homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Opname (DAW) software / sequencers

Opname (DAW) software / sequencers Alles over opnamesoftware zoals ondermeer Cubase, Nuendo, Sonar, Logic Studio, Pro Tools, Magix Music Studio, Reaper, Audacity, Adobe Audition, Garageband, Ardour, energyXT, Renoise, Cool Edit, ....

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-01-2007, 15:02
martinuz's schermafbeelding
Junior Member

Reputatie: martinuz is op goeie weg
Standaard ableton live

Zijn er hier mensen die Ableton Live gebruiken om bv. gitaar of andere instrumenten live te samplen? Ik begin Ableton stilaan onder de knie te krijgen, maar soms er toch nog veel muiswerk nodig voor een loopje op te nemen dat je zelf speelt, en dat is niet echt handig, vooral het stoppen met recorden. Een oplossing is denk ik een voetpedaal gebruiken via mijn Korg MicroKontrol...
Maar zijn er misschien nog andere die Ableton op een gelijkaardige manier gebruiken, of die ook improvisatie muziek maken ahv. samplen van live instrumenten maar met andere software ofzo?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-02-2007, 18:58
Junior Member

Reputatie: etjesrequest is op goeie weg
Standaard Re: ableton live

Misschien een wat late reply, maar volgens mij moet je inderdaad met muiswerk je opname starten en stoppen en daarna je loop aanpassen. Misschien veel werk, maar een voordeel is dat wanneer je je loopopnames over bijv. 8 maten maakt en uiteindelijk je loop op 4 maten zet, je dan geen "aanzet" (start van je aiff of wav) hoort..... Zelf gebruik ik ableton gerewired met reason maar wanneer ik met vrienden ook nog gitaar, bas en evt stem wil opnemen dan doen wij het op deze manier.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-02-2010, 00:58
Member

Reputatie: dion_odinot is op goeie weg

een nog latere reply, maar misschien helpt dit.

je kunt de opname gewoon starten met spatie.
als je klaar bent met je opname, kun je gewoon met je muis aan het begin van de geluidsgolf gaan staan. klik dan rechtermuisknop -> set 1.1.1 . en dan begint je opname precies daar.

en je kunt ook altijd nog crop-sample doen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 17-02-2010, 14:51
flexalize's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: flexalize wordt hier goed onthaaldflexalize wordt hier goed onthaald

Maak een mooie setup en gebruik die als starttemplate voor een nieuw nummer. Volgens mij is ableton 1 van de meest simpele daw's om je audio te croppen en cutten en pasten.
Anyway goodluck!
Zoiezo is het goed om enkele shortcuts via het keyboard te gebruiken ter bevordering van je workflow!
Gr. Flexalize
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-02-2010, 15:52
Toon's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Toon is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door martinuz Bekijk bericht
Zijn er hier mensen die Ableton Live gebruiken om bv. gitaar of andere instrumenten live te samplen? Ik begin Ableton stilaan onder de knie te krijgen, maar soms er toch nog veel muiswerk nodig voor een loopje op te nemen dat je zelf speelt, en dat is niet echt handig, vooral het stoppen met recorden. Een oplossing is denk ik een voetpedaal gebruiken via mijn Korg MicroKontrol...
Maar zijn er misschien nog andere die Ableton op een gelijkaardige manier gebruiken, of die ook improvisatie muziek maken ahv. samplen van live instrumenten maar met andere software ofzo?
Jup, dit is exact waar ik me mee bezig hou. Elektrische gitaar > wahwah>boss compressor > apogee > ableton. De interne effecten die ik gebruik: looper, delay en reverb.

In ableton heb ik 8 tracks met audioloops (kick, bass, mel1, mel2, perc1, perc2, andere, livegitaar).

Verder heb ik nog een remote zero sl, een launchpad, een keypad en een footswitch die via de footswitch in midinoten naar live stuurt. Deze footswitch gevruik ik voor de undo knop van de looper te besturen.

De remote sl gebruik ik met automap voor de volumefaders, voor mutes te doen (vb kick op het einde van de maat, je kent t wel) en voor interne effecten te besturen. De pads van de remote sl gebruik ik voor het aan en uit zetten van effecten van m'n gitaar (daar ken je makkelijk aan als je snel een effect aan of uit wilt zetten) waaronder de looper.

Als je echt op zoek bent naar een manier om een live set te organiseren, zou ik zeker is een kijkje gaan nemen op de site van tom cosm, meer bepaald dit filmpje:
Increase Size Decrease Size Tom Cosm - Moving from the studio to live performance using Ableton Live on
.

Ook interessant:
Create Digital Music How Do You Perform? Show Us Your Ableton Live Live Set
  #6 (permalink)  
Oud 17-02-2010, 17:18
Senior Member

Reputatie: The zanger is op goeie weg

het lijkt de dag van de oude topics wel...
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 17-02-2010, 18:18
flexalize's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: flexalize wordt hier goed onthaaldflexalize wordt hier goed onthaald

hahaha leeft tie nog wel!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 18-02-2010, 16:11
Toon's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Toon is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The zanger Bekijk bericht
het lijkt de dag van de oude topics wel...
OOps.. niet naar de datum gekeken
  #9 (permalink)  
Oud 21-02-2010, 23:43
Junior Member

Reputatie: yari is op goeie weg

een vraag mbt opnemen in ableton
bestaat er geen optie zoals "record on audio input" in ableton zoals op de akai mpc's, zodat de clips in ableton pas audio beginnen op te nemen zodra zij audiosignalen ontvangen? ik heb ernaar gezocht maar voorlopig zonder resultaat, maar vind deze optie op de mpc's een topfunctie die het opnemen/overzetten van bepaalde audio in/naar ableton wel een pak handiger zou maken ipv de warp punten te verschuiven
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten