homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-06-2011, 20:00
Junior Member

Reputatie: RobinKoning is op goeie weg
Standaard 2x LCD scherm of één groot scherm?

Hoi!

Ik wil een eigen homestudio op gaan zetten op zolder.

Beetje aparte vraag misschien maar:

Ik vraag me af of ik beter af ben om met 2 losse LCD-schermen/monitoren (19 inch bijvoorbeeld) te werken of met één groot (tv)scherm van rond de 30 inch).

Kan je op 1 groot scherm ook een onderverdeling maken tussen 'links' en 'rechts', zoals je bij 2 losse schermen met Cubase ook krijgt? Zo ja, hoe?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-06-2011, 20:17
Active Member

Reputatie: Jackplugg is op goeie weg
Standaard Re: 2x LCD scherm of één groot scherm?

1 ding moet je goed onthouden, hoe groot je scherm ook is, de maximale resolutie die hij hoogst waarschijnlijk aan kan is full hd (de maximale hoeveelheid pixels) dus de hoeveelheid informatie die op het scherm kan is altijd even veel, die info kan wel groter weergegeven worden, maar je kan dan dus niet extra kwijt.

dus in jip en janneke taal 1x 17" full hd monitor kan net zo veel op als 1x 30" full hd led tv.

wil je wel het maximale uit 1 scherm halen dan zou ik kijken naar een scherm met een WUXGA resolutie, die heeft 120 pixels meer aan de onderkant van het scherm wat je net wat meer bewerkingsruimte geeft
deze zijn meestal rond de 24" formaat.

Monitoren | Core | Tweakers.net Pricewatch Prijzen

als het goed is brengt de link je direct bij de juiste resolutie monitoren (zo niet dan even die resolutie rechts in die keuzebalk aanvinken)

toch is het ook fijn om op 2 schermen te kunnen werken als je echt heel serieus gaat beginnen met audio bewerken maar om te starten zou ik gewoon eens zoon WUXGA resolutie screen kopen, dan kan je zodra je het nodig hebt er gewoon nog 1tje bij kopen.

hopelijk is het duidelijk, anders vraag gerust verder
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-06-2011, 20:21
Active Member

Reputatie: Jackplugg is op goeie weg

ik zie trouwens dat je behoorlijk veel beginnersvragen aan het stellen bent,

het zou je denk ik goed doen om even de Homerecording artikels | homerecording.be te lezen en het beginnersforum eens goed door te lezen.

zal je een heel eind op weg helpen

veel succes met je studio en ik ben benieuwd naar je eeste opnames
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-06-2011, 21:28
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Het is de maximale resolutie die bepaalt hoeveel informatie je maximaal kan zien op het scherm. De grootte van het scherm bepaalt hoe groot dan je icoontjes, letters, afbeeldingen worden.

Bijvoorbeeld, op een 24 inch scherm met een resolutie van 1280x 1024 ga je in "excel" minder rijen en kolommen zien dan een 22 inch scherm met een resolutie van 1920x1200. Op dat 22 inch scherm zullen de letters wel wat kleiner zijn. Laat je dus niet misleiden door de afmetingen vh scherm maar kijk vooral naar de resolutie. Hoe groter, des te meer informatie je kan tonen.

Op je vraag één scherm of 2 schermen : neem 2 schermen. Ik werk sedert enkele weken met 2 schermen in Cubase en dat is echt een grote vooruitgang als je begint te editeren, bewerken van je tracks enz. Op mijn laptop zet ik mijn tracks en op het extern scherm zet ik mijn vst's, mixer ed. Werkt een stuk vlotter. Ik heb een scherm van Samsung aangekocht: BX2231 (1920x1080). Kost slechts 168 euro, in Pixmania nu voor 140 euro. Prima scherm, met smalle omlijsting. Neemt niet veel plaats in en is overzichtelijk als je scherm dichtbij staat.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-06-2011, 22:16
Vintage Member

Reputatie: PascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaaldPascalVB wordt hier goed onthaald

2 schermen is inderdaad altijd handiger dan 1 voor audio toepassingen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-06-2011, 11:42
Senior Member

Reputatie: Motoko wordt hier goed onthaaldMotoko wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PascalVB Bekijk bericht
Is heel persoonlijk en ook afhankelijk van de DAW die je draait. Voor Ableton Live voegt een tweede scherm niet zo heel veel toe als je alleen je plugin GUI op een tweede scherm wilt zien.

Ik werk zelf met twee 20" schermen op m'n PC, maar kom tot de conclusie dat ik op m'n 21,5" iMac eigenlijk net zo makkelijk werk.

Zorg in ieder geval als je voor een enkel scherm gaat voor een breedbeeld scherm. De extra breedte is handig voor het werken aan arrangementen en het werken met de mixer.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 12-06-2011, 21:50
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jackplugg Bekijk bericht
1 ding moet je goed onthouden, hoe groot je scherm ook is, de maximale resolutie die hij hoogst waarschijnlijk aan kan is full hd ...
Beide Apple iMac's en het losse scherm gaan verder dan full HD. De grote ook horizontaal.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apple
De 21,5-inch iMac heeft een resolutie van 1920 x 1080 pixels. De 27-inch iMac heeft een nog hogere resolutie van 2560 x 1440 pixels.
De Apple 27 inch cinemadisplay eveneens 2560 x 1440
Maar laat je daardoor niet afleiden. Let wel op of de grafische kaart twee grote schermen kan aansturen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 13-06-2011, 09:55
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PascalVB Bekijk bericht
Zoals Motoko aanhaalde is dat een persoonlijke kwestie. Ik heb een tijdje met 2 schermen gewerkt (1 voor mixer en 1 voor tracklane) en intussen werk ik opnieuw op 1 scherm. Ik vond het zo vervelend om lange afstanden te moeten afleggen met de muis. Dan vond ik "CMD+=" veel sneller werken om te switchen tussen de schermen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 13-06-2011, 10:44
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Ik ben dan weer iemand die liefst zoveel mogelijk plaats heeft.. Ik kan niet deftig editen of genoeg tegelijk gezien krijgen als ik m'n trackview niet op 2 schermen heb. Het derde is dan voor de mixer, ik hou graag het overzicht. Ook als ik voor video aan't werken ben vind ik het zeer handig de film fullscreen op een scherm te kunnen zetten terwijl ik dan toch nog werkruimte genoeg heb.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 13-06-2011, 14:41
Junior Member

Reputatie: RobinKoning is op goeie weg

Bedankt voor de reacties. Ik zal in eerste instantie dan voor 2 schermen gaan, waarbij ik voor een WUXGA resolutie zal kiezen.

In ieder geval niet voor één groot scherm, dat heeft kennelijk niet zo veel zin
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten