homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mededelingen

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 00:24
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie
Standaard 3D topmixen

Forumers,

Ik zag gisteren de 4e aflevering van Pensado's Place en daar werd een voor mij
heel boeiend onderwerp eventjes aangesneden. 'De plaats in de breedte kan je
bepalen met de pan knop. De plaats in de diepte met reverb en de plaats van
de reverb met de early reflection.' Nu was dat alles wat er ongeveer over ge-
zegd was en ik vind het wel de moeite om te horen wat jullie ervan denken.
Voor mij blijft het hele reverb/diepte gedeelte heel moeilijk. Het is met heel
veel trial, maar nog meer error momenteel. Toch vind ik het bangelijk om te
horen hoe veel van die top mixen zo 'driedimensioneel' klinken. Ik weet dat dit
voor een groot deel ook in de productie ligt, maar ik zou mezelf niet zijn als ik
dit niet bij kleine lowbudget producties zou proberen.

Iemand van jullie bedenkingen, tips, websites, oefeningen die ik eens zou
moeten checken om te geraken waar ik wil zijn?
Ik hoor het wel …

π
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 11:19
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: 3D topmixen

Veel postrock en zelfs bepaalde sludgebands beluisteren.
Een goeie lowbudget tip om 'in de diepte te werken' is om veel verschillende reverbs te werken op afzonderlijke tracks, maar wel allemaal in dezelfde ruimte. Bv op 3 tracks dezelfde hall of plate, maar elk met andere instellingen.

Ook de veelgebruikte tip om reverbs op een bus te gebruiken even vergeten, en gewoon als insert gebruiken
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 11:38
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Maar hoe pak jij dit dan concreet aan. Welke settings verander je bijvoorbeeld
en hoe geef je die echte diepte?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 11:44
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

diepte en goede ruimte

Misschien dat dit een beetje helpt?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 11:48
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

dry/wetverhoudingen onderling doen al héél veel, net als de predelay. icm goeie panning en eventuele delay kom je daarmee al heel ver.

Ook plaats ik ( voor mijn band) op zowat iédere track reverb, meestal bijna niet hoorbaar, maar gewoon om bij iedere track dezelfde 'ambience' te krijgen..
Anders lijkt het teveel nat en droog opeengestapeld zeg maar.

Ook roommics (of simulaties van..) kunnen helpen. hiervoor kan je dan een reverbbus gebruiken, alle gitaar en vocaltracks bv. daar naartoe groupen, wet helemaal open, mono, en volume naar beneden.

Diepte kan je alleen maar krijgen door slim te layeren, en je stereoruimte zo inventief mogelijk te benutten
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 11:51
Senior Member

Reputatie: Sida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatieSida Mosae Mastering heeft een uitstekende reputatie

Plaatsing in de diepte heeft evenveel te maken met EQ.
Ik herinner me hier zo'n topic over plaatsing d.m.v. EQ en bepaalde frequenties die overeenkomen met bepaalde 'plekken'.

Reverb zal hierbij wel helpen, maar het is geen uitsluitend hulpmiddel.
EQ zorgt m.i. evengoed voor laagjes achter elkaar.

In postrock wordt reverb wel veel en functioneel gebruikt, maar ik zou er zeker niet naar luisteren als referentie. De mix is zelden om 'u' tegen te zeggen, en hoe meer gesloten en dichtgesmeerd je mix is, hoe moeilijker het is om te achterhalen wat nu die diepte is (waardoor het gewoon diep lijkt ).

Om je een voorbeeld te geven: plaats op die laatste van EF (Mourning Golden Morning) eens een hi-shelf van 5 dB boven 5 kHz met een dip rond de 3-4 kHz, dan hoor je hoe de mix opentrekt. Zonder deze ingreep is het onmogelijk om in die mix te kijken.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 14:21
Vintage Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald

De mens kan geen 3D geluid horen. De oren pikken het 2D op en de hersenen maken er dan 3D van (samen met evt andere zintuigen).

Dus is er een hele scala aan trukjes waarmee je kan zorgen dat je denkt dat je 3D dingen hoort.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 14:25
Vintage Member

vertel me meer over het scala
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 14:40
Vintage Member

Reputatie: slagboom wordt hier goed onthaaldslagboom wordt hier goed onthaald

Dat is juist het leuke. Als je de theorie doorhebt kun je zelf gaan bedenken/experimenteren van wat zou kunnen werken en ontwikkel je je eigen stijl.
Zeker in mixen worden er vele wielen elke dag weer uitgevonden.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-02-2011, 14:42
Senior Member

Reputatie: sebastiankind is op goeie weg

Ik ben van mening dat je beter eerst naar delay kunt grijpen en vervolgens naar reverb. Een snelle delay lijkt namelijk op reverb, maar met een beter resultaat.

Als je dan toch reverb gebruikt (op een send), cut het laag dan eruit om dichtsmeren te voorkomen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten