homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18-06-2011, 19:56
Junior Member

Reputatie: teelee is op goeie weg
Standaard Hoe een nummer te remixen met fl studio 8

hallo allemaal,

Ik wil al een tijd graag een nummer remixen.
Nu weet ik niet zo goed waar te beginnen. Heb al op internet gezocht maar kan zo snel geen goede uitleg vinden.

Dus waar moet ik precies beginnen? Moet ik bijv. een acapella versie van een nummer maken, om daar vervolgens zelf een 'beat' of melodie onder te zetten?

Of is er een andere manier!?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-06-2011, 20:05
Active Member

Reputatie: MaxdB is op goeie weg
Standaard Re: Hoe een nummer te remixen met fl studio 8

Remix
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Een remix is een aangepaste versie van een origineel muzieknummer. Een remix kan op elke denkbare manier anders zijn dan het originele nummer. Het tempo kan hoger of lager zijn, maar het komt ook voor dat songteksten en zangpartijen worden aangepast, verwijderd of toegevoegd.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-06-2011, 23:05
Senior Member

Reputatie: Motoko wordt hier goed onthaaldMotoko wordt hier goed onthaald

Normaal gesproken zijn er niet echt regels, je maakt gewoon een nieuw nummer door elementen van het oude nummer te gebruiken.

Dat kan veel hergebruik zijn, bijvoorbeeld de zang, bas of drum sounds. Soms kan het zijn dat je heel weinig gebruikt, bijvoorbeeld alleen de hoofd melodie. Al dan niet opnieuw ingespeeld.

Het zelf maken van een acapella versie is in principe zo goed als onmogelijk. Je kunt wel bepaalde elementen uit een nummer halen. Bijvoorbeeld het stuk waar alleen de baslijn te horen is, of een bepaalde drum break.

Als je serieus een remix wilt maken kun je altijd proberen via de platenmaatschappij de acapella of de stems (individuele sporen) op te vragen.

Er is bijvoorbeeld op YouTube veel informatie en voorbeelden te vinden. Zoek eens op 'remix tutorial'.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19-06-2011, 12:06
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Het is echt wel onbegonnen werk om een remix eventjes in een paar regels uit te schrijven. Maar ik ga je een paar "tips" geven aan de hand van vragen, die je wel op weg kunnen helpen:

- Muzikaal inzicht: heb je een idee waaruit muziek bestaat? Kan je zelf een instrument bespelen? Weet je hoe een drum in elkaar zit om een beat te maken? Kan je horen wanneer een noot vals is en of past in je arrangement? ...?
- Bepaal je doelstelling: wil je een volledig nummer gaan remixen? Wat denk je dat jij kan toevoegen aan het bestaande nummer? Wil je het genre veranderen? Ken je dan ook de gebruiken uit die genres en kan je die vertalen in muziek? Wil je enkel een bepaalde "hook" gebruiken uit een nummer? ...?
- Beheersing van je werkomgeving: Kan je de instrumenten bespelen die je wil toevoegen? Heb je voldoende kennis van je DAW om een nummer te kunnen maken? Beschik je over voldoende VSTi en aanverwanten om een song te kunnen maken? ...?
- Ken je zwaktes: Op welk vlak ga je onverbiddelijk de mist in? ...?

Het zijn een eerste aantal zaken waar je volgens mij moet bij stilstaan vooraleer je een goeie song kan maken. Je zal meteen dan ook begrijpen dat er geen "instant formule voor succes" is.

Is dit de eerste keer dat je een remix gaat maken? Hou dan zeker in het achterhoofd dat je steeds een leerproces doormoet en je maar zelden een echte goeie remix zal hebben bij je eerste poging.

Niettegenstaande, veel succes in je boeiende zoektocht!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten