homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Overige audio software, drivers en digitale technieken

Mededelingen

Overige audio software, drivers en digitale technieken Alle andere audio software vragen en discussies over digitale opnametechnieken, drivers of besturingssystemen kunnen hier terecht.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-01-2007, 03:54
Senior Member

Reputatie: abdelhafid is op goeie weg
Standaard samplerate wijzigen

Ik gebruik cubase sl3 voor mijn muziek te componeren en ook voor audio opnames.

Casus1:
Ik maak een beat enkel met vst instrumenten zoals (bvb; stylus rmx, the gand2, Trilogy,...) op bitrate en sample rate 16/44,1 om cpu, geheugen en stokeerruimte sparen. Stel dat ik echt tevreden ben van een paar track en beslis om ze uit te brengen. Kan ik dan de bitrate en samplerate verhogen naar bvb; 24bit/176.4khz om ze te laten masteren(extern in een mastering studio waar ze analoog werken).

Casus2:
Eigenlijk hetzelfde situatie maar met beats gemaakt met zoxel vst instrumenten als met sampels.

Dus mijn vraag is kan ik in deze geval mijn bitrate en samplerate verhgen alvorens ermee te gaan naar de studio voor de postproductie(afmixing) en naar de masteringstudio? Zoja is dat dan ook mogelijk voor beats/composities met sampels (bvb geimporteert als uudio van een cd en verwerkt in cubase als sampelloop)?

Ik weet dat dit niet mogelijk is bij audioopnames (recording bvb van stem, gitaar, enz....)!

Avorens bedankt voor jullie antwoorden
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-01-2007, 04:21
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: samplerate wijzigen

wel met VST instruments is het maar een kwastie naar je 'project settings' te gaan, en 16bit veranderen in 24bit. Je VSTi's gaan dan op 24bit werken, hetzelfde geld met samplerate, maar pas op als je loops of samples als audio hebt staan, want dat kan misgaan als je niet re-sampled.

Zelf heb ik nooit gemerkt dat 24bit meer processor en geheugen vraagt, dus ik zou zeggen, zet gewoon op 44.1kHz 24bit en alles zal wel in orde komen bij de mastering.

In prinicipe kan je voor de master alles wel upsamplen, maar als je redelijk wat audio hebt opgenomen aan een lagere samplerate, heeft dat geen zin. Eens lage resolutie, altijd lage resolutie in audio, bij VSTi's niet, die passen zich aan (indien settings ondersteund zijn)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-01-2007, 05:44
Senior Member

Dus in geval van beats gemaakt met sampels moet ik van begin werken aan 24bit/176400khz of kan het geen kwaad? IK zal trachten concreter te zijn ik wil voor mijn album een beat gebruiken van een producer maar die is gemaakt met sampels (geimporteert in cubase van een audio cd) en de beat is in 16/44.1 maar ik wil hem naar 24/176.4 omdat ok het wil uitbrengen dus ermee naar de studio voor op te nemen en af te mixen en dan naar de master studio voor te masteren! Kan ik de beat rate en samplerate van deze beat verhogen zonder dat er problemen optreden qau vervoming van de sampels of dergelijke?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-01-2007, 10:16
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Voor zowel bitdiepte als samplerate kan je dit doen in de Pool (ctrl-p).
Als je je project omzet naar 24bit/176,4kHz, kan je de pool openen, rechtsklikken op de desbetreffende audio-bestanden en dan 'conform files' kiezen.
Ik geloof wel dat dit een destructieve bewerking is, dus voor alle zekerheid maak je best eerst een backup van je sample.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-01-2007, 16:37
Junior Member

Reputatie: timon is op goeie weg

Hoi,

Accepteert de studio enkel een mix in 24 bit en 176,4 KHz? Indien ze dit vragen gaan ze er waarschijnlijk van uit dat je ook werkt met deze bitrate/samplerate. De reden hiervoor is dat er bij een mix met een hogere bitrate/samplerate meer gegevens zijn om te 'bewerken'. Vica versa bij een mix met een lagere bitrate.

Het heeft weinig zin om de bitrate/samplerate van je mix te verhogen, daar de kwaliteit van de mix dan niet beter wordt. Het heeft wel zin om vanaf het begin te werken met een hogere bitrate/samplerate.

Citaat:
Ik weet dat dit niet mogelijk is bij audioopnames (recording bvb van stem, gitaar, enz....)!
Als je een sample in cubase hebt geimporteerd, en je veranderd de samplerate van het project dan wordt gevraagd; 'convert audio files to new rate'. Als je hier 'ja' op antwoord en vervolgens 'nee' op de vraag 'do you want to keep audio events on their sample positions' dan worden audioopnames keurig geconverteerd naar een hogere of lagere samplerate. :-)

groeten
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-01-2007, 17:19
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

De vraag is of dit nodig is natuurlijk, als buiten die 16/44.1 beat het nummer uit VSTi synths bestaat, kan dat wel eens voordelen opleveren (zeker naar 24bit) om te gaan upsampelen. Als de track grootendeels uit audio bestaat, zou ik dat niet doen. Je kan natuurlijk redeneren dat upsamplen geen kwaad kan, en alleen maar kan helpen bij de master, maar besef ook dat elke bewerking die je zowel digitaal als analoog maakt, ten koste van een beetje kwaliteit gaat.

Bottomline, als het om grootendeels audio gaat, leave it be, je hebt zo opgenomen dus heeft het geen zin er iets 'beter' van proberen te maken. Gaat het over grootendeels VSTi synths, kan je dat zeker doen, en wie weet hoor je een verbetering hierdoor.
Ik zou wel zowiezo dat project op 24 bit zetten, da's volgens mij wel een vereiste van de meeste mastering/mixing studios.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-01-2007, 22:03
Senior Member

ik heb deze topic gelanceerd uit prevenrie omdat ik in de toekomst ga beginnen met een project en vooraleer ik met bepaalde producers ga werken dan wil op de hoogte zijn van wat kan en niet kan om tijd te sparen!

IK heb vandaag zowat zitten te experimenteren in cubase sl3 kwestie om de jullie feedback eens in de praktijk toe te passen en ik kon niet hoger gaan dan 96khz!

Kun je in sl3 maar tot 96khz of kan je hoger door bvb een of andere toepassing te wijzigen? Anyway in SETUP PROJECT ging het niet? Ook heb ik gezien dat je de beatrate to 32 float! Wanneer is het aangeraden om in 32bit te werken en voor wat staat float?

8-) groeten Abdelhafid
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-01-2007, 01:26
Groupie

Citaat:
Wanneer is het aangeraden om in 32bit te werken en voor wat staat float?
16,20,24 bit zijn fixed point precision getallen, 32bit is een float point getal.
bij 32bit heb je 24bit data + het drijvende kommagetal voor extra nauwkeurigheid.
Om een héél lange uitleg kort te maken 'spreidt' Cubase 24 bit data over 32bit dynamische range, wat intern resulteerd in meer headroom bij het sommeren van de tracks. Ook werken veel plugins en cubase functie op 32bit float. Daarom zet ik zelf ook alles op 32bit float, veel mensen beweren ook dat het niets uitmaakt, maar ik hoor wel verschil in reverbstaarten, je kan het proberen maar je files gaan wel groter worden op die manier, en de meeste mensen horen helaas het verschil niet.

Dat je 'maar' op 96khz kan, weet ik niet. Kan je kaart wel meer aan? Of dat het inderdaad SL is kan ik je niet zeggen, ik heb SX, nooit met Sl gewerkt.

pzz
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 07-01-2007, 04:04
Senior Member

kan je met sx uw samplerate configureren boven 96k maw kan je met sx tot 176.4 of 192k configureren. In ieder geval ik ga maandag eens bellen naar electric city en translab om te horen wat zijn aanraden rond de samplerate en bitrate. Ik denk dat de samplerate eerder niet zo bepalend is dan de bitrate(je zal meer verschil horen tussen 16bit en 24bit dan tussen 88.2 en 176.4)

Wat ik niet snap is dat ik in sl3 qau samplerate maar drie opties heb namelijk: 44.1K, 48K en 96k! 88.2k is er niet! Is dat ook zo in sx3, studio4 en cubase4?

Groeten Abdelhafid
ps: -RidDim- ik wacht nog altijd op je antwoord zie vraag in topic: stylus rmx bedienen met een electronische drumstel.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 07-01-2007, 15:57
Groupie

je gaat idd veel meer verschil horen tussen 16bit en 24bit dan 88.1 en 176.4. Ikzelf gebruik dan ook 44.1kHz/24bit (eigenlijk 32bit, maar 24 is equally fine), vermits mn beide interfaces, als mijn digitale mixer maar tot 48kHz gaan.

Vraag het inderdaad eens aan de studios waar je gaat werken, wat zij prefereren, en wat compatibel is met hun hardware (176.4/192kHz is zeker niet overal mogelijk!). In veel gevallen gaan ze je gewoon 44.1/24 voorstellen, omdat dat universeel compatibel is in pro-studios.

ivm wat je vroeg in het "stylus rmx bedienen met een electronische drumstel" topic, moet ik je helaas teleurstellen, we zijn zelf onze demo-cd aan het opnemen, en morgen begint mn full-time sound engineering opleiding op SAE tot augustus, en dan vertrek ik voor x aantal maanden naar de jungle van noord-Laos, dus tijd heb ik simpelweg niet voorhanden, eigenlijk heb ik nu al véél te weinig tijd voor dat alles (mischien wat minder op homerecording posten en meer mixen...ik zou nu aan het mixen moeten zijn 8-) )
Mischien later op het jaar dat we iets kunnen afspreken, maar voorlopig is er geen licht aan het eind van de werktunnel :-)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten