homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 11:02
Junior Member

Reputatie: ruez is op goeie weg
Standaard converteren

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over converteren.
Ik weet niet echt of dit hier wel thuishoort maarja.

Ik ben dj en download mijn muziek legaal via www.dance_tunes.com
Nu ben ik vandaag teweten gekome dat alle muziek die op deze site staat
een bitrate heeft van " slechts " 192 kbps. Ik heb dit vergeleken met www.mosdownload.com van ministry of sound.
Op hun site kunnen tracks met een bitrate van 320 kbps gedownload worden.

Nu vroeg ik me af er een groot verschil is in geluidskwaliteit en of je al dan niet het verschil zal horen bij hoog volume zoals op bijvoorbeeld een grote fuif(400 man).

alvast bedankt,

ruez 8-)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 15:14
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: converteren

Je zou het vooral zelf eens moeten testen, hoor jij het niet dan hoort waarschijnlijk niemand het.

Mijn ervaring is dat mp3 compressie amper hoorbaar wordt vanaf 192kbps, en echt onhoorbaar vanaf 256 tot 320.
Het verschil 320 <-> 192 kbps is vooral dat je 192 ietsjes 'dunner' gaat klinken, maar vrijwel onhoorbaar, zeker in niet-ideale omstandigheden zoals een fuif.

Ik zou me geen zorgen maken, veel DJ's gebruiken zéér slechte, lokaal geperste platen (dubplates) en komen er ook mee weg, een 192kbps klinkt daartegenover mijlen veel beter! (maar het is vinyl, dus oud, dus het MOET beter klinken niet? 8-) )
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 16:54
Junior Member

ok super,bedankt!!
will test it right away
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 16:57
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Ik en veel anderen horen het wel, en ik ben al weggegaan van goede parties waar de vybes verkloot werden door de verschrikkelijk slechte sound door mp3 gebruik. Die dj draaide ook met 320 kps.

44.1 Khz 16bit .wav of aiff (cd kwaliteit) is het minimum voor mij.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 18:04
Junior Member

ja maar denk je dat dat echt door de mp3 kwaliteit zelf was?
Zou het niet eerder aan de installatie of de pa gelegen hebben ofzo?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 20:33
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie

Ja, ik heb er ook nog wat op te zeggen want ik ben ook nog hifiofiel.

128 kilobite moet radio kwaliteit zijn en 192 kb moet doorgaan als cd kwaliteit.
Alles staat en valt met de apparatuur die je gebruikt.
MP3Pro en ogg Vorbis zijn de beste compressie.
Normale mp3 compressie is het beste natuurlijk op 320kb en het verschil is veel als je
een goede hi-fi weergave hebt.
Een goede compressie hangt ook of van het programma waarmee je het rippt en 128 kb kan goed
maar ook vervormt klinken vooral bij hoge tonen.
CD.ex vind ik zelf een goed compressie programma maar er zijn er vast meer.

Ogg Vorbis en mp3pro zijn de beste formaten en je kunt er mee comprimeren tot 360 kb, dit staat practisch gelijk aan cd kwaliteit en het verschil kan ik moeilijk horen met ( mijn ) apparatuur.

Als je een mp3 hardt draait zal er geen extra vervorming zijn en als die er is zal je die ook horen als je het zachtjes draait.
Zeker dus bij 192kb zal er geen vervorming zijn.
Het staat en valt bij de weergave en een duurre hifi instalatie staat niet in vergelijking met podium luidsprekers en versterkers
en je zal het dus ook nooit horen.

Ik zelf zie het zo, 128kb is een ruwe ripp van een track, 192kb is een kwaliteits rip maar nogsteeds een beetje ruw, alles daarboven wordt weer hifi 224 of 320kb maakt niet veel meer uit normaal gesproken.
Maar zoals gezegt het hangt helemaal af van het ripp programma en het formaat, en als laatste ook van de kwaliteit van de cd.
Krassen worden sneller een probleem naarmate je meer gaat comprimeren.

Ik zelf hoor het zo, de klank van mp3 pro en oggvorbis op 360kb is perfect en als de bitrate naar beneden gaat hoor ik zelf dat er steeds meer dynamiek en ambiance (Ruimtelijkheid) uit de opname verdwijnt en vanaf 128 kb gaat het metaliger klinken en scheller.

Je hebt ook veel meer compressies, zoals APE,m3a, en nog veel meer, maar mp3 en vooral mp3pro en ogg zijn de beste.
Ook microsoft zelf heeft compressie formaten maar alles klinkt slecht.

Ook het omzetten naar een wav bestand vergt wat aandacht want lang niet alle programma's zetten mp3 goed om met als resultaat vervorming en soms klikken.
Gebruik CD.EX voor het omzetten, ik heb er nog nooit gedonder mee gehad.

Sommige mp3's zijn ook te hard omgezet en bijna al het volume is constant, net alsof een compressor al het signaal op 0db zet.
Dit is ook niet goed, met als resultaat dat het digitaal vervormt en de dynamiek uit de muziek gaat ( verschil tussen hard en zacht )

Het beste
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 20:40
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Citaat:
ruez wrote:
ja maar denk je dat dat echt door de mp3 kwaliteit zelf was?
Zou het niet eerder aan de installatie of de pa gelegen hebben ofzo?
Ik merk ook op dat de ene mp3 converter tov de andere niet dezelfde kwaliteit oplevert. En ik hoor dat ....

Neem even de tijd en kijk eens op volgende link http://www.looprecorder.de/tut_l3codec.php
De Fraunhofer MP3 Codec een van de betere mp3 codecs.
Ook MP3 Pro is een betere-kwaliteits codec dan *.mp3

Tjaw
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 20:52
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

natuurlijk doet de convertorkwaliteit ertoe, maar op zware systemen (+1000w) hoor je zelfs met de beste convertors, en met de beste pa grote verschillen, vooral in de bass en hoge frequenties is er een vervorming, zelfs op 320kps mp3 die ge-encodeerd is door een lame agloritme (wat de beste is).

Voor gewoon radio/hifi/... gebruik is mp3 voldoende, alhoewel mensen met scherpe oren zoals ik, wel nog verschillen horen. Maar die zijn zo subtiel dat het er eigenlijk niet veel to doet voor dit gebruik. Ik maak ook radio met 320 kps .mp3's (op radio urgent.fm (105.3fm in gent), voor de nieuwsgierigen), maar draai die nooit in een party.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 23:38
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

leuk dat je dat hoort, ik ben nochtans zeker dat je al vaker DJ's met serato hebt gehoord zonder dat je het wist.
Ik denk dat inderdaad de PA en de rest van de keten meer invloed hebben gehad op die slechte kwaliteit, zeker als de DJ zijn ingebouwde converters van zijn laptop gebruikte, en/of hij 'kazaa' mp3's gebruikte die werkelijk schandalig slechte kwaliteit hebben.

Als ik in de praktijk MP3s maak van zelfgemaakte mixes vergelijk ik ook graag de één vs de andere op mijn, toch erg kwalitatief, monitorsysteem, conclusie...euhm...héél subtiel verschilletje, niet om naar huis te schrijven, audio'leken' horen het niet eens (320kbps).
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 07-02-2007, 17:02
Vintage Member

Ik ga ook met serato werken, maar met .wav files, wat dat ook kan. En dan zal je het verschil ook wel horen denk ik tussen ik die met .wav draai, en iemand die met .mp3 draait.

Het enige nadeel is dat de HD groter moet zijn om alles mee te sleuren, maar op een 500GB HD kan toch wel al 50000 minuten muziek in 44.1kHz 16bit .wav wat wel voldoende moet zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten