homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Effect plugins en virtuele instrumenten

Mededelingen

Effect plugins en virtuele instrumenten Een subforum voor alle software geluids-effecten en software instrumenten, al dan niet als plugin of standalone programma.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 02:34
Junior Member

Reputatie: Katya85 is op goeie weg
Standaard Hoe kan je 'reverb' zelf horen tijdens het opnemen? Kan dat?

Nog voordat ik me in home recording verdiepte (dat is niet lang geleden) dacht ik altijd al dat je mics kon krijgen met een ingebouwde echo/reverb (jaja lach maar even als u dat amusant vindt)

Het duurde even voordat ik besefte dat een mic gewoon 'droog' klinkt totdat je er daarna apart reverb aan toevoegt.

Maargoed, en nu is dit misschien een domme vraag, maar ik vind het effect van een reverb bij opnemen zo mooi en vind dat lekkerder zingen. Als ik in een ruimte sta met veel echo (een grote zaal bijv.) dan vind ik dat effect op mijn stem super mooi, vandaar mijn vraag:

Is het uberhaupt wel mogelijk om zelf een echo te horen als je zingt en tegelijk opneemt en zo ja hoe verkrijg je zo'n effect?

Bij live performances bijvoorbeeld zie je ook vaak dat het niet 'droog' klinkt als een zanger live zingt. Wat heb je daar allemaal voor nodig aan apparatuur aangezien ik een newbie ben en er geen verstand van heb nog?

Ik heb gezien dat er reverb pedals en vocal processors verkrijgbaar zijn, wat doet zo'n apparaat precies en waar zijn ze voor bedoeld?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 02:48
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Hoe kan je 'reverb' zelf horen tijdens het opnemen? Kan dat?

Zeg hoe je opneemt ... Als je opneemt op de computer, moet je in je opnameprogramma reverb toevoegen en van daaruit jezelf monitoren, en zien dat je niet teveel latency hebt.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 03:01
Junior Member

Reputatie: Katya85 is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet Bekijk bericht
Zeg hoe je opneemt ... Als je opneemt op de computer, moet je in je opnameprogramma reverb toevoegen en van daaruit jezelf monitoren, en zien dat je niet teveel latency hebt.
Bedankt! Maar dit advies klinkt als Chinees nu, aangezien 'jezelf monitoren' en 'latency' me niks zeggen nog. Maar ik zal het onthouden.

Er is vast geen andere manier om dit makkelijker uit te leggen ('in layman's terms?')?

ps: ik kan nog geeneens overweg met DAW software.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 08:02
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Katya85 Bekijk bericht
Nog voordat ik me in home recording verdiepte (dat is niet lang geleden) dacht ik altijd al dat je mics kon krijgen met een ingebouwde echo/reverb (jaja lach maar even als u dat amusant vindt)
Die bestaan. Maar 't is niet meer dan spielerei, een randverschijnsel. Er was er recent nog eentje te koop op marktplaats...

Citaat:
Het duurde even voordat ik besefte dat een mic gewoon 'droog' klinkt totdat je er daarna apart reverb aan toevoegt.

Maargoed, en nu is dit misschien een domme vraag, maar ik vind het effect van een reverb bij opnemen zo mooi en vind dat lekkerder zingen. Als ik in een ruimte sta met veel echo (een grote zaal bijv.) dan vind ik dat effect op mijn stem super mooi, vandaar mijn vraag:

Is het uberhaupt wel mogelijk om zelf een echo te horen als je zingt en tegelijk opneemt en zo ja hoe verkrijg je zo'n effect?
Dat kan. Dan heb je een monitor luidspreker nodig. En vervolgens is 't een balans zoeken waarbij de monitor luid genoeg speelt om hoorbaar te zijn, zonder meteen rondzang (feedback, gefluit) te veroorzaken. Daarom wordt vaak een hoofdtelefoon gebruikt ipv een monitor luidspreker.

Citaat:
Bij live performances bijvoorbeeld zie je ook vaak dat het niet 'droog' klinkt als een zanger live zingt. Wat heb je daar allemaal voor nodig aan apparatuur aangezien ik een newbie ben en er geen verstand van heb nog?
Een reverb in de vorm van een plugin op je DAW software op de PC of een standalone reverb unit...

Citaat:
Ik heb gezien dat er reverb pedals en vocal processors verkrijgbaar zijn, wat doet zo'n apparaat precies en waar zijn ze voor bedoeld?
In basis is een pedaal en een grotere reverb 't zelfde. De pedaal bedien je met je voet en is over 't algemeen wat simpeler. De grotere reverb kan meer effecten aan boord hebben en dan noemt men dat een voice processor als die voor stem bedoeld is. Daar zit dan bv. ook een pitch verschuiver, feedback killer, autotune... in.

Als beginner zou ik zeker eerst wat experimenteren met de plugins die bij elke DAW zitten en eventueel wat andere die gratis te downloaden zijn.

Externe hardware processoren zijn duur. Hele goede zijn heel duur en de goedkope zijn soms al verouderd tegen dat ze in de winkel liggen.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 08:15
Senior Member

Reputatie: Augusti wordt hier goed onthaaldAugusti wordt hier goed onthaald

Het is ook niet simpel om dit je allemaal uit te leggen via mail.
Ken je geen andere muzikant die eigen demo's maakt thuis, die kan je zeker op weg helpen.

Zien hoe het moet is gemakkelijker.

Met welke DAW werk je?, dan kan je zeker op youtube voorbeeldjes vinden.
Bijvoorbeeld zoals deze: How To Add Reverb To Your Vocal Track In Sonar - YouTube dit is maar een voorbeeld hoe een reverb in een Sonar 8.5 in te voegen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 09:11
Senior Member

Reputatie: Rick wordt hier goed onthaald

Google - You Tube - Handleiding(en) doornemen...............

Ciao,
Rick.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 09:30
Vintage Member

Reputatie: Depressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatieDepressoptimist heeft een uitstekende reputatie

Heb je de gidsen op dit forum ook al doorgenomen? Een boel van dergelijke vragen gaan je een heel stuk duidelijker worden wanneer je die gelezen hebt...
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 10:06
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

In iedere Daw zit wel een reverb -plugin. Die kan je inzetten op je 'voice' track en dan zou je in je koptelefoon toch het resultaat moeten horen.

als je die reverb-plugin toevoegt op je input kanaal dan wordt dat ook geregistreerd in de opname en kan je achteraf niks meer corrigeren.

Met welke Daw werk je? Cubase, Audacity, Reaper, Protools...? Dan kunnen we je verder helpen. Maar als je iemand in je buurt kent die ook muziek opneemt zal dat wel een stukje vlugger gaan om zoiets aan te leren.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 10:59
Senior Member

Reputatie: steeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaald

opvallend te zien dat wanneer een meisje iets vraagt ze een heel ander antwoord krijgt dan een lelijke vent
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-11-2011, 11:47
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Het verbaast me dat niemand aan een interface met DSP software heeft gedacht. Dat lijkt me de snelste, eenvoudigste en latency-vriendelijkste oplossing.

Wat is DSP? dat is een stukje software die op je interface staat. Doorgaans is dat een mixer en een paar basic effectjes. Die effectjes dienen juist o wat comfort (lees: reverb, delay) aan een signaal toe te voegen tijdens het afluisteren. Maar je neemt wel enkel het droge signaal op.
Zo kan je achteraf nog steeds kiezen welk effect je kiest, maar heb je wel al wat reverb om mee te zingen. Het grote voordeel is nu, dat die dsp draait o je interface en niet op je pc. Daardoor heb je geen last van katency(vertraging van je opgenomen signaal).

In de budget markt denk ik dat de m-audio fast tracks de gekendste zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten