homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps > Special: Mic Shootouts

Mededelingen

Special: Mic Shootouts In deze zone vind je alle microfoontests of "shootouts" terug. Je kan hier talloze microfoontests beluisteren. Enkel moderatoren kunnen discussies van het mic forum naar hier verhuizen mits ze voldoende interessant zijn als mic shootout.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 12-04-2011, 13:44
Member

Reputatie: jelte is op goeie weg
Thumbs up Re: Shootout: Neumann KM84i vs. Oktava MK012 op overheads en akoestische gitaar

De neumann vindt ik in je nieuwe post een duidelijk verschil met de Octava. Veel meer helderheid. Het lijkt wel of de linkerkant de bekkens wat verder weg staan van de microfoon? Ook denk ik dat de drummer in zijn aanslag nogal varieert (zeker op de snare, maar ook op de crashes), dit maakt het ook lastiger om mee te mixen lijkt me.

Leuke test!
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 13-04-2011, 07:28
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Shootout: Neumann KM84i vs. Oktava MK012 op overheads en akoestische gitaar

Dank je voor de moeite.
Zo klinkt het al een kilometer beter.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 13-04-2011, 08:15
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Shootout: Neumann KM84i vs. Oktava MK012 op overheads en akoestische gitaar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Dank je voor de moeite.
Zo klinkt het al een kilometer beter.
Merci:
mental note: "nooit mp3's gebruiken voor shootouts, drum quantizing in cubase 6 is fantastisch maar niet flawless"
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 13-04-2011, 13:35
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Wauw, ik heb ze al vaker beide gebruikt, maar de punch van de Neumans is toch lichtjaren beter dan de oktava's.
Zeker dat de positioning van beide nagenoeg identiek was? Ik hoor toch grote verschillen die volgens mij niet aan de mics liggen.

En bij de akoustische gitaar is het grote verschil dat je hoort niet aan de verschillende mics te wijten, maar aan kamfilterproblemen, dat kan je redelijk duidelijk horen.

Toffe soundbites nietemin!

Pzz,
Alex

ps: Kijk eens aan 3000 posts...
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 13-04-2011, 15:14
Moderator

Reputatie: kamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatiekamer21 heeft een uitstekende reputatie

@RidDim:
Bedankt voor je reply:

1. De positie van de mics bij de overheads was nagenoeg identiek, de volumes ook...Wat wel het geval was, is dat ik bij de neumanns de fase heb moeten omkeren, bij de oktava's was dat niet nodig (op het gehoor en met fase correlatiemeter). Maar enig fase-issue zal zeker dus meespelen hier, niet?

2. Kamfilterproblemen bij gitaar: goeie opmerking (goeie oren ), ik heb de mic positie snel snel uitgevoerd (gitarist moest naar huis) en dus niet verder kunnen experimenteren met de mic placement.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 14-04-2011, 09:05
Active Member

Reputatie: feuerbach is op goeie weg

Bedankt voor de moeite!
Drums klinken zo inderdaad veel beter. Dat ligt trouwens niet specifiek aan cubase hoor, als je begint te quantizen door overlopende cymbalen gaat dat al vlug zo klinken. Uw crossfades langer maken kan een beetje helpen. De neumanns zijn inderdaad beter, ook mooier in het hoog, al vind ik de oktava's zeer bruikbaar. Maar die oktava's heb ik ook, dus misschien ben ik niet helemaal objectief...

Ik snap wel niet echt waarom je bij 1 van de 2 sets de fase van 1 microfoon hebt moeten omkeren en bij de andere niet als hun positie praktisch hetzelfde was. Kan dat aan een verkeerd gesoldeerde kabel liggen ofzo?
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 14-04-2011, 09:17
Moderator

Hey feuerbach,

Merci voor je reactie:

1. Tja, die quantizing: ik ben er echt niet zot van, maar ooit moet je keuzes maken tussen vermindering in kwaliteit, maar strakker in de maat, of niet...
In dit geval koos ik in dit nummer voor de quantizing...

2. Ja, die polariteit is vreemd, maar lijkt me theoretisch toch wel verklaarbaar, ondanks dat de mic placement nagenoeg (dus niet perfect) identiek was.

Bottom line: de oktava's zijn, ondanks 1/4 van de prijs van de Neumanns, zeker werkbaar, daar ben ik erg tevreden over en dat was het doel van deze shootout.

Groeten,
Simon.
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 15-04-2011, 11:31
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Begrijp ik goed, dat de twee microfoons bij de gitaar gemengd zijn (hals en overhead) ?
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 15-04-2011, 13:09
Moderator

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Begrijp ik goed, dat de twee microfoons bij de gitaar gemengd zijn (hals en overhead) ?
Allebei in het midden gepand, bedoel je?
Dan: ja.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 05-05-2011, 02:04
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamer21 Bekijk bericht
Wat wel het geval was, is dat ik bij de neumanns de fase heb moeten omkeren, bij de oktava's was dat niet nodig (op het gehoor en met fase correlatiemeter). Maar enig fase-issue zal zeker dus meespelen hier, niet?
Gezien de leeftijd van de mics is dat normaal. Elk merk had zo z'n opvattingen over aansluiting toen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten