homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 25-02-2011, 21:11
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Thunderbolt: snellere gegevensoverdracht op basis van lightpeak technologie

Ik vraag me trouwens ook af hoe het gaat zitten met firewire-compatibiliteit (het aloude chipset-probleem) met die adaptors...
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 25-02-2011, 21:14
Junior Member

Reputatie: THEMATIC is op goeie weg
Standaard Re: Thunderbolt: snellere gegevensoverdracht op basis van lightpeak technologie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PascalVB Bekijk bericht
Ik vermoed dat dit de nieuwe standaard voor de betere audio interfaces zal worden.
Dus Lightpeak en USB3 vs Firewire en USB2 nu.

Momenteel is de standaard voor de -betere- audio interfaces PCI(x). Denk aan RME (madi, hdsp) SSL alphalink, Lynx, etc..

Voor laptops en imacs is dit idd zeker wel een leuke ontwikkeling. Wordt ook hoog tijd dat er iets beters komt dan firewire want dat is nooit erg stabiel gebleken.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 25-02-2011, 21:16
Junior Member

Reputatie: Stephen is op goeie weg

Amai, da's toch wel indrukwekkend !! 600MB/s !!
Notes of Interest on Thunderbolt and New MacBook Pros - Mac Rumors
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 25-02-2011, 21:22
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Ik ben een tevreden Logic gebruiker, vooral het programmatje Logic Node vind ik fantastisch..
Hiermee kan je meerdere macs via ethernet of FW met elkaar verbinden, en de CPU-kracht van de macs bundelen in je Logic projecten (werkt wel alleen nog maar met de bijgeleverde Logic Plugs, met uitzondering van de space designer en nog een paar..)

Logic Node via Thunderbolt (en toevoeging van gebruik met 3rd party plugins) zou wel heerlijk zijn, maar da's nog toekomstmuziek vrees ik
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 26-02-2011, 01:06
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Logic Node via Thunderbolt (en toevoeging van gebruik met 3rd party plugins) zou wel heerlijk zijn, maar da's nog toekomstmuziek vrees ik
Nee hoor. Dat vergt geen enkele aanpassing. Net als Firewire is LightPeak standaard volledig networkable. Voor OSX is het gewoon een andere netwerkpoort. Dus alles wat nu werkt via ethernet (en FW) werkt ook meteen via LP.

Citaat:
en hoe staat dit versus de netwerkverbinding die focusrite rednet zal gaan gebruiken? Ik kan er nog weinig over vinden, maar wel erg beniewd naar wat de prijs zal worden van de rednets.
Ik denk dat RedNet z'n boeltje mag pakken. Met Apple en Intel achter deze standaard, is er geen ruimte meer op de markt voor een duur merk-eigen protocol dat met niks anders werkt.

Citaat:
Wordt ook hoog tijd dat er iets beters komt dan firewire want dat is nooit erg stabiel gebleken.
Op windows, ja. MS heeft het nooit fatsoenlijk willen supporteren, zoals vele dingen. Maar onder OSX is er nooit een probleem geweest qua stabiliteit.

Het is wel verwonderlijk dat zovele audio fabrikanten er niet in slagen FW goed te implementeren. Ik vermoed dat daar gebrek aan ontwikkelings budget achterzit. Er is er alleszins n die 't wel goed doet: RME. Die vonden geen enkele standaard FW chip goed genoeg en hebben dan maar een FPGA geprogrammeerd om die chips te omzeilen. Het kn dus wl.

En PCI moet er uit voor audio. Het grote probleem daarmee is dat het zo goed als onmogelijk is om alle storingen in de comuterkast te ontlopen.

Weet er trouwens al iemand of we praten over electrische of optische LightPeak?
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 26-02-2011, 04:56
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Ik vraag me trouwens ook af hoe het gaat zitten met firewire-compatibiliteit (het aloude chipset-probleem) met die adaptors...
Aangezien Thunderbolt eigenlijk PCI Express is, en Apple nu al goede FW-chipsets maakt, denk ik dat de kansen groot zijn dat het deftig zal zijn. Zeker als je dan bedenkt dat Thunderbolt ideaal is voor zwaardere toepassingen als audio en video.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 26-02-2011, 06:48
Junior Member

Reputatie: THEMATIC is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Ik denk dat RedNet z'n boeltje mag pakken. Met Apple en Intel achter deze standaard, is er geen ruimte meer op de markt voor een duur merk-eigen protocol dat met niks anders werkt.
We zullen zien of RedNet een succes gaat worden. Maar om op voorhand te voorspellen dat er voor RedNet geen ruimte meer is door het in de toekomst bestaan van Thunderbolt heb je een glazen bol nodig. Het zijn ook 2 nogal verschillende dingen om zomaar te vergelijken.
Bovendien is RedNet niet een nieuw door Focusrite ontwikkeld protocol, maar maakt het gebruik van het al lang bestaande en gebruikte Dante.

Citaat:
Op windows, ja. MS heeft het nooit fatsoenlijk willen supporteren, zoals vele dingen. Maar onder OSX is er nooit een probleem geweest qua stabiliteit.

Het is wel verwonderlijk dat zovele audio fabrikanten er niet in slagen FW goed te implementeren. Ik vermoed dat daar gebrek aan ontwikkelings budget achterzit. Er is er alleszins n die 't wel goed doet: RME. Die vonden geen enkele standaard FW chip goed genoeg en hebben dan maar een FPGA geprogrammeerd om die chips te omzeilen. Het kn dus wl.
Idd is op Mac Fw VEEL beter. Maar vergeet niet dat Apple nog niet heel lang geleden "per ongeluk" hun Macs uitrustte met niet-audio compatible fw chips... Zo goed als alle fabrikanten lopen of liepen ooit in de firewire stabiliteits val. De lijst is lang.. Dan kan je al die fabrikanten de schuld geven, maar wat schiet je daar nou mee op? Het protocol deugt gewoon voor geen meter voor audio toepassingen, klaar.

Citaat:
En PCI moet er uit voor audio. Het grote probleem daarmee is dat het zo goed als onmogelijk is om alle storingen in de comuterkast te ontlopen.
Dit is hooguit een probleem met AD DA op de kaart zelf, komt zelden voor dus.
Voor "grote problemen" zie firewire.
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 26-02-2011, 08:20
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Gaan we veel profijt halen uit die supersnelle verbindingen? Daarmee gaan de processors niet vlugger werken in je pc? Integendeel, datastroom komt sneller binnen maar zal moeten wachten omdat die data niet rap genoeg kan verwerkt worden. Of zie ik dit verkeerd?

Henk
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 26-02-2011, 12:02
Vintage Member

Reputatie: Bosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatieBosjanet heeft een uitstekende reputatie

PCDJHENK, als alle audio 1ms vroeger aankomt, kan de computer de audio 1ms vroeger beginnen verwerken en 1ms vroeger gedaan hebben zonder sneller te moeten werken. Daarnaast gaat het hem (in mijn ogen) meer om bandbreedte dan om snelheid.
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 26-02-2011, 14:03
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bosjanet Bekijk bericht
PCDJHENK, als alle audio 1ms vroeger aankomt, kan de computer de audio 1ms vroeger beginnen verwerken en 1ms vroeger gedaan hebben zonder sneller te moeten werken. Daarnaast gaat het hem (in mijn ogen) meer om bandbreedte dan om snelheid.
Latency is heel moeilijk te snappen, blijkbaar. Een snellere verbinding doet NIKS aan de latency. Ze kan ze zelfs erger maken.

De beste vergelijking die ik kan bedenken, is hoe er files ontstaan in 't verkeer. Dat hangt ook niet van de snelheid af. Het is soms voldoende als n auto vertraagt, om er enkele km achter een file te doen ontstaan.

Nu is LightPeak opgebouwd zoals FW, de streams kunnen onafhankelijk van mekaar functioneren omdat er een in en een out kanaal is. Bij USB is dat bv. afwisselend. Dat concept zorgt al voor een lage latency. Maar helemaal zonder kan niet. En ook cijfers van 1 micro seconde zijn niet haalbaar, denk ik. Maar <1 ms zou ergens een goede uitkomst kunnen zijn. En latency < 1 ms is voor audio toch al meer dan goed genoeg?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten