homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 11-08-2011, 12:34
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Als songwriter nummers aanbieden, hoe tewerk gaan?

Laat het ons zeker weten. Hij volgde me op Twitter en moest direct aan dit topic denken, heb er verder niet in detail naar gekeken
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 13-08-2011, 20:09
Member

Reputatie: the funx is op goeie weg

Hey nogmaals bedankt voor de tips allemaal!
Dat dit niet gemakkelijk zal zijn wist ik al van in het begin, maar je moet niet op de grond gaan liggen voor je geslagen bent, dus ik wil het zeker eens proberen.
Als er resultaat is dan laat ik dat hier zeker weten, nu duimen maar en me inschrijven bij Twitter.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 14-08-2011, 09:06
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Ik denk dat je, als je zo je nummers wilt verkopen je vooral persoonlijke contacten moet hebben. Daar ga je veel in moeten investeren. De eerste opening is vaak het moeilijkst, maar als je al lang gitarist bent ken je misschien wel iemand viavia die actief is bij A&R. (Al is A&R ook niet meer wat het vroeger was geloof ik, ik zie soms door de bomen het bos niet meer met die functies en afko's).
Op internet kan je personen zoeken die je graag zou willen leren kennen. Sla die op je je geheugen en zet je mind to it. Wees in de buurt. Ga naar (bijvoorbeeld) een lezing die zo iemand geeft, of een meeting van iets waar je weet dat hij/zij ook is.

Rikke
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 12-09-2011, 08:46
Member

Ok, ik heb tien nummers klaar. De cd's zijn in de maak.
Dus ik bied het hier ook aan: Als er mensen zijn die met bands werken, producers, A&R mensen, artiesten die zelf op zoek zijn naar nummers, managers, weet ik veel.
Als je interesse hebt laat maar weten, dan stuur ik je een cd.
Allez de trip begint!
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 25-03-2015, 02:35
Member

Reputatie: robin333 is op goeie weg

Ik weet dat het al even na datum heb maar ik ben wel heel geïnteresseerd hoe het met je avontuur ging.

Mocht je zin hebben om je ervaringen te delen, zou dat heel vriendelijk zijn. Zelf ben ik dezelfde stap ook aan het overwegen maar ik weet niet goed waaraan ik me kan verwachten.

Mochten anderen ook ervaring hebben met publishers, feel free te respond
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 25-03-2015, 11:02
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

4 jaar na datum heb ik zelf een publishingcontract te pakken. In de eerste plaats uiteraard om zoveel mogelijk uit de auteursrechten van m'n eigen band te kunnen krijgen.
Daarnaast neem ik soms wat losse dingetjes op en geef ik ze allemaal aan bij m'n publisher, zodanig dat hij m'n hele backcatalogue beschikbaar heeft indien nodig. Tot nu toe zonder succes Overlaatst wel bijna mijn muziek gebruikt voor één of andere verfreclame, maar dan toch net weer niet.

De tijd ontbreekt me ook om nog veel dingen te schrijven los van wat ik doe voor m'n band. Ik krijg via m'n publisher af en toe de vraag om tekst of zanglijnen te schrijven voor andere (meestal elektronische) artiesten, maar tot nu toe zat er ook nog niets tussen waarbij ik zelf de klik kon maken om iets relevant te schrijven 't Is echt een stiel dat schrijven in opdracht, waar ik duidelijk nog niet helemaal klaar voor ben. Maar ondertussen blijf ik wel gewoon verder schrijven en ervaring opdoen natuurlijk.

Ik heb trouwens niet ver moeten zoeken naar een publisher. Mijn platenlabel is onderdeel van een groter label, waar ook een in-house publisher zit. Na een reclamecampagne voor Elie Saab werd ik snel uitgenodigd om een pintje te komen drinken en de mogelijkheden rond publishing te bespreken.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 26-03-2015, 03:26
Member

Reputatie: robin333 is op goeie weg

Heb je ook advies voor songwriters die op zoek zijn naar een publisher? In je vorig bericht leek het alsof je redelijk makkelijk aan die publishing deal gekomen bent doordat je al een platenlabel getekend had. Staan publishers tegenwoordig open voor songwriters die nog niks bewezen hebben of is een basis reputatie al bijna een vereiste?

Heel sympathiek (en interessant) trouwens om de afloop van je avontuur toe te voegen op het forum!
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 26-03-2015, 14:08
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Het Brussels Film Festival organiseert een contact wedstrijd tussen muziek talent en management ism Sabam:

Speed dating Muziek en Film Brussel - Maak Muziek!

Er worden tien gelukkigen geselecteerd om in een "speed dating" event met bekende producers te praten.
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 30-03-2015, 22:50
Member

You talkin to me???

Bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen!
Hoe is dit avontuur afgelopen?

Ik heb wat cdtjes rondgestuurd, heb er eigenlijk nooit van iemand een antwoord op gekregen, ook niet de standaard beleefdheidsformule.
Achteraf bekeken was het waarschijnlijk niet goed genoeg denk ik. Hoewel ik nog achter een aantal dingen sta die ik toen gemaakt heb, maar live to learn zeker...

En toen kwam er een scheiding en een nieuw lief en ander werk en van die dingen.
En mijn smaak veranderde, ik heb ondertussen een liefde voor akoestische gitaar gekregen en schrijf nu 'singer-songwriter' achtige nummers.

Dat doet me eraan denken, ik moet ze nog eens opnemen, het materiaal heb ik al, nu nog de tijd vinden...

Toch lijkt het me leuk om eens proberen een 'professionele' songwriter te zijn op de manier die Plonserd beschrijft. Zou dat wel eens willen proberen eigenlijk, maar hoe begin je daar aan?????
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten