homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Homerecording.be On Tour 2012 - meeting subforum > H.O.T. 2011: archief

Mededelingen

H.O.T. 2011: archief De tweede "Homerecording.be On Tour", werd gehouden in Gent in 2011. Dit is het discussie-archief.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-05-2011, 21:54
Senior Member

Reputatie: Livius wordt hier goed onthaaldLivius wordt hier goed onthaald
Standaard H.O.T. 2011: Creative Commons: Auteursrecht in eigen handen

Auteursrecht is en blijft een moeilijke materie, bovendien heeft het internet de correcte toepassing ervan alleen maar moeilijker gemaakt. Als muzikant, producer of homerecorder wordt het steeds moeilijker om je weg te vinden in de wirwar aan auteursrechtelijke regeltjes. Onder andere om dit op te vangen heeft Creative Commons een simpel en overzichtelijk licentiesysteem ontwikkeld waardoor het gemakkelijk wordt je rechten zelf te beheren. Deze sessie is dan ook een must voor iedereen die zijn muziek aan de wereld wil aanbieden zonder de juridische gevolgen ervan uit het oog te verliezen.

Deze workshop valt uiteen in twee delen. In een eerste deel wordt de basis over uiteengezet over de organisatie en het gedachtegoed achter Creative Commons. Dit houdt in dat we een kijkje nemen naar het algemeen principe van de licenties en de ideologie. Hier bekijken we ook de meest gebruikte licenties voor muziek verder in detail.

In een tweede deel willen we jullie een concreet idee geven van hoe deze licenties nu kunnen gebruikt worden in een groter kader van online promotie en distributie om je muziek te verspreiden aan de hand van enkele voorbeelden. In dit deel gaan we ook in op het fenomeen van netaudio/netlabels.

Heb je nog vragen die je zeker behandeld wil zien, stel ze gerust hieronder, dan voorzien wij een passend antwoord op 8 mei!

Groeten!

Deze workshop wordt gegeven door de organisatie netwaves. Netwaves is een non-profit organisatie die zich inzet voor de educatie rond en de verspreiding van open content, meer bepaald vrije muziek onder Creative Commons licenties.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-05-2011, 22:21
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald
Standaard Re: H.O.T. 2011: Creative Commons: Auteursrecht in eigen handen

Hello Livius,

Interessant ook eens want ik heb het nog niet zo gans goed door allemaal en of ik Creative Commons wel goed gebruik aangezien ik niet voor Sabam ben.

Een vraag die ik eventueel graag beantwoord zou zien is, indien ik nu bvb. eigen werk (muzieknummers) zou willen naar bvb. Itunes of zo krijgen of die onder Creative Commons voldoende zijn of dat dit moet gebeuren onder zoiets als Sabam, of is het net evengoed in het geheel niet nodig ze ergens onder te plaatsen en is bvb. een eigen aangetekend schrijven aan mezelf en een aantal mensen genoeg om mijn werk te beschermen.

Ik weet dat als er dient juridisch opgetreden te worden indien een werk wordt gepikt of geplagiateerd, de kosten toch voor de uitvoerder, eigenaar zijn om een proces in gang te zetten en de bewijzen die geleverd moeten worden kunnen dan toch ook in dit geval.

Misschien zijn er mensen hier die al iets op Itunes geplaatst hebben die er ondervinding in hebben en ook zonder Sabam werken ? Graag jullie reactie dan ook eens

Patrick.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-05-2011, 22:47
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Ben enorm benieuwd naar deze workshop, ik hoop dat ik 'm kan gaan volgen, aangezien ik direct erna ook een workshop+optreden te doen heb

In onze workshop (tips & tricks voor bands) ga ik het ook heel kort over auteursrecht hebben, ik hoop dat ik dan wat kan verwijzen naar voorbeelden uit jouw workshop
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-05-2011, 22:50
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patatje Bekijk bericht
Hello Livius,

Interessant ook eens want ik heb het nog niet zo gans goed door allemaal en of ik Creative Commons wel goed gebruik aangezien ik niet voor Sabam ben.

Een vraag die ik eventueel graag beantwoord zou zien is, indien ik nu bvb. eigen werk (muzieknummers) zou willen naar bvb. Itunes of zo krijgen of die onder Creative Commons voldoende zijn of dat dit moet gebeuren onder zoiets als Sabam, of is het net evengoed in het geheel niet nodig ze ergens onder te plaatsen en is bvb. een eigen aangetekend schrijven aan mezelf en een aantal mensen genoeg om mijn werk te beschermen.

Ik weet dat als er dient juridisch opgetreden te worden indien een werk wordt gepikt of geplagiateerd, de kosten toch voor de uitvoerder, eigenaar zijn om een proces in gang te zetten en de bewijzen die geleverd moeten worden kunnen dan toch ook in dit geval.

Misschien zijn er mensen hier die al iets op Itunes geplaatst hebben die er ondervinding in hebben en ook zonder Sabam werken ? Graag jullie reactie dan ook eens

Patrick.
Twee opmerkingen en tevens leuk voer voor de workshop misschien:

1) Tunecore is uw vriend
2) Some rights reserved, wat klopt er niet

IZ.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 03-05-2011, 00:12
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk bericht
2) Some rights reserved, wat klopt er niet
Hey Izzy,

wat bedoel je hier juist mee? Kan je het een beetje verduidelijken? Dan zullen wij met plezier proberen een antwoord te formuleren!

Groeten!
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 03-05-2011, 09:21
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Livius Bekijk bericht
Hey Izzy,

wat bedoel je hier juist mee? Kan je het een beetje verduidelijken? Dan zullen wij met plezier proberen een antwoord te formuleren!

Groeten!
Ik vraag me vaak af hoe een begrip als "Some Rights Reserved" de muzikant waterdicht wettelijk kan beschermen. Ik ga zeker de workshop proberen te volgen dus, als wij dan niet moeten opstellen

IZ.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 03-05-2011, 11:35
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk bericht
Ik vraag me vaak af hoe een begrip als "Some Rights Reserved" de muzikant waterdicht wettelijk kan beschermen. Ik ga zeker de workshop proberen te volgen dus, als wij dan niet moeten opstellen

IZ.
Om al een tipje van de sluier op te lichten: Creative Commons werkt door middel van licenties. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met de contracten die je met betrekking van je auteursrecht kunt afsluiten om bijvoorbeeld bepaalde rechten over te dragen of voor bepaalde zaken toestemming te geven. In het scenario van Creative Commons-licenties moet je dit opvatten als een ''contract met iedereen''. Een belangrijke implicatie van het hele systeem is dat er eigenlijk volledig binnen het bestaande auteursrecht gewerkt wordt. Zo kan je als auteur/componist, simpel gesteld, kiezen welke rechten je wil afstaan en voor de overige zaken val je nog steeds onder de gewone bescherming van het auteursrecht! Dat is juist de kracht van het systeem, door niet los van of buiten het bestaande auteursrecht te werken, kan je nog steeds gebruik maken van de bestaande basis en dit maakt ook dat de afdwinging van de licenties mogelijk is binnen de bestaande infrastructuur. CC biedt dus eigenlijk alleen maar tools om het bestaande recht beter naar je hand te zetten.

Dat is alvast de basis. Voor meer info weet je waar je moet zijn 8 mei!

Grtz!

Laatst gewijzigd door Livius; 03-05-2011 om 11:57
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 03-05-2011, 12:59
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Nog een vraag: hoe kan je zelfstandig geld innen voor vb. airplay als je CC gebruikt (en dus niet bij SABAM terecht kunt)?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 03-05-2011, 13:24
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet Bekijk bericht
Nog een vraag: hoe kan je zelfstandig geld innen voor vb. airplay als je CC gebruikt (en dus niet bij SABAM terecht kunt)?
Wederom een goede vraag, waar ik met plezier al een aanzet van het antwoord wil geven. In theorie kan je natuurlijk zelf overeenkomsten sluiten met de grote mediaspelers, maar in de praktijk zal zoiets niet gauw gebeuren. Wat je wel kan doen, en dat weten de meeste mensen niet, is je aansluiten bij sabam en een voorbehoud maken voor online gebruik. In dat geval kan je bepalen dat SABAM bepaalde rechten (bv. online gebruik) niet in jouw plaats beheert, en dat je daar dus zťlf instaat voor de eventuele inning van vergoedingen voor gebruik. Al de overige rechten, zoals airplay, zullen wel gewoon geÔnd worden door de vrolijke rakkers van sabam.

In BelgiŽ bij sabam gaat dit nog niet zo ver als het pilootproject van BUMA/STEMRA in Nederland waar non-commerciŽle Creative Commons licenties ook expliciet combineerbaar zijn met een verdere exploitatie door de collectieve beheersvennootschap, zelfs voor een deel van je repertoire, maar in theorie moet het via deze weg in BelgiŽ ook mogelijk zijn om toch te laten innen voor airplay en tegelijkertijd online je werk onder Creative Commons te distribueren.

Grtz!

Laatst gewijzigd door Livius; 03-05-2011 om 13:26 Reden: typo
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 03-05-2011, 20:38
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Livius Bekijk bericht
Wederom een goede vraag, waar ik met plezier al een aanzet van het antwoord wil geven. In theorie kan je natuurlijk zelf overeenkomsten sluiten met de grote mediaspelers, maar in de praktijk zal zoiets niet gauw gebeuren. Wat je wel kan doen, en dat weten de meeste mensen niet, is je aansluiten bij sabam en een voorbehoud maken voor online gebruik. In dat geval kan je bepalen dat SABAM bepaalde rechten (bv. online gebruik) niet in jouw plaats beheert, en dat je daar dus zťlf instaat voor de eventuele inning van vergoedingen voor gebruik. Al de overige rechten, zoals airplay, zullen wel gewoon geÔnd worden door de vrolijke rakkers van sabam.
Merci voor de duidelijke uitleg. Dan nog 1 vraag: online gebruik, hoort daar verkoop op vb. iTunes ook bij?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten