homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Overige audio software, drivers en digitale technieken

Mededelingen

Overige audio software, drivers en digitale technieken Alle andere audio software vragen en discussies over digitale opnametechnieken, drivers of besturingssystemen kunnen hier terecht.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 13:15
Senior Member

Reputatie: Zaphod is op goeie weg
Standaard Latency/cpu

Hallo,

Ik heb sinds kort een elektrisch drumstel aangeschaft. De module ervan is totaal niet interessant behalve de midi functie. Zo kan ik namelijk via Cubase xs3 en de plug-in EZ drummer over behoorlijk goed klinkende drums spelen. Als geluidskaart gebruik ik de Tascam US-144. De laagste latency setting drumt uiteraard het lekkerst. Dat lukt ook redelijk alleen soms trekt de pc het net niet wat resulteert in drop-outs en gekraak.

Hoe kan ik er voor zorgen dat het systeem beter omgaat met de laagst mogelijke latency? Is het simpelweg aanschaffen van meer geheugen (ik heb nu 1GB in een intel P4 met xp) de oplossing? Of zijn er ook nog andere maatregelen te nemen (aan xp sleutelen of aan cubase)? Welke dingen be´nvloeden prestatie t.o.v. latency?

Een hoop vragen! ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 14:07
Active Member

Reputatie: art-of-empathy is op goeie weg
Standaard Re: Latency/cpu

Hey,

Goede vraag, zeg!

Ik hoop zelf ook nog wat te kunnen opsteken uit de antwoorden van echte kenners!

Het spijt me dat ik u niet meteen kan voorthelpen. Ik weet alleen dat ik zelf veel heb kunnen verhelpen door veel trail and error in de asio + driver-settings van mijn geluidskaart (een simpele Terratec EWX 24/96).

Good luck. K Ben trouwens benieuwd hoe je dit afgaat, zo'n electronische drum. Ik speel ook met de gedachte om er ooit een aan te schaffen. Ooit ... :-P

Jef, Art Of Empathy
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 14:13
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Jongens toch... Er is een soort gelijk topic mbt latency. HIER staan tips mbt het 'trimmen' van XP en er staat ook nog een link naar een site gespecialliseerd in het trimmen van XP, met tal van handige tips om de performance te enhancen.

De belangrijkste XP-performance tips:

- Background services voorrang geven
- Alle onnodige prg's in start-up uitzetten
- Grafische effecten van XP uitzetten (terug naar win98 look)

Verder alles uitzetten wat niet perse voor muziek nodig is (internet, virusscanner, printer weet ik wat je allemaal lopen hebt).

Suc6!

Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 14:23
Active Member

Reputatie: art-of-empathy is op goeie weg

Time to escape from the 'REAL' world, Contender?

:-D

Jef
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 14:46
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

Haha! Nou, eigenlijk meer 'time to have a real 'WORD' met onze Art-of-Empathy over het trimmen van zijn XP. :-) 8-)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 14:51
Senior Member

Ik had die topic gelezen en daarna dit gepost. Mijn vragen verschillen met die topic en ik wilde niet op die manier de topic veranderen met mijn vraag...sorry daarvoor.

Verder had ik de tweaks van Musicxp.net al eerder grotendeels uitgevoerd (waaronder ook bovengenoemde belangrijste tips) zonder verbetering echter.

Wat betreft het elektrische drumstel; het valt me 100% mee. Redelijk natuurgetrouw, het hoeft niet veel geld te kosten als je er bijv. niet mee op hoeft te treden of met een band te repeteren. Daarvoor blijft een echt drumstel natuurlijk het beste. Maar zo thuis is het prima oefenen/opnemen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 15:37
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Ik doe vaak hetzelfde met BFD en een digitale drum.

Om je latency naarbeneden te krijgen zal je best:

1. een PCI soundcard kopen, die hebben geen last van de belachlijk hoge usb latencies, firewire is iest beter maar PCI en PCIe zijn veruit de beste daarin.

2. een betere processor kopen, meer ram gaat alleen maar helpen indien je ziet dat er daadwerkelijk een tekort is, en de pc in het virtueel geheugen aan het graven is.

Voor de rest valt er helaas niets aan te doen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 16:12
Flo Flo is offline
Junior Member

Reputatie: Flo is op goeie weg

Het is idd zo dat windows Xp heel wat verbruikt wat eigenlijk helemaal overbodig is .
Ik geef je even een nuttige link :

http://www.editthis.info/sonar/Optimizing_Your_DAW#Fix_your_PCI_latencies

Misschien helpt dit ?

Greetz Flo.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 16:39
Senior Member

Okay dat zijn een paar hele nuttige tips!

De latency die de Tascam US-144 biedt (laagste stand) werkt voor mij prima. Behalve dan die drop outs (soms gaat het ook een tijdlang gewoon goed). Kun je dan ook stellen dat dat dan aan de geluidskaart(bak) licht en dat deze dus niet kan bieden wat ie zegt dattie kan??? Of is het zo dat wanneer de latency klein genoeg is op de geluidskaart en het loopt niet lekker dat het dan andere oorzaken moet hebben?

Ik kan natuurlijk mijn audigy 2 er weer in stoppen maar krijg ik dan conflicten?

Ik heb nu dus een intel Penthium 4 processor van 3,2 Ghz. Wat zou een betere zijn, een nieuwere...dual core bijvoorbeeld?

Ik heb trouwens het idee dat het bij Logic Audio 5 beter loopt, kan dat zijn omdat dat programma minder werkgeheugen pakt?

p.s. hoe drumt dat die BFD?

Ik ga straks ook ff die laatste link bekijken thuis! igg bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 22-01-2007, 16:51
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Ik heb zelf geen ervaring met EZ drummer, maar ik vind het toch heel raar dat een P4/3.2Ghz/1GB RAM problemen heeft om deze plugin te draaien (terwijl EZ drummer van sys. req. veel lager ligt)

Heb je nog probs met andere plugins / latency of is EZ drummer de enige die deze problemen geeft?

Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten