homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-04-2011, 19:16
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie
Standaard Shootout: Neumann KM84i vs. Oktava MK012 op overheads en akoestische gitaar

Gasten,

Naar aanleiding van de thread Neumann KM84i, hebben Andries en ik een shootoutje gedaan.

Doel: vergelijking tussen Neumann KM84i en Oktava MK012
Instrumenten: Drum overheads, akoestische gitaar.
Recording-chain: Oktava/Neumann -> Audient ASP 008 -> SSL Alphalink -> Cubase 6

Met dank aan Pieter-Jan, gitarist van "5th Avenue" om akoestische gitaar te spelen.
Met dank aan Andries (lid OldTimeStudio) voor de Neumanns en om te drummen (Andries is ook drummer van "5th Avenue").

TEST 1: OVERHEADS: Mic placement in bijlage

Overheads Neumann, droog, onbewerkt (opname met HPF op 100Hz):

Overheads Oktava, droog, onbewerkt (opname met HPF op 100Hz):

Overheads Neumann, met EQ (zie foto in bijlage voor settings):

Overheads Oktava, met EQ (zie foto in bijlage voor settings):

Drums in geheel met Neumann, gemixt (settings op aanvraag verkrijgbaar):

Drums in geheel met Oktava, gemixt (settings op aanvraag):

TEST 2: AKOESTISCHE GITAAR: Mic placement in bijlage

Akoestische gitaar met Neumann, droog, onbewerkt:

Akoestische gitaar met Oktava, droog, onbewerkt:

Mijn oordeel:
Weinig verschil hoorbaar op drum overheads.
Toch wel duidelijk verschil op akoestische gitaar!

Groeten,
Simon.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  overheads_1.jpg
Bekeken: 230
Grootte:  79.5 KB
ID: 8211   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  overheads_2.jpg
Bekeken: 155
Grootte:  43.4 KB
ID: 8212  

Naam:  gitaar_1.jpg
Bekeken: 136
Grootte:  79.5 KB
ID: 8213   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  gitaar_2.jpg
Bekeken: 122
Grootte:  83.6 KB
ID: 8214  

Naam:  gitaar_3.jpg
Bekeken: 159
Grootte:  117.7 KB
ID: 8215   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  FX_overheads_drums.jpg
Bekeken: 153
Grootte:  101.9 KB
ID: 8216  

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-04-2011, 19:30
Active Member

Reputatie: OldTimeStudio is op goeie weg
Standaard Re: Shootout: Neumann KM84i vs. Oktava MK012 op overheads en akoestische gitaar

Mijn oordeel:

Is net het zelfde, weinig verschil op drum. Op gitaar is het verschil wel duidelijk hoorbaar. Het was een leuke test om te doen!

Groeten
Andries
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 11-04-2011, 19:44
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Shootout: Neumann KM84i vs. Oktava MK012 op overheads en akoestische gitaar

Op de drums inderdaad weinig veschil tussen beide mic's. Op de gitaar gaat mijn voorkeur naar de Neumann. Meer detail te horen maar mits wat EQ denk ik dat je de Oktava ook wel op dat niveau krijgt.

Wat mij opvalt bij de drums is dat er precies fladderen ontbreken in de opname. Zoals je vroeger ook had bij een tape of cassettebandje dat je al vele malen hebt gewist en terug opgenomen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-04-2011, 19:56
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Wat mij opvalt bij de drums is dat er precies fladderen ontbreken in de opname. Zoals je vroeger ook had bij een tape of cassettebandje dat je al vele malen hebt gewist en terug opgenomen.
Opmerkzaam .
Het klopt! Ik heb deze drums met Cubase 6 gequantized (group quantizing), je hoort dit op verschillende plaatsen (de cross-fades).
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 12-04-2011, 06:30
Senior Member

Reputatie: Joram wordt hier goed onthaald

Merci voor de test.
Zelfde bevindingen...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-04-2011, 10:07
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

De overheads klinken flink overstuurd. Ik herken hier niet de kwaliteit van een Neumann, dus waarschijnlijk ook niet van een Oktava.
Mijn eigen ervaring van KM184 als drum overhead, is dat het gemiddelde niveau ver beneden -20 dBFS gehouden moet worden.

Quantizen is niet verstandig om de kwaliteit van een microfoon te testen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 12-04-2011, 10:13
Moderator

Overstuurd? Vreemd, nergens in de chain ook maar enige clipping, hoor!

Tja, die quantizing, dat is een beetje off topic, vind ik. Officieel is deze drumtrack niet opgenomen voor de shootout, maar is dat gewoon een deel van een volledig nummer, waarvan ik nu gewoon de drums in solo heb gezet...
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-04-2011, 10:44
Active Member

Reputatie: feuerbach is op goeie weg

Alleszins merci om deze test te doen, interessante vergelijking.

Quantizing vind ik niet zo off topic, is dat niet de reden waarom die cymbalen zo raar klinken? En ik hoor ook wat vervorming eerlijk gezegd, zelfs bij de neumann op akoestische gitaar (bij het strummen). Das niet opgenomen door een compressor die er serieus wat db afhaalt ofzo?

Je zal er waarschijnlijk niet echt tijd in willen steken, maar mocht je de overheadsporen niet gequantized ergens in wav willen uploaden, zou nog interessanter zijn!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 12-04-2011, 10:54
Moderator

Op de drums zit inderdaad compressie, op de gitaar compleet niets.
Denk ook aan het kwaliteitsverlies van wav naar mp3 192kHz, niet te onderschatten, vind ik toch...

Ik zal de wavs eens uploaden (kortere files dan owv de grootte van de bestanden) en de niet-gequantizede overhead files.

Groeten,
Simon.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 12-04-2011, 12:35
Moderator

OK, hier de gevraagde soundbites:

Nu in wave (niet mp3) en niet gequantized:

TEST: OVERHEADS:

Overheads Neumann, droog, onbewerkt (opname met HPF op 100Hz):

Overheads Oktava, droog, onbewerkt (opname met HPF op 100Hz):

Overheads Neumann, met EQ:

Overheads Oktava, met EQ:

Drums in geheel met Neumann, gemixt:

Drums in geheel met Oktava, gemixt:

Groeten,
Simon.
Met citaat reageren