homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 05-05-2011, 14:26
Senior Member

Reputatie: Doc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaaldDoc_Rock wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Shootout: Neumann KM84i vs. Oktava MK012 op overheads en akoestische gitaar

Hey Simon,
Toffe test!
Wat ik wel vind is dat in een drukke mix het verschil relatief kleiner wordt alsook na eq en compressie,maar vooral in het hoog en in de 'punch' van de twee opnames blijft een niet weg te werken verschil.
Nu hoe naakter je gaat afluisteren: hoe dramatischer het verschil wordt.
Dat zijn kwaliteiten van goede microfoons voor mij: Alles kost minder moeite om goed te laten klinken en ze hebben minder eq nodig; tevens is er voor audiofiele luisteraar is er een kwaliteitsverschil dat niet kan gecompenseerd worden door fancy dynamics of equalizing. Daarom denk ik bvb dat live mixen perfect kan met mindere micros maar voor bepaalde meer naaktere genres en studioopnames: the better the mic, the better it gets.

Nu moest je deze test gedaan hebben in een ruimte die wat levendiger klinkt met een ultrasnelle preamp dan kan ik je garanderen dat het verschil nog een 10 keer dramatischer zou zijn...

Merci hé.
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 05-05-2011, 15:22
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Shootout: Neumann KM84i vs. Oktava MK012 op overheads en akoestische gitaar

Is dat die nieuwe quantize-functie in Cubase 6? Zoja ... teleurstellend. Kan je niets aan doen natuurlijk.

Ik hoor heel erg weinig verschil. De verchillen die ik hoor, doen me denken aan verschillende microfoonopstellingen: alsof ik de hele tijd dezelfde microfoons hoorde, maar in verschillende opstelling.

Ik vind de Oktava's op drum beter en de Neumanns op gitaar beter. Ik vraag me af hoe het eindresultaat zou klinken als je voor beide microfoons een andere (meer optimale) opstelling gebruikt (elke microfoon zal wel een andere sweet spot hebben?).
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 05-05-2011, 15:53
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

@Doc: merci! Je hebt groot gelijk in je redenering. Hieruit volgt dan ook dat met minder duur/goed materiaal en mixing toch mooie resultaten te bekomen zijn in een volledige mix...

@Bosjanet: ik moet zeggen dat in de volledige mix (ik zal het nummer hier eens posten als het volledig klaar is), deze quantizing niet opvalt!
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 06-05-2011, 00:51
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Zeker eens posten, ik ben benieuwd naar hoe andere DAW's audio quantizing toepassen (Reaper met audio quantizing en aangevuld met Native Instruments Komplete zou ik misschien wel eens verkiezen boven Logic, maar Reaper heeft geen audio quantizing ... vandaar interesse hoe 't in andere DAW's zit).
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten