homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-03-2011, 18:21
Senior Member

Reputatie: Milan_ wordt hier goed onthaald
Standaard extern geheugen aankoop

Hallohallo. Ik weet hier eigenlijk niets vanaf, en het is misschien niet direct een muziekgerelateerde vraag, maar ik denk ik hier wel geholpen zal worden.

Ik ben dus op naar een externe harde schijf. Hij moet minstens een terrabyte groot zijn en niet te duur uiteraard. Hij moet draaien op mac en op mijn tv ook graag (met de usb input daarvan). Suggesties?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-03-2011, 18:33
Senior Member

Reputatie: Motoko wordt hier goed onthaaldMotoko wordt hier goed onthaald
Standaard Re: extern geheugen aankoop

Geheugen is iets anders dan een harde schijf, maar dat terzijde. In principe kun je voor onder de honderd euro een prima 1TB schijf op de kop tikken. Deze zal hoogst waarschijnlijk USB zijn. FireWire en netwerk aansluitingen kun je ook krijgen, maar daar betaal je vaak een paar tientjes meer voor.

Ga voor een schijf met een eigen voeding en niet eentje die bus-powered is. Hang 'm bij voorkeur ook niet aan je audio interface (bijv. FireWire) maar direct aan je computer.

Wat er voor nodig is om 'm te gebruiken in combinatie met je TV, dat zal uit de handleiding van je TV moeten blijken. Geen idee wat je TV wel of niet aan formaten e.d. ondersteund.

LaCie, FreeCom en Western Digital zijn betrouwbare merken voor externe HD's.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-03-2011, 19:06
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Vanaf morgen ligt er in de Aldi opnieuw een externe schijf van 1,5TB voor 99,99 euro. Vorig jaar is ze ook al eens gelanceerd in de Aldi. Toen heb ik ze in rode prijs voor 79 euro gekocht. Toen met USB2.0 en eSATA aansluiting. Deze heeft nu USB3.0 aan boord. Ik ben er heel tevreden over (3j garantie).

Ik heb ze onlangs eens open geschroefd. Er steekt een Western Digital schijf in.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-03-2011, 21:45
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Ik heb ze onlangs eens open geschroefd. Er steekt een Western Digital schijf in.
Geen slechte deal, Western Digital heeft een goede reputatie. Wereldwijd zijn er verder nog slechts 3 andere HDD fabrikanten over: Hitachi/IBM, Samsung/Toshiba en Seagate. Maxtor is dacht ik overgenomen door Western Digital en representeert enkel nog de goedkope producten. De rest, zoals LaCie en Freecom zijn eigenlijk enkel kastenbouwers die alle merken harddrives naar believen steken, je kan er dus niet echt betrouwbare goede raad over geven.
@ Milan: let wel even op hoe de schijf moet geformatteerd zijn voor je TV: dikke kans dat dit 1 of ander Linuxformaat is. Je zal dus wss. met meerdere, anders geformatteerde partities moeten werken. Succes verder!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 30-03-2011, 07:00
Senior Member

Reputatie: Motoko wordt hier goed onthaaldMotoko wordt hier goed onthaald

Ik ging er van uit dat topicstartee niet op zoek was naar een losse HD maar een kant en klare externe HD LaCie maakt goede externe HD's, net als WD (die trouwens ook de fysieke HD maken idd).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 30-03-2011, 10:48
Senior Member

Reputatie: Milan_ wordt hier goed onthaald

Tja, is er iets waar ik moet letten? Want ik vind schijven van een TB aan 65 euro evenwel als aan 150...
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 30-03-2011, 11:36
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Milan_ Bekijk bericht
Tja, is er iets waar ik moet letten? Want ik vind schijven van een TB aan 65 euro evenwel als aan 150...
Nee. Het is heel moeilijk te voorspellen wat de kwaliteit is. Persoonlijk koop ik degene die in aanbieding zijn, meestal WD.

In speciale gevallen koop ik kastjes los van Icy Box (goedkoop, degelijk), ca 40-50 € en bouw zelf een schijf in. In gevallen waar de controller heel belangrijk is wordt dat een WiebeTech. Niet omdat de hardware zoveel beter is, maar vooral omdat WiebeTech nog service heeft en er daar een aantal techs zijn die gewoon ALLES weten van hun controllers en de meeste schijven.

En ik blijf weg van LaCie. Ooit waren dat prima schijven met service. De laatste jaren is die service onbestaande. Hier in België is er bv. maar één jobstudent die service doet voor hen. De ene kent zijn zaakje, de volgende weer niet. Het zwakke punt van veel LaCie's is de voeding. En vermits ze tientallen voedingen hebben met steeds weer andere aansluitingen, maak ik regelmatig mensen mee die hun controller opgebrand hebben doordat ze de verkeerde voeding aangesloten hebben. Ook WD hebben verschillende voedingen, maar met een totaal andere stekker. Die KAN je dus niet insteken als het de verkeerde is.

Ik kijk altijd eerst even bij Alternate. Grote shop, goede prijzen. En die hebben een 2 TB Wd aan 99 €:

ALTERNATE - HARDWARE - Harddisks - USB - 3,5 inch - Western Digital WDBAAU0020HBK

en een 1 TB aan 69 €:

ALTERNATE - HARDWARE - Harddisks - USB - 3,5 inch - Western Digital WDBAAU0010HBK

Ze zijn ook groot genoeg om in Nederland en België aanwezig te zijn en leveren indien nodig ook per koerier.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 30-03-2011, 22:04
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Milan_ Bekijk bericht
Goedkope schijven draaien meestal op 5200t/min ipv 7200 of zelfs 10000t/min en ze hebben een lagere cache. Bijvoorbeeld 16MB ipv 32MB of 64MB. Dat is de data die in één cyclus gelezen wordt. Een schijf met 32MB cache leest dus in theorie dubbel zo snel dan een schijf met 16MB cachegeheugen.

Je kan het best een losse externe behuizing kopen en daar zelf een schijf in plaatsen. Als je dat ziet zitten tenminste. Maar moeilijk is het niet hoor! En dan ben je zeker van wat er in het bakje steekt.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 31-03-2011, 10:28
Moderator

Reputatie: boppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstralingboppertje heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hexdiy Bekijk bericht
Maxtor is dacht ik overgenomen door Western Digital en representeert enkel nog de goedkope producten.
Maxtor werd overgenomen door Seagate ipv WD.
Maxtor is now Seagate

Kwestie van de goede naam van WD te zuiveren
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 31-03-2011, 23:12
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

I stand corrected, boppertje! En ja 10 jaar geleden was Seagate net dé aanrader, met hun Barracuda's en Cheetahs, nu is het WD, en daarna?
Heeft er iemand slechte ervaringen met Samsung, of met SSDs, vooral dan in AV toepassingen?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten