homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-07-2011, 10:29
Active Member

Reputatie: fideelski is op goeie weg
Standaard hulp bij keuze zangmicrofoon

Ik heb het gehad met mijn krakkemikkige zangmicrofoon. Mijn MXL 440 die ik destijds goedkoop op de kop tikte, kraakt, sputtert, ruist en bovenal geeft een vervelend flets resultaat.

Aangezien ik zelf niet over de kennis beschik om frequentiecurves juist te interpreteren vroeg ik me af wie me daar een klein beetje meer inzicht kan rond geven en die me onderwijl eveneens een studiozangmicrofoon voor een mannenstem kan aanraden. Iemand heeft me ooit verteld dat stagg een zangmicrofoon in zijn assortiment heeft die dik okee klinkt. Mijn budget draait rond de 400 euro en daar wil ik liever niet over gaan.

Bedankt allemaal bij voorbaat!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-07-2011, 10:37
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: hulp bij keuze zangmicrofoon

Zoals je waarschijnlijk wel weet, is de keuze van een microfoon erg afhankelijk van de bron die gaat opgenomen worden.
Een microfoon die op ťťn stem fantastisch klinkt, kan op een andere stem bagger klinken.

Persoonlijk ben ik erg te spreken van de merken Sontronics, sE Electronics en Oktava (die, voor zover ik weet alledrie in je budget passen).
Ook de Rode NT1-A zie ik hier vaak voorbij komen als een goede microfoon voor zijn prijs.

Testen is dus de boodschap.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-07-2011, 17:02
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Over het interpreteren van frequentiecurves:
Sommige dingen zijn simpel te zien, andere heel lastig. De meetmethode heeft grote invloed. En wat stelt het voor, een streefwaarde, of een daadwerkelijk voorbeeld. Daarbij komt dat veel curves verzonnen zijn i.p.v. gemeten.

De curve van de MXL 440 heb ik gauw even heb opgezocht.
1- dit kan nooit zo gemeten zijn, dus waarschijnlijk verzonnen of nagetekend,
2- het vertoont kleine afwijkingen die op zich niet ter zake doen, maar ook kunnen duiden op slecht geluid,
3- er is een heuvel rond 10 kHz, wat duidt op helder geluid,
Kortom, te onbetrouwbaar om veel aan te hebben.

ad 1- Een vertikaal verloop bij 20 Hz is onmogelijk.
De bocht bij 25 Hz is erg onwaarschijnlijk. Als dit werkelijkheid is, dan is het sub-laag totaal onbruikbaar.
ad 2- Het bobbeltje bij 95 Hz is maar 1 dB, de golfjes verderop ook. Op zich nauwelijks hoorbaar. Als dit meetfouten zijn, dan heb je een schitterend gedrag. Is het werkelijkheid, dan zijn dit storende resonanties.
ad 3- Ik acht het onwaarschijnlijk dat een globale voorkeur rond 10 kHz weer recht trekt bij 20 kHz.

Alles bij elkaar iets tussen "geweldig goed" en "speelgoed". Dus toch maar gewoon luisteren !!!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 09-07-2011, 12:36
Vintage Member

Reputatie: Mister CJ wordt hier goed onthaald

Ik heb laatst de audio technica AT4040 gekocht (€439,-),dus iets boven je budget.
Ben daar zeer tevreden over en gebruik hem voor zang en akoestische gitaar.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-07-2011, 17:07
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Welke eigenschappen zoek je in de mic? Een heldere klank of net iets ronder? Dit maakt ook een groot verschil.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-07-2011, 17:51
Active Member

Al begrijp ik niet honderd procent wat je met 'iets ronder' bedoelt, denk ik toch dat-ie iets ronder mag klinken. De zang moet zowiezo dromerig klinken, dus denk ik dat-ie niet superzuiver moet zijn (met een beperkt budget kan je toch niet of maar half loepzuiver registreren).
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-07-2011, 18:05
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

"Iets ronder" is wat minder hoog weergave. Denk maar aan een Ribbon microfoon. Er zijn ook enkele condensators die deze eigenschap hebben. Denk maar aan de ADK Hamburg of KEL HM2D.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-07-2011, 20:41
Active Member

Ik heb een tube microfoon liggen, de MKL-2500 van Oktava, maar die doet het niet zo goed op mijn stem (althans dat is altijd mijn indruk geweest). Akoestische gitaar, glockenspiel en diets meer doet-ie wel goed...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten