homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 23-09-2011, 12:04
d-ter's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: How to loose the loudness war .....

@sida: en waar precies, als het in de mix zit ? Wil je zo vrijgevig zijn ? :-)

Deetr
  #12 (permalink)  
Oud 23-09-2011, 12:28
joez's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: joez wordt hier goed onthaaldjoez wordt hier goed onthaald

als je een luid eindresultaat wil zonder in de mastering alles kapot te compressen/limit'n
kan je best in elk afzonderlijk stapje al compressen,
telkens kleine ratio's en klein gain reductions,
op die manier gaat je eind-ding niet clippen/zuigen/pompen/... of whatever lelijke woorden er nog voor zijn.

hier is een meneer die dat nog helderder kan uitleggen:
Master a song loud, without killing it stone dead

en hier is een topic op gearslutz waarin Andy Wallace wordt vermeld,
hij heeft dat principe helemaal begrepen. Zijn mixen hebben dynamiek maar klinken geweldig luid zonder pijn te doen:
Andy Wallace mix = LOUD master? - Gearslutz.com
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 23-09-2011, 17:39
Vintage Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d-ter Bekijk bericht
@sida: en waar precies, als het in de mix zit ? Wil je zo vrijgevig zijn ? :-)

Deetr
Mixen (en masteren) doe je met je oren.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 23-09-2011, 17:50
JimMstr's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sida Mosae Mastering Bekijk bericht
Nee, het verschil zit in de mix, om mee te beginnen .
Inderdaad, zoals hier blijkbaar verkeerd geinterpreteerd, vooral omdat ik enkele draadjes terug nog met die kwestie zat (Meer uitslag bij compressie door lowcut).

Door te vertellen dat "loudness" begint bij een mix, bedoelde SidaMosae niet: zorg dat je reeds genoeg headroom gebruikt door genoeg te compressen. Ik denk dat Martijn bedoelde: door je spectrum correct te verdelen zorg je voor een gebalanceerd resultaat, wat de mastering engineer luider krijgt dan een niet-gebalanceerde mix.

Dus niet: "ik mix zoals ik gewend ben en ik maak die mix zo luid mogelijk voor de ME", maar eerder: "als ik correct mix, krijgt de ME meer ruimte om 'm luider te krijgen."
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 23-09-2011, 17:53
JimMstr's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slagboom Bekijk bericht
Mixen (en masteren) doe je met je oren.
Hier moet ik je toch even gas laten terugnemen.

Mixen (en masteren) doe je inderdaad met je oren. Maar dat wil niet zeggen dat een bepaalde wetenschap niet kan bijdragen aan de mix, zonder dit gehoord te hebben.

Zoals vaak met lowcuts (EQ in het algemeen) en compressie het geval.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 23-09-2011, 20:13
Carels's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Goed Eq'en met een goede signaal verhouding over het hele spectrum zorgt
ontegensprekelijk voor luidere mixen. Genoeg cutten zodat niet alle geluiden
met superveel energie zitten op dezelfde frequentiebanden. Zeker naar lage
frequenties toe. Die nemen immers veel energie in.
Geen makkelijke opgave. Maar als je daar al mee begint heeft de ME het veel
makkelijker om een 'luid' nummer te krijgen zonder al te veel nadelen.

Bovendien nog effe melden dat niet alle genres nood hebben aan dynamiek.
Nadeel hiervan is dat deze genre's steeds luider zullen worden. Ze willen
immers niet als te plat vallen tussen meer dynamische stukken en knallen
daarom maar zo hard mogelijk de hele tijd. Love it or hate it. Het is een
harde realiteit en als je mee wil in de hedendaagse industrie kan je er niet
om heen. Ik ben die hele discussie eigenlijk wat beu. Klant is koning zeg ik
altijd en als ze het luid willen, dan kunnen ze het zo krijgen. Gewoon effe
inlichten over de nadelen Ö
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 24-09-2011, 09:33
DeadPoet's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: DeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatieDeadPoet heeft een uitstekende reputatie

Mixen is ook het creŽren van een illusie.. maximaal rendement uit een minimale voltage halen schrijft Michael Stavrou in zijn boek. Als je de compressietechnieken van de 'grote' mannen bestudeert (ik kan je een aantal afleveringen van Pensado's Place op youtube aanbevelen, oa. die met Michael Brauer en Jack Joseph Puig) zie je dat die mannen het concept van compressie ki-lo-me-ters verder nemen dan wij normale stervelingen kunnen begrijpen. Ik heb het al moeilijk met 1 of 2 compressoren in serie, die mannen hebben het over concepten zoals 4 vocal faders die dan nog eens naar verschillende bussen gestuurd worden of compressoren gebruiken om de timing en feel van een instrument aan te passen.
Die zijn niet bezig met middelmatige tracks op te kuisen, met de juiste timing van 1 enkele compressor uit te zoeken, met de juiste frequenties om te boosten of cutten te zoeken,...

Ook is vaak dynamiek een illusie. Naast compressie gebruiken die gasten *massa's* automatisatie. Er zijn genoeg filmpjes op youtube te vinden van mensen die de mix van grote gasten filmen en er zijn weinig faders die lang stilstaan (en dan niet een millimetertje bewegen, maar echt zwaar over en weer gaan). Een voorbeeld dat me te binnen schiet is bvb The Pretender van Foo Fighters... ergens rond 0:30 komt dat gitaartje erin, het moment dat alle gitaren bijspringen gaat dat een aantal dB's naar beneden, maar als je je daar niet echt bewust van bent hoor je dat niet: de mixer heeft je aandacht gepakt met dat zo hard te zetten, je brein pikt dat geluid op en kan dat perfect volgen in de densere mix achteraf ook al wordt dat een heel eind zachter gezet. Maximale illusie met zo weinig mogelijk effectief voltage te gebruiken.

Als mixer moet je het handje van de luisteraar pakken en die vertellen waar hij/zij naar moet luisteren, je zou er van verschieten met hoeveel je kan wegkomen soms.

Haja, nog een gedachte die me te binnen schiet: iets kan maar 'groot' of 'luid' klinken als je ook iets hebt dat klein/zacht klinkt. Maak zelf contrasten in je mix. Maak iets speciaal te zacht/hard/luid/stil/ver weg/in your face zodat je een contrast creŽert binnen je mix. Op die manier wek je ook weer de indruk van dynamiek zonder dat die er eigenlijk wel is.

Boeiend onderwerp waar ik nog maar een stukje van begin te begrijpen, laat staan dat ik het zou kunnen toepassen.

Edit: ik zie mixen zoals een instrument leren spelen: in het begin ben je veel bezig met techniek, hoe hou ik dat instrument vast, waar liggen die noten, hoe krijg ik die in godsnaam gespeeld,.. op de duur heb je techniek, smaak en ervaring en ben je met andere concepten bezig, heb je een grotere bagage waaruit je kan putten en kan je veel verder gaan dan wat je in het begin deed. Damn, moest mixen zo vanzelf gaan als voor mij het basspelen is, het zou fijn zijn - maar zolang ik dat niet kan moet ik studeren! :-p

Herwig

Laatst gewijzigd door DeadPoet; 24-09-2011 om 09:36
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 24-09-2011, 10:40
Tradd's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Tradd wordt hier goed onthaald

+1 voor DeadPoet.

Automatisatie = holy grail. Het ligt echt niet aan die ene compressor van 4000€ of meer.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 25-09-2011, 11:48
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertvanhoof Bekijk bericht
Klopt.

Groetjes,
Gert
Ben ik het niet helemaal mee eens. Percussieve impulsen - die uitschieters veroorzaken en daarmee de Crest-factor groot maken - worden door compressie niet afdoende bestreden. Daarvoor werken begrenzers veel effectiever. Het kan ook met fase-draaiing, maar dat goeie software en/of veel inzicht.
De Crest-factor slaat meer op de golfvorm dan op de dynamiek.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 25-09-2011, 11:56
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Ben ik het niet helemaal mee eens. Percussieve impulsen - die uitschieters veroorzaken en daarmee de Crest-factor groot maken - worden door compressie niet afdoende bestreden. Daarvoor werken begrenzers veel effectiever.
Ik had het in mijn oorspronkelijke post dan ook over "dynamische processing". Daar valt ook limiting (begrenzing) onder. Laten we hier niet weer een semantische discussie van maken…

http://en.wikipedia.org/wiki/Crest_factor

Gert

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 25-09-2011 om 12:04
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten