt voor een paar tientallen duizenden luisteraars? Zal dat zoveel meer zijn? En zou het publiek via Spotify hem op een andere manier inkomsten opgeleverd hebben? Zouden ze gekocht hebben via iTunes, programmeringen van radio's hebben nagekeken wanneer ze naar hem kunnen luisteren, of zouden ze eerder kiezen voor een alternatief waar ie niet betaald voor krijgt?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten