homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-12-2006, 20:00
Junior Member

Reputatie: Hippo is op goeie weg
Standaard paneel om hele band mee op te kunne neme

hallow,
Ik zoek een paneeltje in het genre van helixboard van phonic. Nu vroeg ik mij af hoeveel kanale ik juist nodig heb om een liedje instrument per instrument op te nemen. De drum zou door drummicros opgenomen worden.

alvast bedankt

Hipo
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-12-2006, 20:32
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: paneel om hele band mee op te kunne neme

Veel hangt er natuurlijk van af op wat je wil opnemen en hoeveel en welke microfoons je hebt.
Indien je op PC (of Mac) wil opnemen en de vrijheid wil hebben om de verschillende onderdelen van de drums en de rest van de instrumenten apart te mixen en te fine-tunen, ben je beter af met een degelijke audio-interface.
Hierover vind je zeker meer info in het hardware forum.
Aangezien een mixer meestal enkel een stereo out heeft, heb je, indien je met een mixer opneemt, na de opname niet meer de kans om de balans van je drums te veranderen of de onderdelen onderling wat aan te passen. Je zal dus moeten zorgen dat de mix en EQ van de drum voor de opname in orde zijn.

Toevallig heb ik net vandaag voor de eerste keer zelf drums opgenomen dus een ervaringsdeskundige ben ik zeker niet, maar ik heb gebruik gemaakt van 5 microfoons om een beperkte drum op te nemen (Kick, snare, hihat en cymbaal).

Mijn ervaringen en tips van forumleden om de drums op te nemen kan je vinden in het Soundbites forum.

Afhankelijk dus van hoe je de drums wil opnemen en hoe uitgebreid de drums zijn, heb je een audio-interface/mengpaneel nodig met minstens drie (kick en 2 overheads) ingangen nodig. Uiteraard, indien je alles apart wil micen heb je meer microfoons en dus ook meer ingangen nodig.

Bas wordt vaak via DI opgenomen, maar kan je ook door middel van microfoon opnemen (of beiden tegelijk)

Gitaar daarentegen wordt meestal via microfoon opgenomen.

Dus je ziet, veel hangt af van welke instrumenten je hebt, hoeveel instrumenten je hebt, hoe je wil opnemen, enz...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-12-2006, 22:32
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

zoals eerder gezegd ben je meer met een goede soundcard met meerdere ingangen om een groep instrument per instrument op te nemen. 8 kanalen is ideaal als je ook een drum moet opnemen (meer kan een meerwaarde zijn, maar is niet echt nodig.

goede 8 kanaals soundcards heb je in verschillende prijsklasses. De goedkoopste degelijke is de presonus firepod, maar een MOTU 8Pre, Motu 828 of RME Fireface bieden meer kwaliteit. Belangrijk zijn ook de preamplifiers voor de microfoons (is noodzakelijk om de microfoon te laten werken). Als uw soundcard er niet genoeg onboard heeft kan je er losse bijkopen (Vb RME Octamic zijn goede)

Maar om een concreet antwoord te kunnen geven hebben we meer details nodig zoals budget, welke instrumenten (met details), welke mic's heb je, ...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 30-12-2006, 12:48
Junior Member

mjah, het zou dus moete diene voor een drum (toen we bij andere mense gingen opnemen werden er 8 drummicros gebruikt) 2 gitaren een bas en 3 zangmicros.

Als student is mijn budget niet al te groot. Pak een 500-600 euro, desnoods wat meer. ( pc niet meegerekend natuurlijk )

momenteel heb ik alleen de shure beta 57A en een stuk of 4 zangmicros tot mijn beschikking.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 30-12-2006, 13:01
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Als je bereid bent instrument per instrument op te nemen ben je misschien wel gesteld met de MOTU 8PRE, maar dan is je budget al op vrees ik (Ä550).
Dan ontbreekt het je natuurlijk nog aan drummicrofoons (en uiteraard statieven) en niet te vergeten, software, alhoewel er wel wat gratis software bestaat waarmee je dit zou kunnen opnemen.
Een goede all-round microfoon voor instrumentenopname is de Shure SM57. Deze kan je zeker goed gebruiken voor de opname van de gitaren en je kan er ook wel gebruik van maken voor de drums.
Uiteraard dien je ook wel te beschikken over een voldoende krachtige PC met voldoende ram (minstens 1Gb is aangeraden maar 2Gb is beter) en het best 2 harde schijven (alhoewel het ook wel met 1 harde schijf mogelijk is).
Je kan uiteraard al eens experimenteren met de microfoons die je hebt, maar het resultaat zal uiteindelijk niet zo goed zijn als zou je opnemen met meer geschikte microfoons.
In elk geval is een degelijke audio-interface met voldoende ingangen onontbeerlijk.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 30-12-2006, 17:11
Junior Member

drummicros hebben we hier ook, was ik even vergeten te zeggen .

en die MOTU 8PRE zou dan beter zijn als een helixboard ?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 30-12-2006, 17:46
Moderator

De preamps van de MOTU schijnen in elk geval al beter te zijn dan die van de Helixboard. Ik moet hieraan wel toevoegen dat ik nog nooit een Helixboard gehoord heb, dus ik heb het van horen zeggen, maar de preamps van de MOTU zijn echt wel goed naargelang de prijs.

Om heel de band in 1 keer op te nemen zou je al de Helixboard 18 moeten kopen (deze heeft 8 microfoon preamps geloof ik).
Anderzijds krijg je bij de Helixboard Cubase LE gratis meegeleverd, zodat je al onmiddelijk over goede software beschikt om de opnames mee te maken.

[ Bewerkt door Pixie on 30/12/2006 16:58 ]
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 30-12-2006, 20:39
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

de motu is stukken beter dan de helix, zowel de pre's als de convertors zijn een paar klasses hoger, want de helixboards zijn de bodem qua kwaliteit van wat er beschikbaar is.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-01-2007, 16:16
Active Member

Reputatie: Kenneth is op goeie weg

Dag Hippo

Ik zou zeggen ga voor de motu als je toch al beschikt over drummics.
Klasse ad/da converters voor een toch nog iets " betaalbare prijs".
By the way als je een beetje zoekt vind je die tweedehands binnen uw budget.
Grt K

Pentium D 950 3.40Ghz/ASUS P5WD2 Premium CL-P0071ThermaltakeSonicTowerCooler Passive/GeForce 7600GTSILENT/2 gb RAM
Echo mia/Cubase SL3/midex 8/XP PRO
Verschillende synths en drumboxen op een Mackie 24/8 via een patchbay.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-01-2007, 16:26
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

de Motu 8pre is ook wat ik in jouw geval zou nemen, daarna kan je via de adat's bv een ada8000 (of beter) aansluiten zodat je 16 kanalen simultaan kan opnemen, wat ik persoonlijk een minimum vindt voor een band simultaan op te nemen. (8 met een drum is gewoon te weinig, dan moet je zowiezo dingen apart opnemen, of dummy's opnemen om ze later in overdub te vervangen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten