homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 12:45
Senior Member

Reputatie: Milan_ wordt hier goed onthaald
Standaard substractive EQ is beter?

Na een masterclass gezien te hebben waar de persoon uitlegde hoe het beter is om in je eq alleen dingen naar beneden te halen ipv dingen te boosten, vroeg ik me af of dat ook effectief waar is. De persoon beweerde dat dat frequenties weghalen gewoon kan, filteren met andere woorden, maar dat de frequenties boosten artificieel is en daardoor ook slechter klinkt. Wat is daar precies waar van?
  #2 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 12:53
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: substractive EQ is beter?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Milan_ Bekijk bericht
Wat is daar precies waar van?
EQ – “Cut narrow, boost wide” explained - Hometracked

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 13:04
JimMstr's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Héé tof, dat is iets wat ik een beetje van nature zo heb gedaan, zonder de uitleg erachter te weten.

Wanneer er stoorgebieden zijn, dan is het inderdaad goed om die zo smal mogelijk aan te pakken, zodat je niet veel doet aan je overall sound. Maar wanneer er echt dingen missen in de sound, dan is dat vaak een pak meer dan zo'n dunne freqband, dus dan kan het inderdaad beter wat wijder.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 13:22
Mauce's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie
Stuur een bericht via Skype™ naar Mauce

Een EQ is een stuk gereedsschap om de opgenome bron "te reparen" naar smaak. Althans zo zie ik dat. Idd is "cutten" van freq better dan alles "te boosten" omdat daar de subjectieve volume verandert en fase verandere optreed tegen over filters te gebruiken (correct me if i'm wrong btw...ik leer nog elke dag).
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 13:22
Senior Member

Reputatie: Milan_ wordt hier goed onthaald

bedankt!
  #6 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 16:10
frederikdefyn's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald

Ik doe beide.
Frequenties boosten geeft net een goed effect (voornamelijk mid-high). Kan ook allemaal placebo zijn...
  #7 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 18:31
Vintage Member

Reputatie: JimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatieJimMstr heeft een uitstekende reputatie

Ik denk dat iedereen hier wel zich waagt aan zowel cutten als boosten, maar tging er eerder over dat je bij een cut beter een smalle band kan gebruiken, en bij het boosten de band best wat breder laat..

Als voorbeeld voor de minder ervaren mixers onder ons misschien eens kort hoe ik een deftige EQ toepas:

Ik heb bvb de kick van een rocknummer (aangezien ik steeds met de kick aan de mix begin)

- Kick op solo
- Ik hoor te weinig attack, dus ik met een lage Q boost ik de frequenties in de midhoge/hoge regionen.
- De kick mist impact, die ga ik zoeken in de lage regionen, kan ervan uitgaan dat deze tussen 40-90 hz zit, dus met een iets hogere Q (maar nog steeds relatief wijd) scan ik even de lage regionen. Van't moment dat ik de impact heb die ik zocht verklein ik de Q weer wat lichtjes om te zorgen dat men 'impact' niet teveel "vermogen" slurpt en het niet te modderig wordt.
- Ik hoor een probleemzone, maar ik weet niet precies waar. Dus ik neem een band met een hoge Q, en ik scan de zone af met ongeveer +6db. Van't moment dat het probleem in extremis wordt versterkt, zal dat het gebied zijn dat ik ga cutten.
- Van't moment dat je een gebied cut met een smalle Q, weet je bijna zeker dat er iets verder in het spectrum ook een cutje vandoen is. Heeft iets te maken met harmonischen ofzo geen idee, ik ken enkel de praktijk.
- Als het weghalen van m'n probleemzone zorgt voor een te groot verschil in sound, verklein ik de die Q.

En dan (offtopic) natuurlijk wat compressie om m'n attack ook echt door de mix te laten snijden.

Maar dit slechts als een klein voorbeeldje van kleine en grote freqbanden. Het kan ook anders, en als het klinkt, is het correct
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 18:39
Pixie's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Het 'beter cutten dan boosten'-verhaal slaat in feite op iets anders dan wat hier tot nu toe werd verteld.

Stel: je bent aan het mixen en de kick van de drum en de basgitaar zitten elkaar in de weg: de bas komt niet goed door.
In zulke gevallen is het vaak beter om bijvoorbeeld bij de kick te gaan cutten bij de belangrijke(re) frequenties van de basgitaar, dan de basgitaar gaan te boosten bij deze frequentie en vice versa (dus de basgitaar te gaan cutten in de lage regionen waar de kick zijn impact vandaan haalt).
  #9 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 18:45
Vintage Member

Wat Pixie zegt!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 16-04-2011, 18:47
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Het 'beter cutten dan boosten'-verhaal slaat in feite op iets anders dan wat hier tot nu toe werd verteld.
Niet noodzakelijk. De "cut vs. boost"-discussie komt in wezen neer op argumenten over faseverschuivingen en de wenselijkheid daarvan. Een vrij technische aangelegenheid dus, waarover ook nog eens weinig consensus bestaat.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten