homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > User reviews

Mededelingen

User reviews Zin om je persoonlijke ervaringen over een bepaald product te posten? Daar kunnen we allemaal lessen uit trekken. Het kan in dit forum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-12-2006, 16:37
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald
Standaard Toft Audio ATB 24-8-2 console mixer (4000 €)

Meschien hebben sommigen van jullie al over deze mixer gehoord, en vooral over de problemen om hem te ontwerpen en te produceren. Maar hij is er eindelijk (hij wordt al 2 jaar aangekondigd). Niemand geloofde er nog in, maar de eerste mixers zijn nu verscheept via een Pilot Project (eerste testexemplaren, met extra herstellings/refund garanties mochten er problemen zijn voor de klant)

Een kennis zit in dat Pilot Project en ik heb deze voormiddag hem geholpen met het uitpakken/installeren en testen. Hier het verslag

Hij was extra stevig verpakt, dus dat uitpakken was een ganse onderneming. Maar eens uitgepakt krijgen we een mooie, superstevige 24ch mixer te zien in een mooie houten frame. De voeding is een aparte rackmodule.

de knoppen zijn allemaal van een soort metaal en voelen zeer stevig aan, maar zitten toch los genoeg om vlot te werken. Het kleurenpatroon van de knoppen is zeer goed en origineel gekozen zodat de mixer overzichtelijk is. Ook de functies zijn logisch.

De connectoren aan de achterkant zitten per kanaal gegroepeerd via 1/4 jack (behalve de microfoonpreamps). Je hebt van boven naar onder per kanaal Line in, Monitor out (zie je niet veel, maar is wel handig), insert, direct out en de mic pre in. Je hebt 6 sends, en 8 return kanalen (zodat je sommige sends als stereo return kan gebruiken. Je hebt ook inserts en direct outs op alle 8 subgroepen. In de mastersectie heb je 2 x een speaker out (voor uw monitors), 2 masters out en een master in (voor wat weet ik niet, maar het zit er op). Er zit dus veel meer mogelijkheden op dan de meeste mixers in deze prijsklasse.

De preamps zijn redelijk warm, maar vooral zeer helder en gedetailleerd. Je hebt 60dB gain, wat redelijk goed is. Je hebt uiteraard per kanaal phantom power, een phase switch en een lowcut. de line in is ook switchabel naar een instrument in (DI dus)

de EQ is waarschijnlijk de grote troef van deze mixer. Ik heb nog niet veel zo'n goede en warme eq in een mixer gehoord, en zeker niet in zo'n goedkope. De enige die hier boven gaan die ik ooit vast gehad heb zijn de oude Calrec mixer EQ's en de EQ's van de Trident 80 series (waarvan Malcom Toft een van de mensen achter was). Je hebt een hi shelf, een low shelf een 2 mid sweeps. De shelf eq's doen alles redelijk clean, maar de mid sweeps zijn de echte kracht.

Je hebt per kanaal een aparte monitor volume potmeter en een panmeter, zodat je uw sends niet moet gebruiken bij het tracken. Dit is een zeer handige functie die men in elke mixer zou moeten inbouwen.

verder heb je nog de klassieke dingen, de pan, de mute, de solo, en 100mm faders met de keuze tussen naar welke sub de fader moet.

zoals ik al zei, heb je 6 send per kanaal, en op de 8subgroepen heb je ook send 5 en 6, naast een led vu meter, pan en faders natuurlijk.

de mastersectie heeft de masterfader, een monitoring controller en de master VU

Onze eerste indruk is dat dit een zeer degelijke mixer is. Gebouwd als een tank, bijna geen noisefloor, zeer mooie warme muzikale eq, en alles wat je van een grote mixer verwacht qua functies aan een zeer scherpe prijs. Hij moet zijn degelijkheid door de jaren nog wel bewijzen maar ik geloof dat dit een serieus koopje is in vergelijking met de concurentie. Hij is een klasse of 2 hoger dan de Trident 8T, de TL-Audio mixers en de Soundcraft Ghost, maar is wel te koop in dezelfde prijsklasse of lager. Hij is nog niet te krijgen buiten het pilot project, maar zal in de eerste 3 maanden van 2007 overal leverbaar worden (oa bij www.thomann.de, die officiele Toft verdeler is)

de prijs (een koopje):

16 ch:3000 €
24 ch:4000 €
32 ch:5000 €

meer info: Toft Audio Design

[ Bewerkt door waxx on 21/12/2006 15:44 ]
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-12-2006, 16:37
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Toft Audio ATB 24-8-2 console mixer (4000 €)

een foto:

http://www.toftaudiodesigns.com/imag...TB24_HRjpg.jpg
(Ik zet hem als url, omdat de foto te groot is, en de leesbaarheid van het forum verpest. Klik op de link voor de foto)

[ Bewerkt door waxx on 21/12/2006 15:39 ]

[ Bewerkt door waxx on 21/12/2006 16:12 ]
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  ATB24_HR.jpg
Bekeken: 787
Grootte:  159.0 KB
ID: 233  

Laatst gewijzigd door billybear; 21-08-2007 om 08:47 Reden: beeld geïmporteerd
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-12-2006, 21:19
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

nice review, ziet er een simpele maar zeer degelijke mixer uit. Als de EQ inderdaad zo goed is als je zegt, zou dit wel eens een serieuze concurentie voor soundcraft, mackie en consoorten betekenen. Hoe schat je deze EQ in tov een goede soundcraft eq? Ik weet dat je al vergelijkingen maakt met de trident enz, dus dat betekend alvast véél goeds, maar dat zou ik toch wel willen weten, want ik ben erg fan van soundcraft eq's uit eigen ervaring.

Met wat zijn de preamps te vergelijken in deze console? Ik hoorden elders dat ze naar John Oram preamps klonken, klopt dit?

Voor dat geld zou menig mens wel eens moeten gaan luisteren. Zou deze op de musicmesse staan in maart? dat zou een mooie kans zijn voor mij.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 22-12-2006, 01:36
Vintage Member

Ik vind hem stukken beter dan de soundcraft eq, en zeker dan mackie of yamaha & co mixers. hij is beter dan de meeste mixereq waar ik al mee gewerkt heb in het algemeen, en dat is incls Amek Angela, Amek Big, Amek Einstein, API legacy, Audient ASP24, Trident 8T, Trident Dream Console, Trident 75, SSL 4000G, Soundcraft Ghost, Studer en D&R (types weet ik niet meer)

De enige console eq die er boven kwamen waren Trident 80B en een EQ uit een Calrec UA8000 console die geracked was. Ze lijken veel op de Trident 80B eq's, want ze zijn er op gebasseerd. Trident consoles werden namelijk gemaakt door John Oram en Malcom Toft, maar na zakelijke ruzies zijn ze elk hun eigen weg gegaan. Oram basseert zijn consoles ook op de oude Tridents, net als Toft. Maar ik vind de Toft's een stuk steviger, logischer en beter gebouwd, en een iets mooiere klank producerend. Ik heb ze wel nog niet naast elkaar kunnen vergelijken, en op de Toft ATB maar een paar uur bezig geweest, maar ik ben er zeker van dat er veel mensen dit gaan proberen.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 22-12-2006, 03:36
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

wow, dus in principe heb je voor 3000eur al 16 kanalen goede preamp, 16 kanalen top eq en dan nog eens analoge summing mogelijkheden...niet slecht! Zijn de direct outs pre, post of schakelbaar?

[ Bewerkt door _-RidDim-_ on 22/12/2006 2:43 ]
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-12-2006, 08:18
Active Member

Reputatie: giel12 is op goeie weg

Ja, goede review, waxx! Ook iets interessant, maar voor mij iets boven mn budget. Natuurlijk vraagt men zeker niet meer dan hun mogelijkheden verdienen, integendeel!

Ooit zal ik misschien in het trotse bezit zijn... maar dat kan nog wel even duren!
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-12-2006, 17:19
Vintage Member

de direct out is pre fader, ik weet niet of hij schakelbaar is, zover hebben we hem niet kunnen testen in de 4 uur dat we er mee bezig geweest zijn.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-12-2006, 13:04
Junior Member

Reputatie: rockwell is op goeie weg

oei,

Waxx, zou ik dan toch niet beter gaan voor deze toft ipv de trident 8T?

Is het verschil qua warmte (eq en pre amp) toch zo groot tussen de twee?
k vind persoonlijk de trident 8T er wel stukken sjieker uitzien, maar de sound primeert natuurlijk.
Zouden ze ook een versie maken met andere kleurtjes voor de knoppen

Dennis
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-12-2006, 13:17
Vintage Member

eigenlijk wel, als je kan wachten, want nu zijn enkel een paar tientallen testmodellen verkocht aan klanten die gereserveerd hebben. De commerciele release is ten laatste in maart
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-02-2007, 12:13
Active Member

Reputatie: Jerboa is op goeie weg

Hey Waxx,
Voor welke zou jij gaan?
Heb hier een soundcraft series 200 staan maar zou ik willen verkopen. Is veel te groot (iemand interesse?).

Welke komt er voor u het meeste uit, heb eigenlijk maar 8 kanaals nodig.

Toft Audio ATB ATB-16 console mixer

TRIDENT S100 8-channel mixer8 ch trident mixer

Tl Audio M1

Een van de 3 of andere opties binnen de prijsklasse?
Thx and grtz,
Jerb
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten