homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 16-02-2011, 08:17
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard SDC op snare...

Wie onlangs een kijkje heeft genomen op onze chatbox, weet ondertussen al dat ik op zoek ben naar een alternatief voor de Shure SM-57 op snare.
In mijn zoektocht naar een alternatief, heb ik vastgesteld dat er ook SDC's kunnen gebruikt worden voor het opnemen van snares (iets waar ik persoonlijk niet op gekomen was omdat ik dacht dat de hoge SPL's hierbij voor problemen zouden zorgen).

SDC's die ik regelmatig zie voorbijkomen zijn onder andere de KM's van Neumann, AKG C451 en de Audio Technica ATM450.
Van de soundbites die ik gehoord heb, was ik wel onder de indruk van de DPA 4091, temeer omdat deze ook super klinkt op gitaarversterkers en akoestische gitaar. Ik vrees echter dat het feit dat de DPA een omni microfoon is problemen met overmatige bleed gaat geven.

Heeft iemand van jullie ervaring met het opnemen van een snare met een SDC (of eventueel zelfs een LDC) en willen jullie die hier eventueel delen?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 16-02-2011, 08:23
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: SDC op snare...

http://www.josephson.com/pdf/e22sds.pdf
is speciaal voor percussie gemaakt
wel een duur grapke

ik heb er ene keer mee getracked, maar das al heel lang
geleden
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 16-02-2011, 08:35
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Ik heb de mk012 nog gebruikt op snare, met de pad weliswaar. Geeft zeker bruikbaar resultaat.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-02-2011, 09:11
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Alain, wat voor een capsule had je er op staan?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 16-02-2011, 09:50
Groupie

Reputatie: DogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatieDogPants heeft een uitstekende reputatie

Gewone cardio, geen omni.
alain
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 16-02-2011, 12:26
Active Member

Reputatie: Puree Productions wordt hier goed onthaaldPuree Productions wordt hier goed onthaald

Om een snare te close mic'en is het erg handig om een pad op de microfoon te hebben. En als het je alleen om de snare gaat en zo min mogelijk de rest van de kit, zou ik nier of hypernier kiezen en geen omni.

Dat gezegd hebbende, zijn de C451 en de ATM450 in theorie uitstekend geschikt. De KM184 is ook geschikt aangezien die behoorlijk wat druk kan hebben. Persoonlijk gebruik ik de KM184 vaak op snare bottom. En ik gebruik wel is de C451 op snare top. (Geen ervaring met de ATM450) Maar uiteindelijk val ik toch (bijna) altijd terug op een dynamische microfoon op snare top. Gek genoeg doet iedere engineer die ik ken dat. Staat een hele drumkit vol me Neumannen en vintage ribbon's en een SM57 of MD421 op de snare.
Zou dat gewoon onze bekrompenheid zijn?

Nog een optie is de Beta98 te gekke microfoon voor live op toms of snare, mits het genre niet te heavy is. Nog nooit opgenomen though.

Eigenlijk is het enige goede antwoord try and eror. Probeer demo modellen te krijgen van al je opties en probeer ze allemaal uit. Ook al hoef ik dat jou eigenlijk niet te vertellen.

Jasper
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16-02-2011, 14:23
Active Member

Reputatie: dennis_rhcp is op goeie weg

ik vind zelf de KMS105 van neumann heel erg fijn.

ik heb een shure BG5.1 (beetje kopie van de neumann) en die doet het ook heel er goed!

of je moet een M201 van beyer nemen (wel ene dynamic) met mooiere off axis response dan de sm57 dus de hihat die komt er mooier binnen in (rare zin)
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 16-02-2011, 14:26
Groupie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dennis_rhcp Bekijk bericht
of je moet een M201 van beyer nemen (wel ene dynamic) met mooiere off axis response dan de sm57 dus de hihat die komt er mooier binnen in (rare zin)
Dat is inderdaad de theorie.
In mijn zoektocht naar een betere rejectie van de hihat in de snaremic heb ik ook de M201 geprobeerd, maar echt veel lijkt de hypercardio niet te helpen...
Doch dit geheel terzijde.
Ik ga eens wat SDC's en LDC's op snare zetten, samen met een SM57, en wat soundbites trekken.
Vriendelijke groet,
alain
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 16-02-2011, 14:41
Moderator

Bij deze test, vind ik de U87 er het beste uit komen, maar die ligt een beetje boven mijn budget en neemt duidelijk ook meer hihat en kick mee dan de anderen in de test.
[media]http://www.youtube.com/watch?v=lC9H2lfpPj4[/media]

Alvast bedankt voor de test, Alain.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 17-02-2011, 11:34
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Ik verwacht van een (goede) condensatormicrofoon dat hij meer impuls geeft. Zeg maar grotere pieken.

overspraak (bleeding): hoezo probleem ?
Je neemt die hi-hat toch ook op. Een beetje overspraak zal dat geluid nauwelijks beinvloeden. Problemen zijn er bij felle impulsen, die dubbel klinken door looptijdsverschillen.

plaatsing:
Ont-richt je microofoons voor hinderlijke overspraak. Aan de voorkant zal een hoek weinig verschil maken, aan de achterkant kan het een wereld van verschil zijn. Ken de richtingskarakteristieken dus.

klankkleur:
Eenmaal goed opgenomen, kun je met de toonregeling van jouw DAW nog genoeg weghalen en laten resoneren. Bijvoorbeeld, een goed klinkende microfoon op snare die het laag van de kick meeneemt, is beter bruikbaar dan een microfoon die geen laag opneemt; idem met hoog van bekkens of hi-hat.

impuls:
De schitterend klinkende impulsen van een goede condensatormicrofoon zijn moeilijk te bewaren. Wil de uiteindelijke opname hard genoeg klinken, dan zal er heel wat van die pieken af moeten. Toch heeft het voordeel. Weghalen is lastig, bijmaken is onmogelijk.

Het is onzin te zeggen dat een SM57 minder gevoelig is voor overspraak (bleed). Het tegendeel is waar.
Hij is minder gevoelig voor impuls, minder gevoelig voor hoog en laag, en resoneert in het midden-hoog. Kortom, je hoort de overspraak niet zo goed.

Als je het lef hebt om zorgvuldig te plaatsen en na te bewerken, koop dan goede condensatormicrofoons en bouw ervaring op. Wil je snel en goedkoop klaar zijn - zoals bij uitversterken prioriteit heeft - neem dan een doos vol SM's.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten