homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Mededelingen

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-08-2011, 08:42
Junior Member

Reputatie: keesje is op goeie weg
Standaard Reaper vraag

Mijn eerste vraag!

Ik werk met reaper, ik neem zang op, meestal over een orkestband. Ook maak ik wel eens eigen nummers, waarbij ik alle instrumenten uit mijn keyboard tover. Niet fantastisch dus, maar goed genoeg om een idee te krijgen.

Wanneer ik het render naar mp3 (bijv voor leerling, om op usb-stick mee te geven), krijg ik vaak een andere mix dan in reaper zelf. Dus dan is vaak ineens de zang te zacht, bijvoorbeeld. Ik moet dan in de mix (in reaper) de zang wat opschroeven, op de gok, zodat de mp3 weer in balans is.

Niet te doen dus, hier kan je niet goed mee werken. Het rare is, dat het niet altijd gebeurt, maar wel vaak.

Weet iemand of ik ergens iets verkeerd heb ingesteld? Of is er een andere oplossing? Zou fijn zijn.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-08-2011, 13:36
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Reaper vraag

Ik moet zeggen, ik had dit ooit in Sonar, maar toen bleek dat ik bij het renderen ook moest aangeven welke uitgangen werden gerenderd. Dus ik moest selecteren of de bussen mee gerenderd werden en ik moest zorgen dat de monitor-uits bvb niét meegerenderd werden. Even kijken mss in je exportopties?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-08-2011, 15:00
Junior Member

Oef, dit klinkt voor mij al aardig ingewikkeld...
Maar ik zal eens kijken wat ik al dan niet mee kan renderen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-08-2011, 21:53
Junior Member

Effe een update.
Ik heb de nieuwste versie van Reaper er zojuist overheen gedownload (geupgrade moet ik zeker zeggen?) enne... dat is al wennen! Ik heb al een aantal vragen (die ik hier nog niet had gesteld) zelf weten op te lossen. Hoe knap!

JimMstr: Ik zal later je tip eens gaan uitproberen, voor nu ben ik al blij met wat ik nu heb gevonden!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-08-2011, 18:01
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door keesje Bekijk bericht
Oef, dit klinkt voor mij al aardig ingewikkeld...
Maar ik zal eens kijken wat ik al dan niet mee kan renderen.
Is totaal niet ingewikkeld hoor.

Soms moet een DAW keuzes maken qua outputs hij rendert. Een masterbus is in een DAW soms zowaar gelijk aan een effectbus, soms heb je de keuze tussen de outputs van je DAW, enz.

Gebruik je veel buseffecten, dan moet je zorgen dat je busses mee gerenderd worden, maar doe dan niet je monitoring via daar, of die kunnen erbij zitten.

Als je in je export-scherm opties hebt (ik ken Reaper niet zo heel goed) kies dan voor de master-uitgang, of indien nodig de uitgangen van de interface waar de master doorging.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten