homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 30-03-2011, 19:25
blackandwhite's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: blackandwhite is op goeie weg
Standaard Re: Microfoon voor acoustische gitaar

Ik heb toevallig dit weekend een opname met een duo (zang + gitaar). De gitaar wordt opgenomen met GAP FC4. Ben daar heel tevreden over.
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 31-03-2011, 07:19
Jeast's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Jeast wordt hier goed onthaaldJeast wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hessel Bekijk bericht
@ Joram: Thx voor de review link. Klinkt allemaal iig positief!
@ Jeast: Met mixen krijg ik inderdaad wel een betere sound. Maar ik ben toch nog niet echt tevreden... Wat vind jij? Ik heb de mp3 bijgevoegd.
@ Alexxx: I know... Toen ik het hoorde dacht ik hetzelfde. Maar ik ben niet iemand die meteen advies wegwuift

Edit: Heeft iemand trouwens misschien een mp3tje of iets waar ik een gitaar kan horen die opgenomen is met één mic, en dezelfde gitaar met twee?
Ik vind het zo al een stuk beter klinken. Als je hem nog brighter wilt, kan je de HP nog ietsje hoger zetten of/en een paar db erbij rond de 4khz.
In de mix gaat dit prima klinken hoor.

Grtz J

Laatst gewijzigd door Jeast; 31-03-2011 om 07:24
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 01-04-2011, 07:04
jeroen.grommen's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald

+1 voor Rhodes NT5 ( koppel )
Toch véél liever stereo hoor...

En oppassen met lowcut... Ideaal is een lowcut die nog wat buik overlaat, in combinatie met een paar dipjes rond 100-200 en 300-400 Hz naar gelang.
  #34 (permalink)  
Oud 01-04-2011, 08:16
Senior Member

Reputatie: erwinastrid is op goeie weg

samenvattend kan ik wellicht zeggen dat er niet 1 ideale microfoon voor gitaar bestaat. smaken verschillen gelukkig. net als voor zang is het gewoon op zoek gaan naar de microfoon die voor jouw gitaar, met jouw speelstijl, in jouw oren het beste klinkt. gelukkig kun je op een forum zoals deze veel adviezen krijgen en dat maakt de juiste keuze wel wat gemakkelijker.
groeten,
erwin
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 01-04-2011, 15:21
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Even met jouw eerste opname gespeeld.
Ik denk dat de plaatsing van de microfoon erg belangrijk is. Daarbij komt het dempen van reflecties en kamerresonanties (kleedje, shermpje).
Met klankregeling (EQ) en toegevoegde galm vind ik zelf dit wel geinig.
In dezelfde mp3 nauwkeurigheid: origineel, met klankregeling, met klankregeling en galm.
Klankregeling: scherpe dips bij 126 en 196 Hz (-9dB 1.7Q, -6 dB 1.0Q), laagfilter bij 50 Hz, beetje compensatie rond 70Hz +3dB en extra hoog globaal rond 5 kHz (+3dB, 0.25Q)

Mijn enige boodschap: klankregeling is veel goedkoper dan een anders gekleurde microfoon.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 ori.mp3 (2.74 MB, 75x gelezen)
Bestandstype: mp3 eq1.mp3 (2.74 MB, 82x gelezen)
Bestandstype: mp3 eq1rev.mp3 (2.74 MB, 83x gelezen)
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 03-04-2011, 14:49
Member

Reputatie: Hessel is op goeie weg

Klinkt inderdaad lang niet verkeerd! Ik ben zelf nog niet heel erg bedreven in het mixen en doe meestal maar wat op mijn gehoor zonder dat ik precies weet wat ik nou eigenlijk aan het doen ben...
Een kleedje enz. kan ik inderdaad wel proberen, en ik ga wel wat experimenteren met microfoon plaatsing. In ieder geval is de mix van jou wel ongeveer de sound die ik zoek
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 04-04-2011, 08:11
Jackplugg's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Jackplugg is op goeie weg

Radix, wat voor reverb gebruik je daar? klinkt tof.

ik sta nou ondertussen ook op het punt om zoon GAP te gaan proberen (zoek iets voor Hihats en Acc gitaar) . ik houd altijd wel van de iets minder "grote" merken. met mijn ervaring zal het verschil tussen 100,- en 300,- voor een mic toch moeilijk hoorbaar zijn

goeie topic jongens en erg bruikbare comments!
  #38 (permalink)  
Oud 04-04-2011, 09:02
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hessel Bekijk bericht
Klinkt inderdaad lang niet verkeerd! Ik ben zelf nog niet heel erg bedreven in het mixen en doe meestal maar wat op mijn gehoor zonder dat ik precies weet wat ik nou eigenlijk aan het doen ben...
Een kleedje enz. kan ik inderdaad wel proberen, en ik ga wel wat experimenteren met microfoon plaatsing. In ieder geval is de mix van jou wel ongeveer de sound die ik zoek
Denk niet dat ik zo ervaren ben. Ik ben maar een gewone amateur.
Wel heb ik een advies over alle soorten correcties. Dat is niet alleen bij geluid (klank, galm, vervorming), ook bij foto's (kleur, helderheid, scherpte), bij muziek maken (dynamiek, pauzes, accenten), kortweg overal waar je iets kunt veranderen.
1. Ga eerst extreem, en bepaal wanneer iets echt niet mooi meer is. Zo herken je de verandering het best, en leer je de juiste knop vinden.
2. Zoek dan 'ongeveer' een acceptabele aanpassing. Je weet nu wat er verandert en bepaalt het punt waar de verandering duidelijk is. Maak eventueel notities.
3. Ga door met andere veranderingen op dezelfde manier. Deze hebben invloed op elkaar. Ga niet de vorige bijregelen, maar leer wat de onderlinge beïnvloeding is.
4. Bepaal op basis van begrip, wat de belangrijkste veranderingen zijn. Houd het simpel door onbelangrijke veranderingen weg te laten. Denk aan het totale effect, tussenresultaten kunnen soms heel lelijk zijn.
5. Laat het bezinken en kom later terug voor beoordeling. Ga daarbij uit van de gecorrigeerde versie en luister daarna de ongecorrigeerde.
6. Een bruikbare vuistregel voor instellingen: "halverwege het origineel en het volledig gecorrigeerde". Argument daarvoor: Teveel corrigeren is lelljk. Te weinig corrigeren is acceptabel, het is in ieder geval beter dan het origineel.

Kortweg:
Durf flink aan te pakken. Begrijp wat je doet. Tussenresultaten mogen gek zijn. Overdrijf het eindresultaat niet.
Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 04-04-2011, 11:36
Member

Reputatie: Hessel is op goeie weg

Allright. Bedankt voor de tips! Ga ik mezelf even goed uitleven:P
Verder hier ook nog wel een leuk artikel gevonden dat ook uitweid over voordelen en nadelen van stereo en mono micing. Er staan ook nog wat audiofiles bij
How to EQ Acoustic Guitar
Met citaat reageren
  #40 (permalink)  
Oud 04-04-2011, 12:06
Senior Member

Reputatie: erwinastrid is op goeie weg

beetje raakvlak met dit topic Doug Young | Acoustic Guitarist | Home en dan vooral de pick up test. erg goed uitgevoerd door steeds te vergelijken met een microfoon voor de gitaar.
groeten,
erwin
Met citaat reageren
Reageren

Labels
acoustische gitaar, gitaar, microfoon

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten