homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 05-08-2011, 22:09
Member

Reputatie: the funx is op goeie weg
Standaard Als songwriter nummers aanbieden, hoe tewerk gaan?

Beste forumers, een vraagje:
Ben al een tijdje bezig met mijn nummers te demoŽn, heb na veel rondvragen en zoeken, op dit forum een steengoeie zangeres gevonden. We werken samen online en mijn nummers beginnen stilaan in een beluisterbare fase te komen.
Die nummers wil ik aanbieden om zo (heeeel) misschien via de auteursrechten een centje te verdienen.
Nu is de kwestie hoe krijg ik de nummers in de juiste oren? Ik lees overal dat de A&R mensen altijd naar nummers zoeken dus hoe begin je daaraan?
Je nummers online zetten (myspace of zo) is dat niet wat afstandelijk/oncontroleerbaar?
Stuur je gewoon oldskool CD'tjes rond? Of bestook je ieder mailadres uit de business met mp3tjes?
Alle zinnige en onzinnige ideeŽn zijn welkom? Wat denken jullie?
Merci.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-08-2011, 10:05
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Als songwriter nummers aanbieden, hoe tewerk gaan?

Alles wat je al aangeeft kan zeker werken.
Nog beter is om naar 'industry websites' te zoeken. Ik herinner me nu niet direct namen, maar ze bestaan. Deze sites slaan een brug tussen muzikanten, songwriters en labels.

Talenthouse komt in de buurt, maar is voor verschillende artistieke disciplines.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-08-2011, 10:07
Senior Member

Reputatie: webmasterbob heeft (nog) geen reputatie

hi,
leuk dat je zulke goeie muziek-contacten hebt.

het is maar net wat je wilt, echt geld verdienen of niet.
zelf heb ik een eigen website gebouwd en daar clips op gezet.
ondertussen veel reclame maken voor je site en zelf een cd maken zorgt ervoor dat je wel wat leuke centjes verdient maar goed, dat doe ik als 15 jarige muzikant... als je het beter wilt aanpakken moet je je registreren bij sabam (belgie) of buma/stemra (nl) dit kost je wel geld maar op deze manier heb je je muziek goed beschermd..

hoop dat je hier wat aan hebt?
er is anders nog genoeg informatie te vinden op internet en er zijn hier genoeg mensen die je verder kunnen helpen..

succes
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-08-2011, 10:11
Senior Member

misschien dit even lezen over soundcloud:
Op de radio - in amerika.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-08-2011, 11:04
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald

Als ik het goed begrijp wil jij je teksten+compositie vertolkt zien door iemand anders? Dan moet je bij een publisher zijn. Dat zijn de mensen die daar mee bezig zijn.
Check volgende link maar eens:
Poppunt Wie Doet Wat - Details

Groeten
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-08-2011, 11:14
Senior Member

Reputatie: steeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaaldsteeljj wordt hier goed onthaald

Zeer brutaal zijn voor jouw gevoel, rechtstreeks naar de artiesten toe sturen of afgeven. In de meeste gevallen zijn het ook normale mensen en iedereen is op zoek naar de ultieme hit, dus ga ervan uit dat alles wordt beluisterd.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-08-2011, 15:58
Member

Reputatie: the funx is op goeie weg

Hey, bedankt voor jullie suggesties.
Voor alle duidelijkheid, Sabam en zo is allemaal in orde.
Ik ben al lang geen 15 meer, al lang gitarist maar nog niet zo heel lang bezig met songschrijven. Ik heb mezelf daarin een beetje verrast dat ik best wel tevreden ben van mijn songs (ik weet het, eigen lof is on-Vlaams). En dat zijn mijn bandleden ook want we hebben onze covergroep opgeborgen en zijn met eigen nummers begonnen.
Ik wilde funky muziek spelen, de band wilde rocken dus zijn we The Bad Characters geworden. Voor mijn rocknummers heb ik dus een bestemming.
Maar de funky nummers en de rustige songs die ik heb worden nu niet gebruikt en dat vond ik een beetje zonde. Dus over die nummers gaat het nu, die zou ik graag aanbieden aan anderen.
Cd's ga ik zeker maken, maar dan alleen om promotie te maken naar de muziekbizz, niet om er geld aan te verdienen.
Ik overweeg om de demo's op myspace te zetten en dan reclame te maken voor die site maar vrees een beetje dat dat te vrijblijvend is, of niet??
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-08-2011, 16:00
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the funx Bekijk bericht
Hey, bedankt voor jullie suggesties.
Voor alle duidelijkheid, Sabam en zo is allemaal in orde.
Ik ben al lang geen 15 meer, al lang gitarist maar nog niet zo heel lang bezig met songschrijven. Ik heb mezelf daarin een beetje verrast dat ik best wel tevreden ben van mijn songs (ik weet het, eigen lof is on-Vlaams). En dat zijn mijn bandleden ook want we hebben onze covergroep opgeborgen en zijn met eigen nummers begonnen.
Ik wilde funky muziek spelen, de band wilde rocken dus zijn we The Bad Characters geworden. Voor mijn rocknummers heb ik dus een bestemming.
Maar de funky nummers en de rustige songs die ik heb worden nu niet gebruikt en dat vond ik een beetje zonde. Dus over die nummers gaat het nu, die zou ik graag aanbieden aan anderen.
Cd's ga ik zeker maken, maar dan alleen om promotie te maken naar de muziekbizz, niet om er geld aan te verdienen.
Ik overweeg om de demo's op myspace te zetten en dan reclame te maken voor die site maar vrees een beetje dat dat te vrijblijvend is, of niet??
ik bedoelde het ook niet zo maar een beetje van dat er 2 opties zijn: hobby en prof zegmaar succes met je songs, als je nummers online hebt staan ben ik benieuwd!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-08-2011, 16:10
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald

Citaat:
Probeer eens Facebook en volg mijn Muziek Marketing blog (voor doe-het-zelf artiesten ): Muziek Marketing Blog
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-08-2011, 16:44
Senior Member

Reputatie: Motoko wordt hier goed onthaaldMotoko wordt hier goed onthaald

Citaat:
Beste forumers, een vraagje:
Ben al een tijdje bezig met mijn nummers te demoŽn, heb na veel rondvragen en zoeken, op dit forum een steengoeie zangeres gevonden. We werken samen online en mijn nummers beginnen stilaan in een beluisterbare fase te komen.
Die nummers wil ik aanbieden om zo (heeeel) misschien via de auteursrechten een centje te verdienen.
Nu is de kwestie hoe krijg ik de nummers in de juiste oren? Ik lees overal dat de A&R mensen altijd naar nummers zoeken dus hoe begin je daaraan?
Je nummers online zetten (myspace of zo) is dat niet wat afstandelijk/oncontroleerbaar?
Stuur je gewoon oldskool CD'tjes rond? Of bestook je ieder mailadres uit de business met mp3tjes?
Alle zinnige en onzinnige ideeŽn zijn welkom? Wat denken jullie?
Merci.
MySpace is niet echt heel erg interessant meer. FaceBook en SoundCloud zijn wat interessanter wat dat betreft, maar dat werkt ook alleen maar als mensen weten dat je er bent.

A&R bij grote labels is lastig en die werken ook vaak nog op een wat oude manier en kunnen wat voorzichtig zijn. Een independent label is een stuk handiger wat dat betreft, daar zijn ook makkelijker specifieke afspraken over te maken. Je kunt natuurlijk ook altijd nog je eigen distributie doen met bijv. Nimbit o.i.d. Op deze manier krijg jij je releases ook in iTunes bijv.

Marketing is denk ik het belangrijkste. Zorg dat mensen weten dat je er bent en dat ze je muziek gaan vinden / luisteren. Er zijn muziek marketing burootjes maar bedenk anders zelf ook even wie je doelgroep is en hoe je die het best kunt benaderen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten