homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-11-2011, 01:47
Junior Member

Reputatie: Katya85 is op goeie weg
Standaard Is mijn Acer laptop geschikt voor opnames? + ideetjes voor een goed laptop interface?

Heb niet zo gauw iets kunnen vinden hierover, vandaar mijn vraag...

Ik heb dus een Acer Aspire 7551-p322g25mnsk notebook, prima notebook van rond de 450 euro, niet de beste en beschikt ook niet over de beste soundcard maar met een goede interface moet dat denk niet veel uitmaken, toch?

Mijn notebook heeft 2GB RAM en 250 GB opslagcapaciteit. Type videokaart is 4250...ben zelf niet zo vertrouwd met technische gegevens, maar hoop dat iemand die hier verstand heeft mij kan adviseren of ik hier redelijke opnames mee kan maken? Ik heb nu niet direct geld voor een Mac of een nieuwe pc, dus moet het doen met wat ik heb...

Oja heeft iemand ook enige idee wat voor interface ik dan het best kan aansluiten aan mijn laptop of maakt dat niet veel uit?

Edit: misschien handig om erbij te vermelden dat mijn doel is om gewoon simpele opnames te maken die ik op Youtube kan plaatsen, die wel redelijk klinken...niet te amateuristisch.

Laatst gewijzigd door Katya85; 11-11-2011 om 01:53
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-11-2011, 05:07
Senior Member

Reputatie: gino wordt hier goed onthaaldgino wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Is mijn Acer laptop geschikt voor opnames? + ideetjes voor een goed laptop interf

Welke processor steekt er in de laptop? En met welk operating system werk je?

Welke interface je er kan aanhangen hangt een beetje af van wrlke aansluitingen je laptop heeft (usb 1, usb 2, firewire, of zelf een uitbreidingsslot zijn allen mogelijk om een interface aan te hangen.)

Welke interface je nodig hebt is ook afhankelijk van hoeveel kanalen je tegelijk wil opnemen.

En de kracht van de pc is ook belangrijk voor hoeveel virtuele effecten en instrumenten je tegelijk wil draaien, en of je de nieuwste software wil kunnen gebruiken.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-11-2011, 16:16
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Is mijn Acer laptop geschikt voor opnames? + ideetjes voor een goed laptop interf

Om gewoon op te nemen en wat te mixen is dat zeker voldoende. Wel uikijken of de interface die je koopt ook goed werkt met de Windows versie die erop draait.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-11-2011, 16:57
Member

Reputatie: ZaggaZa is op goeie weg

samson usb mic kopen voor 100 eruo
en adobe edition gebruiken ofzo kom je al ver mee....
leuke foto heb je trouwens ben jij dat?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-11-2011, 17:21
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZaggaZa Bekijk bericht
Slecht advies...

Met een USB mic zit je vast. Geen mogelijkheid tot uitbreiding en tweedehands bijna niet kwijt te geraken.

Voor 't zelfde geld heb je een degelijke basis interface. Doe daarbij een goedkope mic en je bent niet veel duurder uit. En dan kan je later, als je weet wat je aan 't doen bent een betere mic kopen.

Bv. Een Senheiser E822S voor 39 €:
SENNHEISER E 822 S - Thomann Belgian Cyberstore

Of meteen goed, een SE Electronics SE2000 voor 77 €:
SE ELECTRONICS SE 2000 POP SCREEN BUNDLE - Thomann Belgian Cyberstore

En dan iets als een M-Audio Fast Track (1 mic + 1 instrument), 85 €:
M-AUDIO FAST TRACK - Thomann Belgian Cyberstore

of beter: een M-Audio Fast Track Pro (2 mics), 149 €:
M-AUDIO FAST TRACK PRO - Thomann Belgian Cyberstore

Dan kan je verder naar de toekomst toe...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-11-2011, 01:30
Junior Member

Bedankt voor jullie reacties! Ben alweer een stukje verder opgeschoten, maar niet helemaal....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gino Bekijk bericht
Welke processor steekt er in de laptop? En met welk operating system werk je?

Welke interface je er kan aanhangen hangt een beetje af van wrlke aansluitingen je laptop heeft (usb 1, usb 2, firewire, of zelf een uitbreidingsslot zijn allen mogelijk om een interface aan te hangen.)

Welke interface je nodig hebt is ook afhankelijk van hoeveel kanalen je tegelijk wil opnemen.

En de kracht van de pc is ook belangrijk voor hoeveel virtuele effecten en instrumenten je tegelijk wil draaien, en of je de nieuwste software wil kunnen gebruiken.
Ik heb even alle gegevens opgezocht... Mijn processor is een AMD-athlon X2 processor P320 (2.1 GHz, 1 MB L2 cache)

Zegt me TOTAAL niets!!! Maakt het veel uit welke interface ik daar voor neem dan? Ik zat zelf aan een Tascam US-122 te denken aangezien die zo populair is hier... of is dat een slechte keuze?

Ok, om wat meer duidelijkheid te scheppen, mijn operating system is een Windows 7 (64-bit) en ik heb USB aansluiting, firewire zegt me niets. En dan weer de vraag of een Tascam US-122 hier goed bij past?

Ik wil alleen mezelf gaan opnemen en heb dus alleen een ingang voor een microfoon en headphones nodig...meer dan ook niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Om gewoon op te nemen en wat te mixen is dat zeker voldoende. Wel uikijken of de interface die je koopt ook goed werkt met de Windows versie die erop draait.
Ik heb een Windows 7 64-bit laptop, hoe weet ik of de interface die ik wil kopen daar mee overweg kan? De Tascam US-122 bijvoorbeeld?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZaggaZa Bekijk bericht
en adobe edition gebruiken ofzo kom je al ver mee....
leuke foto heb je trouwens ben jij dat?
Haha usb mic, je maakt zeker een grapje? Nee dankje, daar zie ik vriendelijk van af. Ik ben misschien een meisje, maar niet compleet onwetend Een usb mic staat garant voor slechte opnames VOORAL in combinatie met die verrotte soundcard in m'n laptop

Wat dat betreft wil ik best wat investeren in een goede mic en een goed interface.... dat is toch wel het hart van je studio set up. Hoeft niet meteen het beste van het beste, maar met 600-800 euro kan je al goed kwaliteit halen lijkt me. Rode NT1a, is momenteel mijn eerste keus, maar ik kijk even verder nog. Ik zing R&B en moet dus een mic hebben die daar perfect voor is.

Adobe Audition klinkt trouwens ook zo amateur of vergis ik me... Geef me liever Cubase of iets soortgelijks. Ik denk dat er genoeg tutorials te vinden zijn... Ik wil het wel meteen goed doen.

And if you must know, ja dat ben ik op de foto. Had niet verwacht dat mijn foto zoveel aandacht zou krijgen... hmm toch maar weghalen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Slecht advies...

Met een USB mic zit je vast. Geen mogelijkheid tot uitbreiding en tweedehands bijna niet kwijt te geraken.

Voor 't zelfde geld heb je een degelijke basis interface. Doe daarbij een goedkope mic en je bent niet veel duurder uit. En dan kan je later, als je weet wat je aan 't doen bent een betere mic kopen.

Bv. Een Senheiser E822S voor 39 €:
SENNHEISER E 822 S - Thomann Belgian Cyberstore

Of meteen goed, een SE Electronics SE2000 voor 77 €:
SE ELECTRONICS SE 2000 POP SCREEN BUNDLE - Thomann Belgian Cyberstore

En dan iets als een M-Audio Fast Track (1 mic + 1 instrument), 85 €:
M-AUDIO FAST TRACK - Thomann Belgian Cyberstore

of beter: een M-Audio Fast Track Pro (2 mics), 149 €:
M-AUDIO FAST TRACK PRO - Thomann Belgian Cyberstore

Dan kan je verder naar de toekomst toe...
Ik geef je groot gelijk, een usb mic gaat het hem niet worden. Die andere mics zeggen me niks. Je eerste mic is een dynamisch mic, ik ga liever voor een condenser mic.

Wat interface betreft twijfel ik tussen M-Audio Fast Track Pro, Tascam US-122, Focusrite Saffire 6 en ik heb gehoord dat Presonus ook wel een goed merk is, maar geen idee wat ik dan moet nemen... Maargoed zit er trouwens veel verschil tussen M-audio Fast Track en M-audio Fast Track Pro?

Laatst gewijzigd door Katya85; 12-11-2011 om 03:09
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 12-11-2011, 03:21
Junior Member

Hmm, de zo hooggeprezen Tascam US-122 lijkt geen vriendjes te willen zijn met mijn Windows 7, dat is jammer.

Ben op onderzoek uit gegaan en dit kwam ik tegen op internet... heel veel mensen schijnen problemen te hebben om de Tascam US-122 aan de praat te krijgen in combinatie met Windows 7:
http://www.sevenforums.com/drivers/2...-us-122-a.html (Website is in het Engels )

Seems to be a bit of a headache... Wat nu?

Laatst gewijzigd door Katya85; 12-11-2011 om 03:28
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-11-2011, 10:07
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Ik heb de spec's van je laptop bekeken. De processor is de laagste in zijn serie voor die laptop ( 1MB cache). Om op te nemen zal dat zeker geen problemen geven maar als je achteraf wat zware vst's gaat gebruiken zou je wel eens in de problemen kunnen komen.

Hij heeft geen firewire dus moet je zeker zoeken naar een usb interface.
Voor 800 euro kan je zeker al iets goed vinden. Maar je kan dat bedrag ook gemakkelijk kwijt aan één mic of aan één interface.

De RME babyface schijnt heel goed te zijn en RME is toch gekend voor degelijke converters en preamps. Daar kan je al 2 mic's op inpluggen en het toestel biedt de mogelijkheid om via ADAT nog eens 8 kanalen binnen te trekken. Kost rond de 525 euro.Dan heb je nog genoeg over voor één betere mic.

Nog een tip; bij Key Music is er dit weekend 6% korting op alle produkten!!

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 12-11-2011 om 10:09
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 12-11-2011, 10:52
Senior Member

Reputatie: bart noorderling wordt hier goed onthaaldbart noorderling wordt hier goed onthaald

Mijn vrouw heeft een Acer Aspire 7720G. Een verschrikking. Ze neemt er nog niet eens mee op, en het apparaat kan zijn warmte al niet kwijt. Dus moet er een extra cooler master onder, zodat het nu eigenlijk geen laptop meer is, maar een desktop. Vaak wil hij niet goed afsluiten...het is wel een intensief gebruikt beestje, maar toch. Ik zou goede back ups maken van je songs.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 12-11-2011, 11:21
Senior Member

Reputatie: S-Style is op goeie weg

Je geeft aan dat je niet gewoon simpele songs wil maken voor op YouTube en het niet te amateuristisch gaat klinken, naja, dat kan gewoon prima met zo'n laptop lijkt mij, de soundcard die je wil aanschaffen moet je echt even goed over nadenken, ook qua budget.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten