homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-08-2011, 19:12
Junior Member

Reputatie: ThijsvB is op goeie weg
Question Nieuwe microfoon: dynamisch of condensator?

Hallo allemaal,

Ik ben nu ongeveer een half jaar bezig met opnemen en nu kom ik bij het volgende probleem:
Ik heb altijd gitaar gespeeld en daarbij gezongen en zo ben ik daar gewend aan geraakt. Nu heb ik maar één microfoon (een sE electronics sE2200a), waardoor ik zang en gitaar (niet fatsoenlijk) tegelijk op kan nemen. Ook heb ik vaak het idee dat mijn stem door de condensator helemaal niet warm meer klinkt, het gaat een beetje schel klinken. En ik ben niet zo erg van de EQ helemaal aanpassen want ik heb het idee dat ik er dan snel iets van maak wat niet meer bij mij hoort.
Nu was ik aan het denken om een nieuwe microfoon aan te schaffen, zodat ik zang en gitaar tegelijk op kan nemen. En omdat ik niet zo tevreden ben met zang over de 2200a, denk ik dat ik het best een microfoon voor zang kan kopen. De gitaar klinkt immers heel goed over de condensator!
Maar daarbij kwam ik bij het volgende: Ik wil niet teveel geld uitgeven aan een microfoon (maximaal 150 euro), en daar heb je niet snel een condensator voor. Ook heb ik het idee als ik op youtube naar mensen kijk die een dynamische microfoon gebruiken, dat hun stemmen vaak wat warmer overkomen. Daarom dacht ik dat ik misschien het best een dynamische microfoon kan kopen voor mijn zang.
Wat mij bij het volgende brengt: Ik heb zitten zoeken en heb mijn keuze terug gebracht naar twee microfoons: de AKG D5 en de Shure beta 58a. Ik neig nu een beetje naar de D5 omdat die toch een stuk goedkoper is.
Mijn vragen aan jullie:
Kan ik eventueel toch het geluid van mijn 2200a beter maken en zo ja hoe?
Heeft iemand van jullie ervaringen met het verschil tussen de D5 en de beta 58a?
Is het überhaupt een goede keus om voor een dynamische microfoon te gaan?

Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven.
Groetjes,
Thijs
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-08-2011, 19:23
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Nieuwe microfoon: dynamisch of condensator?

Welke interface of mic preamp gebruik je? Een dynamische mic kan wat meer gain nodig hebben...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-08-2011, 19:28
Junior Member

Ik gebruik een Tascam US-122mkII audio interface. Zou ik voor een dynamische microfoon dan een voorversterker moeten hebben?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-08-2011, 19:38
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Tascam geeft blijkbaar niet eens specs op hun site. Ik dacht dat die zo'n 40 db versterking had. En voor sommige dynamische mics is dat aan de krappe kant. Zeker als je stillere bronnen opneemt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-08-2011, 19:50
Junior Member

Hmm oke daar had ik nog niet aan gedacht. Weet je toevallig of de AKG D5 of de shure beta 58a het daarmee halen of niet? Want een nieuwe audio interface aanschaffen ben ik iig niet van plan.. Of is er een andere manier om het goedkoop op te lossen?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-08-2011, 19:56
Junior Member

Ik heb nog even gezocht naar het dB wat hij geeft, hier staat het denk ik bij:
TASCAM US-122MKII USB 2.0 2-channel Audio/MIDI Interface: Shop Pro Audio & Other Musical Instruments | Musician's Friend
Ik kan er alleen niet veel uit halen
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-08-2011, 20:56
Vintage Member

Daar staat het ook niet tussen...
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-08-2011, 21:55
Senior Member

Reputatie: BRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstralingBRDR heeft een prima uitstraling

Onderaan de manual staan uitgebreide specs...

http://tascam.com/content/downloads/...s_Manual_E.pdf
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-08-2011, 16:40
Junior Member

Bedankt voor de tip! Ik kan er alleen zelf niet zoveel uit halen, ik weet niet precies waar ik moet zoeken. Kan een van jullie misschien zien of mijn interface genoeg gain geeft voor een dynamische microfoon? Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 12-08-2011, 13:05
Junior Member

Niemand?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten