homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-09-2011, 20:07
Junior Member

Reputatie: Tyson is op goeie weg
Standaard Kleine kamer: de moeite?

Hallo, ik ben Tijs en ben sinds vorige week veel aan het lezen op dit forum. Vorig jaar ben ik, sinds de aankoop van mijn Yamaha's HS50m, begonnen met serieus producen van house (was al een jaar of drie aan het prutsen in Ableton), wat deze zomer resulteerde in mijn eerste officiële remix op iTunes.
Toen ik mijn monitors verhuisde van thuis naar mijn kot (eigenlijk een kamer in een gedeeld appartement), merkte ik dat de akoestiek echt niet goed zat (nogal schel geluid, lage tonen zijn nogal troebel en hoge tonen worden geëchoëd). Daarom ben ik hier wat beginnen lezen en ben ik meer te weten gekomen over akoestiek. Aangezien ik student ben, zou ik dit zo goedkoop mogelijk willen aanpakken. Maar mijn kamer is wel erg klein (2,5m op 2,5). Mijn bureautje en mijn bed passen er net in (naast twee kleine rekjes is dat het enige wat erin staat). Nu vraag ik mij of het de moeite is om hieraan te beginnen (investeren in meetapparatuur, rockwool etc.), aangezien ik niet weet of het wel een verschil zal maken. Want één zijde van mijn kamer bestaat uit een raam en plaats voor basstraps heb ik ook al niet. Daarenboven heb ik ook gelezen dat vierkante kamers problematisch zijn om akoestisch te verbeteren. Ik had gedacht om enkele simpele absorptiepaneeltjes te maken en die zodanig te plaatsen dat de akoestiek iet of wat verbetert. Die panelen kan ik dan ook nog meenemen naar huis, want het is waarschijnlijk het laatste jaar dat ik op deze kamer zit. Anyway, hieronder een panorama van mijn kamer om een idee te geven.

Om nog eens samen te vatten, is het in mijn situatie aangeraden om geld te investeren in een betere akoestiek, of is er geen beginnen aan?

Nog een opmerking, zijn er mensen die de YouTube serie Studio Rescue kijken? Ik vond dit wel interessant en leerzaam, al vind ik dat er af en toe wel wat meer kan gedaan worden.

[media]http://www.youtube.com/watch?v=02qpJt0hsL0[/media]
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-09-2011, 03:24
Member

Reputatie: Castro is op goeie weg
Standaard Re: Kleine kamer: de moeite?

Hallo,
Die youtube link bevat idd een paar goeie tips als je beperkt bent in ruimte...

Over het algemeen geldt die 'triangle' die erin uitgelegd wordt, als 'good
practice' voor speaker setup, en ik ga ook zelf ns de tips volgen ivm
isolatiematriaal. :-) Ik heb hetzelfde prob met beperkte ruimte (+/- 3x4m).

Je moet ook zoveel mogelijke andere objecten dan vloer,
plafond en muren vermijden in dezelfde kamer.
Liefst geen kasten, rekken, of bedden,... dat zorgt er allemaal voor
dat de geluidsgolven verschillend gereflecteerd worden,
met vervorming tot gevolg.
Vermits je wel heel erg krap zit, en je onmogelijk je bed, kasten,... kan
weggooien, zou je zoveel mogelijk alles moeten kunnen tegen de muur
bevestigen.
Maar dan nog... Hou er rekening mee dat je nooit fatsoenlijk geluiden onder
de 100hz zal kunnen horen. Niet met de beste isolatie of de beste boxen...
Wat de fabrikanten je ook wijsmaken...

Een vlugge rekensom (basis-akoestiek) leert
ons immers dat de wavelength (golflengte) die een 100hz geluidsgolf nodig
heeft 3,44 meter is: Wavelength

Dus no way om subwoofer geluid correct weer te geven, en dat heb je nodig
vooral bij muzieksoorten die daar voor een groot deel vanaf hangen
(electronische dansmuziek bv.)
Dus je moet al niet teveel investeren in subwoofers of studiomonitors met
zo'n beperkte ruimte.

Laatst gewijzigd door Castro; 05-09-2011 om 03:31
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05-09-2011, 03:46
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald

volgens mij is het niet helemaal waar van die lage tonen die niet te horen zijn, mijn koptelefoon geeft ook moeiteloos 50Hz.
Investeren in monitoren lijkt me niet nodig, je hebt al mooie speakers.
Bedden en boekenkasten kunnen je geluid ten goede komen, zo had ik eerst achter mijn bureau een grote boekenkast, welke later is verplaatst naar een ander kamer, gevolg was veel meer reflectie, dus nadelig voor mij.
ook een bed matras is een absorbeer, een best flinke ook.

natuurlijk is 2,5 op 2,5 niet groot, maar ik denk dat hier best een werkbare ruimte van te maken is met een klein budget.

de vraag is alleen, wat is het budget, dan zijn er voldoende ervaren forum leden die je gericht kunnen helpen!

Kun je wat van je werk posten, vind ik altijd leuk

Succes ermee!

PS: welkom op het forum!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-09-2011, 07:43
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Castro Bekijk bericht
Hallo,
Maar dan nog... Hou er rekening mee dat je nooit fatsoenlijk geluiden onder
de 100hz zal kunnen horen. Niet met de beste isolatie of de beste boxen...
Wat de fabrikanten je ook wijsmaken...

Een vlugge rekensom (basis-akoestiek) leert
ons immers dat de wavelength (golflengte) die een 100hz geluidsgolf nodig
heeft 3,44 meter is: Wavelength

Dus no way om subwoofer geluid correct weer te geven, en dat heb je nodig
vooral bij muzieksoorten die daar voor een groot deel vanaf hangen
(electronische dansmuziek bv.)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekkorr Bekijk bericht
volgens mij is het niet helemaal waar van die lage tonen die niet te horen zijn, mijn koptelefoon geeft ook moeiteloos 50Hz.
Dekkorr heeft hier 100% gelijk: bij dergelijke grote golflengten gaat je kamer reageren als een drukkamer en krijg je zelfs een veel mooiere vlakke weergave dan vanaf je laagste mode de kop opsteekt.
En inderdaad Dekkorrs voorbeeld is een ideaal bewijs.
Dekkorr: Je kan dus rustig stellen dat het niet waar is en die "volgens mij" en "niet helemaal" gewoon weg laten.

Voorbeeldjes:

In een reflecterende ruimte van 6,0 x 4,5 x 2,8 m:

20,0 Hz: De weergave is zo vlak als een biljartlaken. Je zou alleen maar kunnen dromen dat een kamer zo reageert over het totale spectrum.
Dit is zo'n beetje het effect dat je krijgt in een hoofdtelefoon over het ganse spectrum.
http://www.homerecording.be/forum/at...1&d=1315204302

100,8 Hz: Hier krijg je de klassieke zieke ruimteakoestische effecten, resulterend in de opmerkingen: Ik heb te veel bas, ik heb te weinig bas, mijn bas is rommelig, te weinig definitie, te veel dit ...., te weinig dat ....
En heel uw job met ruimteakoestische maatregelen is hopen dat je die 100,8 Hz er zo veel mogelijk terug laat uitzien als het plaatje van 20 Hz dat van nature al zo is.
http://www.homerecording.be/forum/at...1&d=1315204302
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Image 1055.jpg
Bekeken: 492
Grootte:  15.1 KB
ID: 9389   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Image 1097.jpg
Bekeken: 463
Grootte:  16.3 KB
ID: 9390  

Laatst gewijzigd door EricDesart; 05-09-2011 om 08:28
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-09-2011, 08:02
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekkorr Bekijk bericht
Bedden en boekenkasten kunnen je geluid ten goede komen, zo had ik eerst achter mijn bureau een grote boekenkast, welke later is verplaatst naar een ander kamer, gevolg was veel meer reflectie, dus nadelig voor mij.
Double check!

Ik heb nooit veel gedaan aan akoestische verbetering van mijn ruimte, omdat ik het best goed vind klinken, misschien ook omdat oik achter me een hele wand vol met pockets heb staan

IZ.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-09-2011, 09:30
Erelid

Reputatie: EricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerdEricDesart wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyson Bekijk bericht
Aangezien ik student ben, zou ik dit zo goedkoop mogelijk willen aanpakken. Maar mijn kamer is wel erg klein (2,5m op 2,5). Mijn bureautje en mijn bed passen er net in (naast twee kleine rekjes is dat het enige wat erin staat).
Ik moet altijd glimlachen. Wéér een 2D homerecorder.
Hoe hoog is deze kamer? (ergens tussen 2,4 en 2,65 m of een oude woning > 3 m?)

Een ideaal startpunt is vaak je plafond te benutten:
Een figuur dat ik ooit maakte dat eerder principes geeft dan een juiste uitvoering die je moet aanpassen aan je individuele situatie.

Je kan zo'n plafond in tegels van 60x60, 120x60 en 120x120 leggen, maar je kan hier ook een combinatiepatroon met deze verschillende tegelgroottes van maken, indirecte verlichting in werken of standaard modulaire verlichtingsarmaturen in leggen. En die platen bestaan in 1001 types, van goedkoop tot behoorlijk duur.

Wordt zo'n plafond te dood kan je eenvoudig hier en daar op strategische plaatsen reflecterende paneeltjes in liggen die vooral in het hoog meer klaarheid kunnen brengen, zonder (haast) enige aantasting in het laag.
Dit is slechts gestileerd. Je kan gewoon veel bedenken vanuit dergelijke basis.

Verder krijg je de klassieke spiegelbronnen die te behandelen zijn, en als je toch iets in de hoeken zou kunnen doen?
Hoe kleiner een ruimte wordt hoe meer dat het modaal gedeelte van de akoestiek inzake frequentie naar boven opschuift (waar je die vervelende geïsoleerde pieken en putten hebt).
Maar dat betekent hoegenaamd niet dat iemand met een ruimte van 4 x 5 x 3m meter hier geen last meer zou van hebben (alleen verschuift dit fenomeen in frequentie).

Laatst gewijzigd door EricDesart; 05-09-2011 om 11:54
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 05-09-2011, 13:24
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyson Bekijk bericht
Toen ik mijn monitors verhuisde van thuis naar mijn kot (eigenlijk een kamer in een gedeeld appartement), ... want het is waarschijnlijk het laatste jaar dat ik op deze kamer zit.
Ik zou in dat geval toch niet echt veel geld investeren in akoestische oplossingen. Binnen een jaar mag je immers je oefening opnieuw beginnen, en dan maar hopen dat je een deel van je investering kan herbruiken (lijkt me niet evident met akoestische behandeling).
Vraag is ook hoe lang je nu al je studio op kot hebt ? Ik kan me immers inbeelden dat kotgenoten het niet echt leuk gaan vinden om elke avond een paar uur naar een track-in-wording te moeten luisteren.

Laatst gewijzigd door Rocsee; 05-09-2011 om 13:30
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 05-09-2011, 14:13
Senior Member

Reputatie: erwinastrid is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rocsee Bekijk bericht
Ik zou in dat geval toch niet echt veel geld investeren in akoestische oplossingen. Binnen een jaar mag je immers je oefening opnieuw beginnen, en dan maar hopen dat je een deel van je investering kan herbruiken (lijkt me niet evident met akoestische behandeling).
Vraag is ook hoe lang je nu al je studio op kot hebt ? Ik kan me immers inbeelden dat kotgenoten het niet echt leuk gaan vinden om elke avond een paar uur naar een track-in-wording te moeten luisteren.
je kunt ook denken dat je er nog een heel jaar moet zitten en dus best wel iets mag investeren. het leven is maar kort een jaar is lang.
hoe lang hij er nu zit lijkt me niet relevant voor zijn kotgenoten. hij zit er nog een jaar. dat lijkt me als kotgenoot belangrijker om te weten. bovendien is de tijd niet terug te draaien
groeten,
erwin
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 05-09-2011, 14:23
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald

Wat ik met die tijdvraag bedoelde was eigenlijk: als hij nu nog maar sinds 1 september daar zit en nu met zijn vraag komt, het mij een reëel risico lijkt dat binnen de paar weken iemand zijn beklag komt doen. Mocht hij daar al sinds vorig schooljaar zijn home-studio'tje hebben, is dat risico dus veel kleiner.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 05-09-2011, 17:14
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Klopt wel enigszins wat Roscee hier aangeeft... Niet zozeer de bedoeling van het draadje maar wel een goed punt.

Sowieso: als student die dingen aanpakken gaat sowieso wat sparen vergen, en met het mini-kamertje waarin je zit is waarschijnlijk sowieso niet de bedoeling om daar veel langer als een jaar in te zitten... Mijn controle ruimte is 4 op 4,8 (ongeveer) en ik kan me daar sowieso geen bed bij inbeelden

Toen ik zelf op kot zat in Rotterdam was ik dolgelukkig dat ik naast mij een regie-student had die ervan hield, en boven me mensen woonden die zelf hun muziek graag op luid volume luisterden. Toch kwam er al snel reactie, van beide kanten, want: Ik verwacht sowieso complete vrijheid qua geluid, maar als ik zelf moest opnemen moesten de mensen naast mij wat stiller functioneren. En dan hadden we nog niet over de "echte" buren gesproken.

Ik zou hier niet téveel insteken. Als je de situatie voor 2-300 kan verbeteren, zeker doen, maar anders zou ik geduldig mixen met je hoofdtelefoon en wachten.

Edit: trouwens, je foto's nader bekijkend: het is niet ten zeerste aan te raden om te slapen langs apparaten met een deftige elektro-magnetische straling. Maar goed, je bent een student, je geeft waarschijnlijk niet zo héél véél om gezondheid
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten