homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-07-2011, 11:41
Junior Member

Reputatie: vderoy is op goeie weg
Standaard hulp bij basisopstelling

Hey,
Ik gebruik een MacBook, een Behringer mixer 1002 en Yamaha monitors HS50. Tot nog toe gebruikte ik dit enkel voor afspelen van muziek. Echter ik heb nu wat hulp nodig bij uitbreiding van de gewenste mogelijkheden.
Tot nu toe heb ik line out van MacBook op een stereo ingang staan van de mixer. De Control Room out van mixer gaat naar de monitors. Dit werkt prima.
Echter nu wil ik accoustische gitaar opnemen via software op de Mac. Als ik de gitaar op een mic-ingang (of ander mono-kanaal) aansluit van de mixer en de mixer op zijn beurt op de line in van de Mac aansluit, dan heb ik een loop-probleem : )
Hoe kan ik dan het beste tewerk gaan? Of heb ik nog extra materiaal nodig om dus:
- ALLE geluid van de Mac naar monitors te hebben
- gitaar te kunnen opnemen op Mac en gebruik te kunnen maken van software-effekten, en die dus ook gelijktijdig naar de monitors te sturen
- (later) nog extra Roland F-110 piano aan te sluiten
Bedankt voor jullie input.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-07-2011, 12:04
Member

Reputatie: Fopp is op goeie weg
Standaard Re: hulp bij basisopstelling

wat je nodig hebt is een audio interface.

zoek maar eens wat rond op dit forum dmv de zoekmachine en je zal ontzettend veel informatie over audio interfaces vinden..

grtz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-07-2011, 12:15
Vintage Member

Reputatie: mrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatiemrfreeze heeft een uitstekende reputatie

Audio interface is niet per se nodig.

Je kunt de Main Out van je mixer naar de line-in van je MacBook doen. Als je de line-out van je MacBook in de Tape In van je mixer doet, en je drukt de knop CD/TAPE TO CTRL in en de knop CD/TAPE TO MIX uit, dan gaat het geluid dat terugkomt uit je MacBook niet naar de Main Out, maar alleen naar de Ctrl Room Out en heb je dus geen loop.

Overigens zie ik geen mogelijkheid om het geluid dat van de gitaar de mixer binnenkomt, niet naar de Ctrl Room Out te laten gaan. Je zult dus altijd het originele signaal horen + het bewerkte signaal uit je MacBook. Om dat soort dingen op te lossen ga je wel een audio interface nodig hebben.

Laatst gewijzigd door mrfreeze; 18-07-2011 om 12:18
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-07-2011, 12:17
MOM MOM is offline
Active Member

Reputatie: MOM is op goeie weg

Ik ga je niet adviseren extra apparatuur aan te schaffen, omdat dit niet echt je vraag is. Dat zou een kwaliteits discussie worden en ik wil een antwoord geven op de vraag of het kan met de materialen die je al hebt. Er zijn waarschijnlijk meer oplossingen, maar ik heb even snel gekeken naar het betreffende mixertje, en vermoed dat dit een simpele oplossing is die niet al teveel denkwerk behoeft. Je kan het als volgt proberen.

Mixer CD/tape out naar computer, computer out naar CD tape input.

Het signaal gaat dus via een tape send naar je computer en komt ook weer terug in the tape ins. Omdat je niet wilt dat dit terugkomende signaal wederom naar de computer gaat en dus een lus veroorzaakt moet je CD/TAPE TO MIX schakelaar uit hebben. En tevens moet je het signaal naar de controlroom routen dmv de CD/TAPE TO CTRL ROOM button. Dit zou moeten werken.

Ik denk dat je ook een soortgelijke routing kunt bereiken dmv aux sends en returns.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 19-07-2011, 11:03
Junior Member

Reputatie: vderoy is op goeie weg

Bedankt allen voor jullie snelle reaktie!
Ik zoek de nodige kabels bij elkaar en ga eerst de voorgestelde oplossingen van MOM en MRFREEZE proberen. Als dit geen oplossing biedt, dan wordt het een audio interface...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-08-2011, 15:11
Member

Reputatie: FreedomStudio is op goeie weg

Interface kost tegenwoordig geen donder.. t HOEFT in elk geval niet duur te zijn.. Je bespaart veel tijd en geouwehoer.. Theoretisch kan het wat MrFreeze zegt, maar ik denk dat je allerlei bij-effecten krijgt..

Let Us Know!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-08-2011, 23:24
MOM MOM is offline
Active Member

Reputatie: MOM is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FreedomStudio Bekijk bericht
Interface kost tegenwoordig geen donder.. t HOEFT in elk geval niet duur te zijn.. Je bespaart veel tijd en geouwehoer.. Theoretisch kan het wat MrFreeze zegt, maar ik denk dat je allerlei bij-effecten krijgt..

Let Us Know!
Ach ik heb jaren met riemen moeten roeien die ik had, zonder problemen. Natuurlijk, naar mate je meer en meer gefixeerd gaat zijn op kwalitatief hoogwaardiger materiaal, zullen de expansies vanzelf wel komen. Er is echter niks mis met het begrijpen van allerlei de basisprincipes alvorens verdere stappen te nemen, want je kunt upgraden tot nagenoeg het oneindige. Kun je ook meteen zeggen, joh digitale Neve aanschaffen, is gegarandeerd goed! En daar ging het hier dus niet om, de vraag was hoe de aanwezige spullen op een bruikbare manier aan te sluiten. Wat een interface kost bepaalt natuurlijk een ander, want als je dan vooruitgang wilt, hoeveel vooruitgang wil je dan en daarnaast wat voor de een weinig is (50 euro? 100 euro?) kan voor een ander wel net teveel zijn! Er werd natuurlijk om een oplossing gevraagd, en er zijn 1000 wegen die naar Rome leiden, maar binnen het kader van de vraag, op te lossen met dat wat er om handen is, zijn er ook oplossingen te bedenken. Er werd niet gevraagd uit te breiden. Daar ging ongetwijfeld mr Freeze vanuit, net zoals ik in de oplossing die gegeven werd.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten