homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20-07-2011, 14:26
Senior Member

Reputatie: Nootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatie
Standaard test low-budget-mics deel 2: Overhead mics-posities

Volgende overhead mics getest:

Samson C02

Verkrijgbaar als set van 2 voor een kleine 100euro, geleverd in een handig koffertje met windhoesjes.
Heeft phantom voeding +48V nodig

Audio technica MB 4K

Verkrijgbaar afzonderlijk voor 95euro per stuk.
Wordt ook +48V phantom gevoed

Posities:

Recorderman.

1e OH recht boven snaire, op 2 drumstokken afstand. 2e OH thv schouder drummer, ook op 2 stokken afstand van snare.
Uiteindelijk zorgen dat afstand zowel tot snare als van basdrum beater dezelfde is. bvb dmv een touw.

XY

Mics geplaatst op +/-2m hoogte boven drum midden op centrale lijn tussen snare en basdrum.
Toppen mics net niet tegen elkaar en hoek tussen de mics 90graden.

Glyn Johns

1e oh boven snaire, zelfde als bij recorderman, 2e ongeveer thv de ride naar de hihat gericht.
Opnieuw zelfde afstand van snare als de 1e mic.

ORTF

+/- 2m hoog boven centrale punt tussen basdrum en snaire, mics uit elkaar gericht en een hoek van 110graden tussen de mics

**Opmerking**

De figuren tonen toepassing voor linkshandige drummers. Spiegelen voor de rechtshandigen dus.

Telkens panning 100%LR gebruikt. Gains afgeregeld zodat snare signaal links en rechts even sterk binnen komt.

gebruikte drumset: stagg kit 22?"BD, 14 snare, toms:12" 13" 16" Remo pinstripe heads
paiste pst3: 14" & 16"crash en 14"hihat, pst5: 20"ride en 16"medium crash
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 audio technica mb 4k recorderman.mp3 (1.44 MB, 155x gelezen)
Bestandstype: mp3 samson c02 recorderman.mp3 (1.44 MB, 158x gelezen)
Bestandstype: mp3 samson c02 xy.mp3 (1.44 MB, 152x gelezen)
Bestandstype: mp3 samson c02 glyn johns.mp3 (1.44 MB, 140x gelezen)
Bestandstype: mp3 samson c02 ortf.mp3 (1.44 MB, 129x gelezen)

Laatst gewijzigd door Nootje; 20-07-2011 om 14:32
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 20-07-2011, 21:53
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: test low-budget-mics deel 2: Overhead mics-posities

Interessante tests (ook deel 1). Vooral de verschillende manieren van opnemen vind ik interessant.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan positie 1 (recordman) en daarna ORTF. Bij Glyn Johns vind ik de scheiding tussen links en rechts nogal groot. XY vind ik minst geschikt.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 20-07-2011, 23:16
Senior Member

Reputatie: Nootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatieNootje heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: test low-budget-mics deel 2: Overhead mics-posities

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Interessante tests (ook deel 1). Vooral de verschillende manieren van opnemen vind ik interessant.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan positie 1 (recordman) en daarna ORTF. Bij Glyn Johns vind ik de scheiding tussen links en rechts nogal groot. XY vind ik minst geschikt.
Wat mij opviel bij XY is dat de floortom iets beter (voller) doorkomt in vergelijking met de andere methodes. Ok, hij is maar heel even te horen, maar als je net dat punt gaat gaan vergelijken dan moet je veel minder close mic gaan peuteren om het geluid voller te krijgen. Ik ben er nog niet helemaal aan uit welke opstelling ik definitief ga nemen.

Glyn johns zal het niet worden aangezien die ride er zo overdreven door komt. wel logisch aangezien die mic er dan bijna tegen plakt. Zou met panning waarschijnlijk weg te krijgen zijn, maar dan zal de snare niet meer centraal staan. Voor ORTF is mijn dak eigenlijk een beetje te laag (idem XY). Bij recorderman heeft den drummer nogal wa last van die mic aan zijn oor. Het wordt een beetje de voor en nadelen afwegen denk ik. Voorlopig laat ik het in ORTF opstelling staan.

Ik vermoed ook dat hinderlijkheid van die mic bij die recordman methode afhangt van de opstelling van de drumkit. Naarmate de positie van snare wijzigt tov basdrum komt die 2e mic dichter of verder van het oor van de drummer te staan. expirimenteren zal de boodschap zijn.

De opstelling was heel fijn begonnen trouwens... drummer: "wat doet diene micro hier??!" en hij geeft er een duw tegen zodat hij uit de weg is.... sjuk... gezicht in de handen en *zucht*
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten